Recension / Download

Recenserad av Özgür Kurtoglu
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP    Spotify

Konstnärligt framställda elektroniska ljudexperiment från Göteborg.

Göteborg och musiken. Precis som vanligt. Är det inte deras stora, vackra festival och deras konserter i jazzhus och kyrkor och på muséer är det deras band, i alla dess former och i alla olika smaker som alltid hamnar i centrum. De gör alltid något annorlunda, på ett annorlunda sätt, i Göteborg. Musiken verkar alltid ha en annan sorts självklarhet än sådant som har huvudstaden som födelseort, en mer lättillgänglig och lättförståelig vardaglig melankoli som inte är alienerande utan känns välkomnande. Att Göteborg på ett sätt eller annat inspirerat mannen som kallar sig för 1991 bara genom att vara den stad den är, och dess människor säkerligen också påverkat genom att vara vänligare och mer öppna än på andra håll i landet, vore därför inte alls förvånande med vad som ljuder ur 1991 Ep i åtanke.

Det är musik från en plats där även de ljusaste dagar bara är färgade i en soligare men likväl ytterligare nyans av grått, där regnet aldrig strilar lugnt utan alltid river som spik från skyarna och faller i sidled. Det är ljud och oljud som ändå verkar sorglös trots ett liv ägnat, spenderat, tillbringat, slösat i en evigt kylslagen svensk höst, som trivs och frodas där sommaren aldrig riktigt lyser upp och vintern aldrig fryser fast som den annars alltid gör. Det är musik som spelas i filmer med långa scener i spegelbeklädda svartklubbar där cigarettröken hänger som moln, mellan unga förälskade och ett tak strött med rostiga, dammiga diskokulor, inte alltid byggd för att dansa till men alltid igång och rörlig som ett svepande elektroniskt ljudexperiment.

Att kalla 1991 Ep för ett rent verk med en enskild tanke som huvudspår vore en lögn, alldeles för mycket pågår över låtsamlingens sju originalspår och medföljande remix för att det ska kunna återberättas i ord så löst, trots de relativt enkla men rika arrangemang den i Göteborg bosatta upphovsmannen pusslat ihop till 32 minuter musik. Det är inte särskilt finslipat, inte särskilt polerat alls, det är snarare en nästan sandpapprad ljudbild som emellanåt smakfullt knastras och gnisslas fram. Men skulle 1991 vara på något annat sätt än detta, där vackert skimmer bryter igenom och dansar glatt i de till längden varierade men mycket tydliga intervaller som de raspiga små stormarna inte lyckas tämja, skulle det också vara tämligen mindre intressant och inte i närheten lika gripande.