GAFFA | Recenserad av Mathias Skeppstedt
Söndag 2012-10-28 20:09
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP

En ständig kamp mellan folkmusik, ambient, metal, punk och progg.

Det finns inget band som Neurosis, det finns inga andra som på samma sätt har skapat ett helt eget universum i vilket de skapar. En ny Neurosis-skiva är alltid en stor händelse, dels för att de kommer så sällan, dels för att det är lite av ett maratonlopp att ta sig igenom dem. Man hinner oftast i samma låt gå från folkmusik, ambient, metal och punk till progg.

Den här gången bjuder de på sju låtar på en timme och keyboardisten Noah Landis har tagit ett stort steg framåt i ljudbilden. Låtarna är fyllda av ljud och förvridna instrument, vilket gett ytterligare en dimension till de redan laddade musikstyckena. Steve Von Till och Scott Kellys mer folkmusikbetonade soloplattor har också smugit sig in i låtarna, vilka ibland i långa stycken liknar både King Crimson och Pink Floyd, givetvis kört genom ett ganska saftigt Neurosis-filter. Än en gång har också Steve Albini suttit bakom rattarna, vilket betyder att i stort sett hela skivan är inspelad live i studion förutom sångpålägg.

At The Well är en live-favorit som sakta bygger upp en mur av riff där de båda sångarna skriker ikapp över betongklossen bandet skapar. Bleeding The Pigs är en av skivans absolut starkaste punkter, den småkokar i en perfekt balans mellan ambient och oljudsmetal innan Jason Roeder helt underbara djungeltrummor tar över. Casting Of The Ages är Neurosis version av ren och skär sludge, medan sista och faktiskt kortaste låten Raise The Dawn lyckas kombinera det vackra med det fula och Noahs samplade och totalrenoverade fiol skapar ytterligare ett lager på Neurosis redan fulla duk.

Följ Neurosis Tryck på hjärtat

Neurosis: Den Grå Hal, Köpenhamn
2013-06-26 (recension)