Recension / Live / Torsdag 2012-10-18 10:59

onsdag 10 oktober 2012

Recenserad av Josefine Hildingsson
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Melankoliskt och roligt miljödokument möter sprudlande jazz.

Samma dag som nya kritikerrosade albumet Protect The Forest släpps står Klas-Henrik Hörngren och hans Klabbes Bank på Pusterviks stora scen i blått strålkastarljus och låter de nya låtarna skölja över en liten men entusiastisk publik. Det mummel som kan uppstå under konserter när publiken inte känner igen musiken lyser med sin frånvaro. Från det att det sexhövdade bandet går på scenen till att de går av efter extranumret uppstår inte en tråkig sekund.

Ett återkommande omdöme om Klabbes Bank är att de inte låter som något annat. Lite klichéartat skulle man kunna säga att de är alldeles unika. Men klichén är som bekant oftast till stor del byggd på sanning. När de lyfter sin musik från studion ut på scen sprakar det till och något som redan känns levande och varmt blir ännu lite mer levande.

Men vad är det för något? Kanske är det jazz. Eller pop? Rock? Det spelar egentligen ingen roll. Det är en professionell experimentlåda fylld av glädje, melankoli, elektronik och skickliga musiker. Om det är för vetskapen att det är ett album som inspirerats av miljörörelsen eller om det hörs ändå är svårt att säga. Men när tonerna stiger upp som från jorden mot taket, spretar och bökar är det svårt att inte se och höra susande, vajande träd och dundrande hjordar av djur skenande genom en skog.

På skiva så väl som live lägger trummorna en matta av oemotståndliga rytmer i botten och låter dem slingra sig uppåt tillsammans med trombon, klarinett och saxofoner medan det gnisslar och piper någon annanstans i det musikaliska rummet de skapar. Pianot från tidigare album är borta till förmån för synthen och det är överlag mer elektroniskt nu än på verken från de tre föregående albumen.

Samtliga kompositioner har keyboardisten Klas-Henrik Hörngren skapat. Det sägs inte många ord under konserten men innan bandet levererar en fantastisk Listen To Kirppu säger han att det är sådana som Sebastian Kirppu (Årets miljöhjälte 2011) som får honom att sova lugnt om natten. Miljösamvetet är det sammanhållande klistret på Protect The Forest. Kanske finns det inte en självklar hit, som Cowboyhäst från föregående album Je Suis La Mer, men resultatet är en hoppfull och sprittande samling att hålla närmst hjärtat när det krigas om klimatet.

Följ Klabbes Bank Tryck på hjärtat

Göteborg får ny festival
2014-02-11 (nyhet)