Recension / Live / Måndag 2012-10-29 08:42

lördag 27 oktober 2012

Recenserad av Mathias Jensen
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En två timmar lång resa tar omvägen via neutral mark.

Hela sommaren 2009 ägnade jag åt att klippa gräs och krita upp räta linjer till fotbollsplaner. Innan klockan slagit åtta på morgnarna hade frostskadorna oftast nått både fötter och händer, och så sakteliga började den tidiga sommarkylan strypa åt de inre organen. Men hela tiden, varje dag, lät jag Grizzly Bears senaste skiva rotera i huvudet och bli en förmildrande dröm om Way Out West några veckor bort, och snart låg hela Veckatimest som ett täcke runt upplevelsen − känner jag doften av nyklippt gräs idag hör jag också All We Ask, Two Weeks och While You Wait For The Others. Och i samma stund blev Grizzly Bear ett av mina absoluta favoritband på den här sidan om 00-talet.

Vad jag gillar så mycket med Grizzly Bear är deras närmast fullkomliga konsekvens. Att gruppen överhuvudtaget fortsatt vara en relevant faktor i Brooklyns ganska fascinerande indiekrig är för att de konsekvent varit musikarkitekter snarare än en popgrupp. Från Yellow House-sensationen Knife till Yet Again på senaste albumet går en blodröd linje som varken avviker eller känns feg − deras musik är lika fast förankrad i lager, påbyggnader och detaljrikedom som den lyckas vara konkret och melodisk. Och varje nya skiva har stärkt min tilltro till Brooklyns finest, Shields håller jag som en årets höjdpunkter, och Sleeping Ute och A Simple Answer tillhör det bästa de släppt ifrån sig. Men är det något vi behöver prata om så är det deras oförmåga att göra det bästa av sitt material.

Att Berns Salonger är den perfekta platsen för ett band som har sina rötter i stämsång och eskalerande storslagenhet behöver inte understrykas, men det säger något om grundförutsättningarna för en konsert som ska komma att lämna mig djupt ambivalent. Spelningen inte bara badar i en svulstig och episk ljudbild, den drunknar tyvärr alldeles för många gånger i den. En av mina absolut största invändningar − utöver att de lyckas förvandla pop till en ren rockkonsert − är att nästan allting paketeras med precis samma emfas. Under nästan två timmar portionerar de ut sin låtkatalog utan att värdera vilket ben de ska stå på, vilket gör att kraften knappt fördelas alls och varenda låt går in i den nästföljande utan märkbar ansträngning eller förändring.

Med det sagt är det dock lätt att urskilja något ganska vitalt: Ed Droste tycker det är skitkul att spela musik och Daniel Rossen verkar längta till hotellfrukosten. Precis som under deras spelning i Göteborg 2009 lyckas den så begåvade multiinstrumentalisten se svårt ointresserad ut, och verkar tycka att det här med att spela i ett tufft pojkband är ledsamt. Ibland väser han fram ett våghalsigt "thank you" mellan varven, men till 90% ser han apatiskt plågad ut. Det är trist för ett band som behöver all närvaro de kan för att växla upp sina långsammare låtar till annat än instrumentala transportsträckor.

Spelningens absolut sömnigaste stunder uppkommer just när Rossen plockar ut svårflörtade toner på sin nystämda gitarr, och konsertens absoluta höjdpunkter stavas − hur jag än vrider och vänder på det − till Knife och Two Weeks. Knife vecklar ut sig till enda stort epos så starkt och närvarande att det upphör att vara musik för en stund, och Two Weeks låter kort sagt som världens bästa samlag. Men resan däremellan är anledningen till att eftersmaken är så pass neutral. Bandets egna ovilja att göra varje låt unik är helt enkelt en alltför stor käpp i ett hjul som skulle kunna rulla så mycket bättre.

Följ Grizzly Bear Tryck på hjärtat

Se Grizzly Bears nya video
2012-09-28 (nyhet)