Sällskapet: Nowy Port

Sällskapet
Nowy Port

Sällskapet: Nowy Port

GAFFA

CD / Razzia
Utgivning D. 2013.04.10
Recenserad av
Jack Hildén

Innan Thåström, Pelle Ossler och Niklas Hellberg gick in i studion hade de en ambition som bestod av några ledord. Skivan skulle gestalta ett tillstånd, ett svartvitt sådant och det skulle utspelas någonstans i Europa, företrädesvis Polen.

Man kan fråga sig på vilket sätt ambitionen är ett vansinnigt steg bort från Thåströms övriga produktion. Det är det såklart inte. Snarare har Thåström mejslat fram ett sound till perfektion, en kuliss som hindrar andra artister från att efterlikna honom eftersom det bara skulle bli ett blekt plagiat.

Sällskapet lyckas verkligen frammana de industriella bilder som de avsett, men vem hade egentligen trott något annat? Visserligen tar de konceptet lite längre, Thåströms röst har fått vila på de flesta låtarna för att ge plats åt pysande skorstenar. Men det som verkligen skiljer Nowy Port från Sällskapets självbetitlade debut är framstående gästspel av Anna von Hausswolff och Bruno K Öijer. Öijer har förvisso alltid haft tydliga kopplingar till Thåström, men inte fått bre ut sig med en hel dikt som i Var Och En Av Oss. Hausswolffs röst brukar skära genom luften, här har den dränkts till oigenkännlighet. Det är ett bra sätt att integrera henne i Sällskapets drömska tillstånd.

Nowy Port finns många låtar man inte lär sig urskilja, som passar bäst att bara blunda till. När de riktiga fullträffarna kommer, till exempel singeln Såg Dom Komma, blir resultatet desto mer kraftfullt.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA