GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Lördag 2013-08-03 11:58
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Ett mycket trevligt inhopp av ett av Sveriges bästa jazzband.

Skeppsholmen är en aningen udda del av Stockholm, utan att egentligen ha några udda drag överhuvudtaget; det ligger mitt i huvudstadens hjärta, men är sällan den plats de allra flesta inkluderar på långpromenader, trots att holmen är bokstavligen omringad av allt det vackra staden har att bjuda på. På många sätt inte överdrivet remarkabel centralt i stan är Skeppsholmen hem till Moderna Museet, Arkitekturmuseet, Östasiatiska Museet framför allt, ingenting annat som verkligen sticker ut lika mycket som dessa tre, förutom konserter som lite då och då placeras på ön nu när Stockholm Jazz Festival flyttat bort. Som tur är blev öns musikaliska framtid en helt annan än den som på sämsta möjliga sätt visades upp med Stockholm Open Air-festivalen där några år sedan, och blev någonting som faktiskt känns spännande som oerhörda gemytliga stämning till trots.

Stockholm Music & Arts är en mysig festival. Det går inte att beskriva den på ett bättre och enklare sätt, och de flesta artister som spelade på dess första år 2012 bidrog till den känslan såpass mycket att det på många sätt är logiskt att 2013 års upplaga följer i samma tema. Det är mer festivalens känsla än artisternas musik som gör att det känns som det känns, förvisso, men i vissa fall hjälper musiken definitivt till en hel del för att bygga vidare på det hela. Det var ju ändå inte meningen att Goran Kajfeš Subtronic Arkestra skulle spela på Stockholm Music & Arts just som första akt på festivalens första dag, men att de nu ändå gör det passar schemat och stämningen alldeles utmärkt; med trumpet, trombon, saxofon i framkant är bandets musik som skapat för att underhålla under solen och den molnfria himlen för en publik som börjar dagen lugnt med att sätta sig på marken framför scenen och njuta av framträdandet.

Goran Kajfeš Subtronic Arkestra gör ett mycket stabilt intryck också, framför allt med tanke på att de hoppade in på så otroligt kort varsel som de gjorde, och har inga problem med att påpeka detta heller; Tyresö-födde Goran med kroatiska rötter påpekar direkt och utan pardon att det faktum att de spelar där är för att Omar Souleyman inte tillåtits spela på grund av regeringens rädsla att han som syrisk medborgare söker asyl i Sverige, och säger "detta är det största självmålet Sverige gjort på väldigt länge, skämmes svenska konsulatet!" kort och gott. Musiken är perfekt förmiddagsmusik, med blinkningar mot jazzmusikens mer orientaliska hörn och även ett avslutande Edip Akbayram-stycke, och även om de är liksom Goran själv kapabla att spela med alla sorters musiker i alla former av musik, och funkar i alla möjliga konstellationer även när de spelar så tyst och sorgligt och opassande för värmen, är det svårt att inte hålla med i trumpetarens ord: Det är mycket trevligt att Goran Kajfeš Subtronic Arkestra spelar på Stockholm Music & Arts, men det är fullkomligt idiotiskt att Omar Souleyman inte gör det.

Följ Goran Kajfes Subtropic Arkestra Tryck på hjärtat