JJ: Pustervik, Göteborg

JJ, Pustervik, Göteborg

JJ: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

I början av 60-talet fick Lesley Gore en stor hit med singeln It's My Party och textraden "It's My Party, And I'll Cry If I Want To" anammades av den amerikanska tonårskulturen. En hel generation använde meningen som ett sätt att beskriva känslan av att bli besviken över en händelse med inbyggda förväntningar. Popreferensen återanvänds på JJs aktuella album V och får symbolisera min upplevelse av Göteborgsduons spelning på Pustervik. En långsökt liknelse, men det är dessa tankar som infinner sig när Elin Kastlander framför Dean & Me (originalet har uppdaterats genom drogliberala inslag, som ligger i linje med bandets attityd).

Kastlander är klädd i svart kåpa och sångerskan är placerad på en provisorisk upphöjning på scenen. Använder ordet placerad, för Kastlander flyttar sig inte en millimiter under konserten. Joakim Benon vandrar däremot omkring likt ett berusat och förvirrat sagoväsen, låtsasspelar på gitarren och gör sitt yttersta för att förmedla attityd och nonchalans. Detta brukar fungera om musiken matchar attityden, men denna kväll blir mest en axelryckning. Störst underhållning skapar mentorn Eric Berglund, som framför scenen verkar få utlopp får all sin inneboende dansenergi. Berglunds Tough Alliance-bravader tillhör svensk popkanon på samma sätt som It's My Party. Och det är svårt att tänka sig JJ utan hans inflytande.

2010 såg jag Elin Kastlander uppträda innan The Embassy på Bio Roy i Göteborg. En fantastisk konsert med en närvaro som skapade längtan efter mer. Visserligen stärktes fokus i singlar som Let Go och Ecstasy, men det räcker inte för att infria förväntningarna. Bandets mjuka, svävande toner försvinner utan att få fäste. Det är synd, speciellt med tanke på alla som valt att besöka Pustervik denna varma höstkväll.

Förväntningar skapar lätt besvikelse, men jag besparar tårarna till ett bättre tillfälle.