Turning

Antony And The Johnsons: Turning

DVD / Rough Trade
Utgivning D. 2014.11.10
Björn Schagerström

En efter en berättar de sin historia för kameran. De 13 berättelserna skiljer sig väldigt mycket åt, och ändå påminner de om varandra.

En av dem berättar om hur hen aldrig känt sig som tjej eller kille, flyttade från japanska Okinawa till New York för att göra succé som unisexmodedesigner. Samtidigt som framgångarna kom började det övriga livet att falla sönder när vänner föll offer för AIDS-vågen under 80-talet. En annan pratar om hur hen rymde hemifrån som 13-åring och hamnade på gatan men att hen vägrar skämmas för några delar av sitt liv. En tredje berättar om hur hon varje morgon som barn vaknade och önskade att hon blivit pojke under natten. En fjärde är pensionerad matematikforskare.

Alla är de del av scenprojektet Turning, som sattes upp 2006 av Antony Hegarty och konstnären Charles Atlas och nu har dokumenterats på film. Antony And The Johnsons spelar sin känslostarka musik samtidigt som projektioner av de 13 deltagarna fyller duken bakom bandet. Berättarna finns även med på ett sakta snurrande podium på scen. De starka historierna varvas med bakom kulissen-bilder och framföranden. Antonys musik flätas samman med och reflekteras i livshistorierna vilket resulterar i en än mer drabbande blandning.

Med filmen följer en likaledes stark liveinspelning från London under Turning-turnén. En av deltagarna sammanfattar projektet väl: "För mig representerar Turning frihet från samhällets och konstens genusnormer. Frihet från allt som förtrycker oss, som transpersoner, kvinnor och konstnärer."