Recension / Live / Fredag 2012-08-10 14:22

torsdag 9 augusti 2012

Recenserad av Özgür Kurtoglu
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En man kort, ändå besynnerligt hårt och svårt att värja sig från.

Vad som får räknas som hiphop och inte är numera en diskussion som går att ta död på ens genom att helt enkelt peka på historieböckerna och mena att det som gällde då gäller även nu. Grundpelarna må stå kvar, de så kallade "Four Elements of Hiphop", men det finns ingenting annat inom kulturen som är hiphop som inte förändrats, och förändrats drastiskt. Det är inte ovanligt att någonting annorlunda avfärdas för att det inte är tillräckligt baserat på soulsamples, för att det inte går efter Golden Era-traditionerna, eller helt enkelt för att det inte är som det alltid har varit, och det är självfallet ett mycket skadligt tankesätt för en genre som från början varit om att ta in allt sitt eget till musiken och göra den till en del av sitt liv, av sin personlighet, och till slut förvandla den till sitt allt.

Ställ Lunice och Hudson Mohawke mot väggen om deras gemensamma musikaliska äventyr och exakt vad de anser att det är TNGHT håller på med, så kommer de utan minsta tvekan stolt och raka i ryggen säga hiphop och vifta bort allt snack om att de spelar på svartklubbar, om att deras debut släpptes på Warp, om att de kommer från Montreal och Glasgow som knappast kan räknas som stora hiphop-städer. På den timme långa radioshow Diplo har en gång i veckan hos BBC har TNGHT spelat en livemix, som sedan spred sig som en löpeld genom alla internets hypemaskiner. Och ovannämnda debut är en fem låtar lång instrumental mixtape som väller över av enorma beats, enorma trummor, enorma produktioner som lämnat rappare gapandes efter mer med sina checkhäften höjda i luften och pennorna redo.

På Världskulturmuséet, det som är den allra mest högljudda dansmusikens huvudsakliga högkvarter på Way Out West, står dock bara ena halvan av duon redo bakom den ismur som står som DJ-båset; Lunice får spela solo här för att Hudson Mohawke är "otherwise engaged elsewhere" som det heter, vilket bara är en dålig täckmantel för att han i själva verket är bortrest för att skriva musik med Kanye West. Så galet engagerad som Lunice är gör dock snabbt hans kollegas frånvaro bortglömd, att Montreal-sonen är framför sitt bås och headbangar lika ofta som han slänger sig fram och tillbaka bakom det skadar inte heller.

Musiken Lunice väljer att spela är för det mesta sådant som släppts från de vanliga misstänkta, som det heter; det är väntat att mycket nytt från G.O.O.D. Music spelas med tanke på var Hudson befinner sig under spelningen, och inte heller sådant från YMCMB och MMG som även det blivit storfavoriter bland populärhiphopen de senaste åren. Men allt är paketerat i ett sådant hårt och kargt paket att det är förvånande att Lunice inte själv spricker när han står och bankar på sin MPC och hoppar mellan låtrötter och samples i Ableton. Han vevar med armarna våldsamt, juckar med hela kroppen, bankar och stampar i sina boots mot scengolvet så det nästan spricker mitt uti, och verkar mer styrd av alla TNGHT-remixes han pumpar ut än publiken som har svårt att hinna med i hans rörelser och tempo.

Precis som EP:t TNGHT nyligen släppte är liveshowen trots dess uppenbara brister, nämligen att den ena medlemmen saknas och att Lunice lite väl ofta blir så ivrig i sitt knappande att han helt lyckas stoppa musik i en halv sekund för mycket, är det en mycket hårt slående spelning Världskulturmuséet får bevittna. Det gnisslas fram glitch-versioner och förkrossande bas, må det vara med A$AP Rocky bakom mikrofonen eller Kanye West vars låtar tar störst del av setlisten, och är hela tiden en påminnelse om hur långt hiphop kommit som genre på alla plan. Ljudmässigt står TNGHT längst upp som praktexempel på vad som händer när musiken blir pumpad full av steroider, och hur bra resultatet faktiskt kan bli.

Följ Way Out West 2012 Tryck på hjärtat

Ikoner och avhopp
2012-08-13 (nyhet)