GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Fredag 2012-08-10 15:12
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Ett underbarn på god väg att bli en världsstjärna.

Hugo Pierre Leclerq är född 1994. Han är född 24 år efter att Let It Be, det allra sista originalalbumet från The Beatles, släpptes, och ett år efter att Daft Punk grundades. Dessa två populärkulturella ikoner är hans allra största influenser, och under natten blev han hyllad via twitter av en smått avundsjuk Diplo, född 1978, som beklagade sig över att unge Hugo fortfarande går i skolan och ändå är mer musikaliskt begåvad än honom. Hugo tackade, och sa att han kommer att åka ut på sista turné när han går ut skolan, och sedan släppa ett Greatest Hits-album. Hur mycket av detta sades som ett skämt är oklart, men det är en rätt enkel och heltäckande över hur vardagen ser ut för den unge fransmannen som kallar sig för Madeon.

Det är aldrig kul att fokusera på banala detaljer som detta med ålder egentligen, det ger väldigt ofta absolut ingenting till någon involverad i ett utbyte som en recension och en konsert med så många involverade parter som artist, läsare och recensent. Men just i fallet Madeon är det svårt att ignorera det faktum att han hade tre stora singlar som både nådde världen över på internet och spelades frekvent på radio i Frankrike, Storbritannien och USA redan som 16-åring. 2010 vann han en remixtävling anordnad av Pendulum, och några månader senare fick han även en remix officiellt släppt av deadmau5, en remix som kanadensaren numera själv använder istället för sitt original på sina spelningar. Han har hyllats av Pete Tong och Zane Lowe, och bägge radioprofiler har använt sina radioprogram för att premiärspela nya produktioner av Madeon, som även hunnit med att toppa fler YouTube-listor tack vare över 10 miljoner visningar på hans spelstil live.

Så det är någonting av ett litet fenomen som spelar på Världskulturmuséet efter att TNGHT försökt riva stället trots deras manfall. Utrustad med inte mycket mer än en MacBook, två Launchpads, en rätt ordinär mixer och Ableton Live som håller hela hans set i schack, i ordning och snyggt organiserat för Madeon att manipulera precis hur han vill. Och det är så han blivit känd att hantera sina livespelningar också; hundratals små klipp är inprogrammerade på hans Launchpads, och med ett enda knapptryck kan han föra fram det, upprepa det, vrida på det tills det knappt går att känna igen, och hela tiden se till att huvudspåret ständigt rör sig framåt utan att tappa takten. I Madeons händer fungerar detta i princip som ett högteknologiskt pussel, där populärkulturens alla hörn får agera pusselbitar för honom att plocka upp och försöka matcha till en komplett bild.

På det stora hela är det electro som är grunden för Madeons musik, det är den klassiska lätt knorrande basen och ständigt tunga, muskulösa beats som utgör skelettet, medan låtar av Yeah Yeah Yeahs och Miike Snow är bara garnering som han byter ut lite när han känner för det. Det är kvalitén som gjort att Madeon spelar festivaler som Way Out West, en närmast galen koll på popmusik och hur bra det funkar tillsammans komplett med en produktionskunskap som redan vid 18 års ålder är mycket mer finslipad än vad dubbelt så gamla klubbveteraner lyckats bemästrat på en halv livstid. Det han däremot saknar än är det där sista lilla som exempelvis Lunice precis innan har; det finns inte mycket till scenpersonlighet här, och känslan är inte alls lika organisk som det brukar vara när det handlar om DJs på denna nivå, av naturligt förklarliga och erfarenhetsbaserade skäl.

Redan nu är dock Madeon en fascinerande akt att se live, och han kommer otvivelaktigt att bara bli bättre och bättre. De egna spår han spelar är redan enorma hits utan någon som helst hjälp från bolag anställda för att hype:a musik, som är stora och populära för att materialet skickats från artist till riktiga supportrar som just Pete Tong och Zane Lowe, som Diplo och deadmau5, som alla imponeras av Madeon och beundrar den experimentlusta och nyfikenhet han har för DJ-konsten. Om några år, förutsatt att han fortsätter spela, kommer de allra flesta vara väldigt medvetna om detta underbarn. Säkerligen även hans idoler, de som är kvar av The Beatles och i synnerhet de franska husgudarna Daft Punk.

Följ Madeon Tryck på hjärtat

Fler akter till Way Out West
2012-02-27 (nyhet)