x

Avantgardet: "Alkohol och kokain. Det eskalerade"

Avantgardet: "Alkohol och kokain. Det eskalerade"

”Vi får se om man är bättre rustad för kritik än för succé”, sjunger Rasmus Arvidsson i Vi Får Se, ett spår på hyllade debutplattan För Många Dyra Skor Och Döda Ögon. Den succé han innan inte visste hur han skulle hantera är nu ett faktum.

Men det har varit en minst sagt brokig resa.

– Jag levde ett hårt liv där borta, säger Rasmus Arvidsson om tiden i London som efter en överdos tog honom tillbaka till hemorten i Småland.

Uppväxt i ett jantelagsmecka

Rasmus Arvidsson växte upp i en klassisk medelklassidyll. Fotboll var det man som grabb förväntades hålla på med. Att vilja något annat ansågs vara avvikande i ett jantelagsmecka. Men Rasmus Arvidsson ville bli poet! I tankarna bodde han i Göteborg. En stad han beskriver som sitt populärkulturella hem. Han ville gå på Andra Långgatan, bredvid Henrik Berggren i den där BD-dokumentären. Han kollade på Peter Birros Upp Till Kamp. Tillslut kände sig Rasmus Arvidsson kvävd. En knäskada satte stopp för fotbollen och öppnade en ny dörr, resan gick mot Belfast. Därifrån var steget till London självklart. Där började missbruket.

– Alkohol och kokain. Det eskalerade. Över sängen i mitt rum hade jag en bild på Pete Doherty där han var blekare och hade mer sår i näsan än mig. Jag tänkte: "klarar han det livet kan jag fan köra på en dag till".

När han efter en tid reste hem till Sverige blev han inlagd på psykiatrisk akutmottagning och avgiftning. Sådär höll det på i ettårsperioder, fram och tillbaka mellan Londonlivet och småstaden Nybro. Efter en överdos amfetamin hade Rasmus Arvidsson nått en personlig botten.

– Jag packade väskorna och drog. Betalade inte sista hyran. Det fungerade inte längre. Jag hade börjat krita hos min dealer.

Langaren möter vi även på albumet. Ali, som Rasmus var skyldig 10 000 spänn.

– Varje person, tid, summa och plats på skivan är sann. Jag har inte ändrat något även om det kanske hade passat bättre. Därför är det så fint att skivan har fått beröm för att vara just äkta.

Hyllad av Håkan Hellström

När han flyttade hem för gott blomstrade kreativiteten. Rasmus Arvidsson var rädd för det motsatta, att skapandet skulle avta vid ett Svensson-liv – det blev tvärt om. Han träffade gamla kompisen Patrik och de började lira musik tillsammans igen. Debuten, som producerats av Björn Olsson, har inte bara hyllats av recensenter, även idolerna Peter Birro och Håkan Hellström har skickat hälsningar med fina ord om låtarna.

– Det var så stort för mig, jag började gråta och höll på att bryta ihop, säger han.

Det är tydligt att Rasmus Arvidsson inte vill rätta in sig i något led. Avantgardet syftar till en politisk gren, en grupp som står längst fram i den socialistiska klasskampen.

– Både samhället och musiken har vridits åt fel håll, en likriktning, jag vill vrida tillbaka. Vi har ingen promosingel, vi ville släppa ett helt album även om det inte är så smart. Alla kan inte vara så smarta hela tiden. Det viktiga är att det är äkta.

Vem? Rasmus Arvidsson är sångaren och låtskrivaren som, efter år på resande fot och en tillvaro full av missbruk, fått kreativiteten att blomstra. Tillsammans med Patrik Åberg har han bildat Avantgardet.

Vad? ”Östkustprogg” med ett perspektiv hämtat från förortshiphop och tydliga influenser från Göteborgsscenen runt 00-talet. De småländska R:en går dock inte att ta miste på.

Var? London är en viktig plats i Rasmus Arvidssons liv, på gott och ont. "Min romantisering av London och kulturen är enormt viktig. Tegelstenarna och gränderna. Musiken. Fotbollsfirmorna. London har gett mig det bästa och det sämsta. Tillslut ville jag ha för mycket."

Avantgardet gör ikväll sin första spelning någonsin, på ett utsålt Oceanen i Göteborg.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA