x

REPORTAGE: Justin Vernon väcker Funkhaus med ny musik

REPORTAGE: Justin Vernon väcker Funkhaus med ny musik

"This is neither a festival, nor a series of concerts. This is a raw and emotional musical adventure."

Resan till festivalen gungar över floden Spree i Berlin. Från öppningen i muren på East Side Gallery till den gamla radiobyggnaden 20 minuter söderut. En förväntansfull resa – av flera anledningar.

Det besökarna fått ta del av innan är bilder och korta videor i sociala medier, utöver några kryptiska mejl från arrangörerna som gett upphov till betydligt fler frågor än vad de besvarat. Knappa 850 kronor för en tung line-up och två dagars löfte om spännande kollaborationer där alla artister ska spela båda dagarna i olika samarbeten. I blandningen finns Bon Ivers Justin Vernon, The National-bröderna Aaron & Bryce Dessner samt filmskaparen Vincent Moon, som alla fyra är med och arrangerar. Utöver finns bland annat Erlend Øye, Lisa Hannigan, Damien Rice, Sean Carey och Amanda Bergman. För att nämna några. Listan innehåller nästan hundra namn. Det är blandningen som gör den spännande, orkesterbandet Stargaze är också med som både artist och arrangör, rapparen Alexei Caselle och stämningsfulla The Staves. Alt-J deltar med Joe Newman och Thom Green.

Funkhaus beskrivs bäst som mötet mellan akustisk briljans och östtysk Bauhaus signerat Franz Ehrlich. Två stora sändningshallar bryter av huvudingångens marmorklädda pelargång, där Östberlins statliga radio huserade fram till 90-talet.

Upplägget är enkelt. Samtliga besökare delas i ett dussin grupper som alla har två spelningar i de stora sändningssalarna varje dag. Utöver det finns det en handfull små studior som rymmer omkring 50 personer i taget, samt en stor scen där det framförs musik hela tiden. Inga spelscheman. Vem som spelar vart, och vilken tid talar man inte om. Inga intima spelningar ses två gånger. Det är så man vill ha det. Allt ska vara unikt. Som besökare måste man ständigt vara startklar.

Fastän arrangemanget flyter på förhållandevis bra, är det någonting som skaver. Det ständiga hemlighetsmakeriet känns emellanåt som ett socialt experiment, eller en genialisk PR-kupp. Kanske är det lite av varje. Den gåtfulla uppladdningen har byggt upp hungern ordentligt, till den grad att man som besökare okritiskt godtar det mesta.

Mycket fokus hamnar självklart på Justin Vernon, vars kritikerrosade album 22, A Million är en dag gammalt när spelningarna i Funkhaus drar igång. Förhoppningen att höra en glimt av det nya materialet är så stor att man jublar när Justin Vernon spenderar en halvtimme med att bygga en ljudbild av skrammel och buller, ensam vid ett mixerbord på den stora scenen. Det är någonting som genomsyrar båda dagarna. Allt är bra – även det dåliga.

I slutändan kan man egentligen säga vad man vill om festivalen. Bokstavligen. Arrangören vill varken kalla den festival, eller ge den ett officiellt namn. Men innehållsmässigt håller den ändå vad den lovat, med ledordet gränslös. Man vågar utmana vad musik är och hur den presenteras.

Blandningen av samarbeten, så väl givna som oväntade, är i brytningspunkten med radiobyggnadens lokaler bitvis överväldigande. Brittiska rapparen Trim Tali, Bon Iver och svenska Teenage Engineering tillsammans på den stora scenen. Eller kanske Kings Of Convenience i harmoniska stämmor med The Staves. Indonesiska, experimentella bandet Senyawa skrikandes till Vincent Moons bildmaterial. Cantus Domus Choir i samspråk med Damien Rice ute på gräsmattan i oktobernatten. Eller Erlend Øye ensam med en förstärkare vid flodbädden. Det går att fortsätta så här i evigheter. En tursam skara får också uppleva 22, A Million, andra inte.

Berlins klubbland skiner ointressant ut över Spree på båtresan hem. Funkhaus vaknade till liv under två dagar och på de flesta sätt var det ett unikt evenemang. Det går att svära över vad man inte fick se, på samma sätt som man kan älska det man var utvald att uppleva. Kanske är det just den känslan som gör att man skulle återvända om det arrangerades igen.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA