x

Så minns vi Jazzhuset

Så minns vi Jazzhuset

I helgen är det dags att ta farväl av den klassiska göteborgsklubben. Sedan stängs dörrarna till Jazzhuset för gott. 

GAFFA har tagit kontakt med personer som har en stark koppling till klubbens 40 år långa historia. Här är deras bästa minnen.

­Ebbot Lundberg (artist)

– En av höjdpunkterna, förutom när Isse blev utslängd från sin egen klubb Gump, var när jag likt en groupie hamnade backstage efter efter en grym Love-konsert och pratade ensam i typ tre timmar med Arthur Lee om hela hans liv och om hur töntig han tyckte att Lenny Kravitz var.

Rasmus Hansén (styr bolaget Luxury)

– Jazzhuset har varit en del av mitt liv väldigt länge. Sen jag var 18 och startade mitt första skivbolag. Har haft otaliga fester och releasefester där, över hundra stycken tror jag. Dessutom har folk från Samtidigt Som, Skansros, Alice B, Katakomb, Happy Hands Club, Westkust, School ’94, Holi med flera jobbat där genom åren. Jazzhuset har betytt väldigt mycket tidigare. Så mycket vänner man fått, så mycket spelningar man sett, och arrangerat, där. Så mycket tjöt i trapphuset bakom köket. Och man har alltid mötts av underbara Gunnar i dörren.

Christian "Punky" Östlund (Skiva)

– För många grymma gigs att komma ihåg men: Arthur Lee/Love, Royal Trux, Broder Daniel, The Makeup, Bad Cash Quartet, Silverbullit, Träs Gräs & Stenar, The Embassy (med Björn Olson på gitarr gömd bakom mixerbordet).

– Speciella händelser: Köket varje gång. Gunnar i garderoben varje gång. När Snake drack då och då i köket. När en stackare fastnade i varuhissen (ca 1x1 meter stor box) mellan köket och källarn. Ibland när det inte gick att spela, skivnålarna flög av hela tiden när folk hoppade rakt in i DJ-båset eller flög från borden när de diggade låtarna lite för mycket.

Fredrik Sandsten (trummis i TSOOL)

– Man hade ju helt grymma kvällar där, sen så spelade jag en del roliga gig där också. Vi spelade ju med The Soundtrack Of Our Lives några gånger, vi spelade med Freddie Wadling nån gång, jag spelade ju med Håkan Hellströms band i början där också. Där gjorde vi ju några av hans första göteborgsspelningar som också var kul.

– Vi gjorde en förspelning på vår skiva Behind The Music med The Soundtrack Of Our Lives, vi prövade låtar där liksom. På den tiden var det ju ingen som filmade med mobil och lade upp det, det fanns ju inte då, så man kunde ju spela hyfsat nya grejer och prova det och det gjorde vi där. Det var en häftig grej att göra tycker jag. Man fick liksom testa det man höll på med och jobbade med, man kunde gå ut och spela det för folk utan att det spreds.

Missa inte chansen att krama ur det sista ur denna viktiga del i Göteborgs musikhistoria. Den 5 och 6 maj avslutar Jazzhuset eran med att gå all in.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA