Per Gessle: "Vi slutar tänka och bara gör det"

Per Gessle: "Vi slutar tänka och bara gör det"

På väg till intervjun slår det mig att mitt första LP-inköp var Look Sharp! och mitt första CD-inköp Joyride, med Roxette. Artister kommer inte mycket större än Per Gessle i Sverige. Kanske kan ABBA konkurrera, och Max Martin i kulisserna, men mycket mer är det inte. Det hade varken varit konstigt eller obefogat om Gessles framgångar för längesedan stigit honom åt huvudet.

Men den som möter mig är en person som berättar att han inte vågade prata med Alison Krauss om en framtida duett, när han stötte på henne i hissen på en countrygala. Då hade idén om att ta in henne på den enda engelska låten på nysläppta En Vacker Natt redan börjat gro. Gessle skojar på låtsad dålig-engelska om hur han skulle ha närmat sig henne: ”I wrote It Must Have Been Love.” Det blev ingen Krauss på den i Nashville inspelade En Vacker Natt. Men däremot Savannah Church från syskonduon The Church Sisters. Och en serie Nashvillemusiker. Samt Lars Winnerbäck i duetten Småstadsprat.  

”Get the fuck out of Skåne”

Gessle är en musiknörd i själen, vilket märks inte minst när vårt samtal till en början handlar om Falunduon Good Harvest, som ligger på hans etikett Space Station 12. Förutom att han sajnat dem och de ska turnera tillsammans i sommar så uppvisar Falunduon vissa musikaliska likheter med Gessles americana-anstrukna album En Vacker Natt.

Nashville blev inspelningsplatsen efter viss självrannsakan och samtal med sin fru. Hon gjorde sin man uppmärksam på att han spenderat ett helt år av de senaste tio i producenten Christoffer Lundquist studio. Gessle och Lundquist kom överens om att det var dags att ”get the fuck out of Skåne”.

– Jag kände att jag måste göra någonting annat. När Marie hoppade av Roxette tänkte jag att jag att jag ville göra en egen platta på svenska. Jag ville göra något helt tvärtom mot hur jag jobbat de senaste åren, något superorganiskt, litet. Med varm produktion och få instrument. Textbaserad musik på svenska. Inga hitsinglar. Inget hit-tänk. Inget radiotänk. Bara kompromisslös, personlig musik.

Du verkar stortrivas?

– Jag har kommit till en sådan punkt, det har aldrig varit så roligt att spela som nu. Jag har ingen ambition att få en ytterligare Amerika-etta. Nu gör jag det här för att det är fantastiskt kul.

Att det blev just countrymusikens huvudstad verkar ha varit något av en slump.

– Idén med Nashville bara dök upp. Jag tyckte inte att det lät särskilt dumt. Jag har ju varit och nosat i den riktningen tidigare, redan på min första soloplatta som var väldigt så där Neil Young-country-aktig. Även Mazarin-plattan har en tendens till det. Den här fusionen mellan Halmstad och Nashville är inte så konstig som det låter. Det nordiska musikarvet som jag bär med mig kommer väldigt mycket från en hybrid av Beatles och svensk visa, Uti Vår Hage … den vackra musiken vi har här i norr. Det ligger väldigt nära mitt sätt att skriva, det är väldigt melodianpassat. Vi pratade om hur vi skulle gå till väga med det där. Vi kom fram till att: vi slutar tänka och bara gör det.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA