x

KRÖNIKA: "Hyckleriet haglar när bankvärlden tar över musiken"

KRÖNIKA: "Hyckleriet haglar när bankvärlden tar över musiken"

(Detta är en krönika. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte GAFFA.)

Nu har en reklamduos ”dumma idé” nått hela vägen in i musikvärlden och GAFFAs redaktionsmejl. Jag pratar givetvis om Klarnas kampanj med Snoop Dogg i huvudrollen. Raplegendaren, som också tidigare uppvisat ett ledigt förhållningssätt till vilket artistnamn han för tillfället bär, har den här gången ”bytt” pseudonym till Smoooth Dogg – japp, det stavas med tre o:n. Detta i linje med Klarnas koncept ”Smooth Payments” (Smidiga betalningar).

Som att det inte är illa nog att denna samtid präglas av orimligt mediautrymme för samhällets mest puckade (influencers), så måste vi nu också se en gammal medlem i det ökända gatugänget Crips frottera sig med afghanhundar i en rosa säng. Nu för tiden går det ju inte an att ett företag bara levererar den produkt de valt att syssla med, utan de ska också ”ta ställning”, leverera upplevelser och annat tvättäkta skitsnack.

Att Snoop Dogg skulle bli USA:s svar på Dogge Doggelito var kanske inte helt förvånande. ”With my mind on my money and my money on my mind”, så att säga. Men att Sverige, världen och musikbranschen tar till sig Klarna som vore de något slags filantroper, gör mig spyfärdig. Klarnas affärsidé verkar vara att driva folk till inkasso. ”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav”, som Klarna-medgrundaren och den tidigare ungdomskriminelle Niclas Adalberth själv uttryckte det på en investerarkonferens.

Vilka har då kritiserat Klarna? Kajsa Ekis Ekis Ekman (surprise!), Konsumentverket och en reklamare. Men denna reklamare verkade mest tycka att Snoop Doggs misogyna låttexter är problemet, mer än Klarnas rovdrift på samhällets ekonomiskt utsatta. Det HBTQ-certifierade, vegetariska, mjölkfria – hela PK-baletten – Way Out West valde till och med att göra Klarna till en av deras största samarbetspartners. Men, det kanske är skillnad på folk och folk? Arbetar- och underklassens Slösas är knappast målgruppen för den svindyra festivalen.

Det verkar även vara en skillnad på hur vi värderar våra så kallat kriminella här i landet. Niclas Adalberth lyfts fram som ett affärsgeni, oumbärlig för det svenska samhället. Medan rappare som Z.E, Yasin, Jaffar Byn och Blizzy beskrivs som Apokalypsens fyra ryttare. Gränsen mellan vem som är bandit och entreprenör verkar vara lite sådär flytande. Men så flytande är den ju givetvis inte, det enda som styr är klass och hudfärg. Men vem fan bryr sig, så länge glassen är mjölkfri.

Vi kunde köpa saker innan Klarna. Vi kunde till och med skuldsätta oss hela vägen till Kronofogden om man så ville. Klarna har gjort ingenting för oss. De har inte uppfunnit ångturbinen eller det sfäriska kullagret. Och betalsystem är inte ”sexigt”, vad de än vill få oss att tro. Det enda Klarna har gjort för oss är att göra vägen till helvetet lite mera ”smooth”. Dit kan de dra för övrigt, helvetet alltså. Och de kan ta med sig spelbolagen, Morrissey och R. Kelly.

Har du en krönika eller ett debattinlägg du vill få ut? Kontakta oss på [email protected]


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA