"Jag är inte ute efter att återskapa någonting som varit"

"Jag är inte ute efter att återskapa någonting som varit"

Den 24 maj släpper Jesper Lindell sitt första fullängdsalbum, Everyday Dreams. Albumet är resultatet av ett långt och hårt arbete. Ett enträget slit för att skapa något eget och unikt – och en kamp för att vinna kreativ frihet. Imorgon släpps singeln Momentary Love från det kommande albumet, men redan idag hör du låten här på GAFFA.

Var hittade du inspiration till Momentary Love? 

– Jag fastnade för en artist som heter Richard Swift och hans falsett. Jag har själv aldrig riktigt varit bekväm med att sjunga just falsett, men jag tänkte att någon gång ska man väl göra det också. Under just den här perioden inspirerades jag också ganska mycket av typ Magical Mystery Tour av The Beatles och det sena, experimentella 60-talet i allmänhet. Samtidigt är det en hårfin linje mellan inspiration och dålig pastisch; jag är inte ute efter att återskapa någonting som varit, utan vill alltid hitta min egen väg.

Senare i maj kommer ditt debutalbum, vad kan du berätta om det? 

– Det utkommer den 24 maj och heter Everyday Dreams, just för att det är vad det är: mina dagdrömmar som jag omvandlat till 12 låtar. Vi spelade in det  i Lindbacka Sounds i Örebro, där jag arbetade med producenten Zack Anderson från bandet Blues Pills. Vi träffades för ungefär åtta år sedan när vi båda bodde i stan och delade även replokal ett tag. Vi låste in oss i studion i ett par månader och klickade verkligen. Det var en jäkligt organisk och rolig process: vi experimenterade, bjöd in musiker och polare att delta och jag själv lärde mig under tiden att spela flera instrument jag aldrig spelat förut. Men just Momentary Love är den första och enda låten på skivan som vi spelat in i vår egen studio i min hemstad Ludvika som jag och min bror och några vänner byggde efter att inspelningarna i Lindbacka var klara. Vi spelade in allting analogt, dels för att jag gillar det analoga soundet mer än det digitala. Men också för att det sätter gränser som utmanar en kreativt, vilket kändes väldigt inspirerande.

Du har valt att lämna storbolagen och släpper albumet på eget skivbolag, hur har det påverkat resultatet? 

– En stor anledning till att jag valde att lämna storbolagsbranschen var den kreativa friheten. När jag först skrev på mitt kontrakt en gång i tiden var det med löftet att jag inte skulle behöva passa in i någon mall. Att jag inte skulle behöva producera en viss typ av musik eller skriva låtar anpassade för specifika syften. Men i slutändan kände jag att de inte höll det löftet. Jag la ner ett stort arbete på de låtar som till slut blev Everyday Dreams, kände att jag utvecklades och förbättrades som artist och skapade den musik jag ville skapa. Jag kände en tilltro till den. Men från bolagssidan handlade så mycket om en jakt på nästa hit. Nästa singel. Jag minns till exempel väldigt väl när jag under ett möte spelade upp några demos från albumet för bolagschefen. Han gillade inte en enda av dem.

Jesper fortsätter: – När jag kom hem från mötet skrev jag Stormy Waters, som faktiskt blev min första singel till albumet. Så när jag väl tagit beslutet att lämna kände jag mig otroligt lättad. Jag är fri att göra det jag vill och skapa den musik jag tror på. Med det sagt så är det förstås svårare på vissa sätt att vara sin egen. Utan stora bolag, med mycket pengar och många kontakter, i ryggen får man kämpa hårdare för att få uppmärksamhet och nå ut med sin musik. Det går trögare. Men jag är hellre ett långkok än fast food.

Vad händer framöver?

– Just nu är jag väldigt fokuserad på att få släppa albumet. Det är alltid en väldigt speciell känsla att dela det man arbetat på under så lång tid med alla andra. När det väl är gjort ser jag fram emot att dra ut på vägarna och förhoppningsvis träffa de som hört min musik.

Lyssna på Momentary Love här: 

LÄS OCKSÅ: Mattias Alkberg på duoturné – "det är en golvlampa med porrbelysning"


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA