x

"Ute var det sensommar – men i studion var det smärta"

"Ute var det sensommar – men i studion var det smärta"

I fem punkter tar Jan Strandqvist i Red Mecca med oss på Resan som resulterade i albumet Truth.

Låten som inte kom med

– Resan mot det färdigställda albumet Truth, började egentligen med en låt som inte kom med i slutänden – A Spectrum Of Black Lights, en tidiga New Order-doftande glittersvärta. Vi släppte den som singel i december 2018 men den fick liksom inte plats, eller kanske den inte platsade heller, på Truth. Vi ville att det skulle vara ett sammanhållet album. Den stack ut. På fel sätt.

En nygammal röst

– Nu skulle en ny sångerska trimmas in. Susanne Jonsson. Det var inte första gången Susanne var inblandad i Red Mecca. 1999 medverkade hon både på studioinspelningar (som aldrig släpptes då ett jävla tjafsande uppstod mellan Telegram/Warner och Red Mecca) och liveframträdanden. Det är dock en annan historia. En helt annan. Red Mecca var i stor musikalisk förvirring då dessutom. 

Mäns våld mot kvinnor

– Vi började hursomhelst jobba på mot ett gemensamt mål på samma sätt som med Frida Madeleine tidigare. Men med en öppnare kommunikation. Och snabbare kreativt flow. När In A Dark Place gjordes så satt Susannes text – som handlar om Me Too-rörelsen och mäns våld mot kvinnor – som en svart gloria runt låten. Det känns som den kanske mest angelägna låten vi gjort hittills. Luften kan upplevas tunnare i utsatta situationer, när man känner smaken av blod och inte vågar andas. Man försöker gömma sig från den yttre världen medan alla andra finns runt omkring är ovetande eller kanske väljer att inte se.

Sol och smärta

– Ute var det sensommar. Men i studion var det smärta. Pretentiöst? Ja visst. Vi tar det vi gör på stort allvar. Men inte oss själva. Vi är två puckon med berättelser att berätta bara.

En magnifik paradox

– Sommaren är för mig personligen ett tillstånd av förhoppning om andlig spänst. Med tripper ut till havet, skogen, bergen och sjöarna. Det blev det tyvärr inte mycket av 2019. Det var turbulent, skakigt och tandagnisslan på ett personligt plan då jag var på väg mot en separation med kvinnan jag fortfarande älskade. Men relationen hade blivit omöjlig. Allt det här hör man tydliga spår av på Truth och själva titeln anspelar framför allt på det oerhört smärtsamma att se och ta till sig sanningen. Om tillståndet här och nu. Jaget i relation till omvärlden. Trasig kärlek. Och om en omvärld i fritt fall. Fascisters lögner blir plötsligt vanliga rädda människors sanningar. Och klimatet kommer med all säkerhet gå sönder och ta kål på oss inom en ganska snar framtid. Samtidigt så har aldrig tidigare så många av oss haft det så tryggt. En magnifik paradox. Där vill vi sätta fingret. Och peka. Inte med hela handen, utan mycket mera subtilt. Ett dånande viskande skulle man kan säga – Open Up! This Could be a Revolution!

Lyssna på albumet:

LÄS OCKSÅ: Bradley Cooper spelar musiklegend i kommande Netflix-film


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA