x

ShitKid om getbråk och fula översättningar – "Hon skrek att de var gamla gubbar"

ShitKid om getbråk och fula översättningar – "Hon skrek att de var gamla gubbar"

I fem punkter tar personerna bakom ShitKid, Åsa Söderqvist och Lina Molarin Ericsson, med oss på RESAN som kom att bli albumet och Butthole Surfers/Melvins-samarbetet Duo Limbo/Mellan Himmel Å Helvete.
 
Melvinturnén och getbråket
– Hösten 2018 var vi på Europaturné som förband åt Melvins. Vi hade knappt hört talas om dem innan dess men vi tyckte det var sjukt kul att åka på turné såklart. Vi kom väldigt bra överens med hela gänget, trots att de var gamla amerikanska män och våra fördomar väntade sig annat. Men en kväll så började Åsa storbråka med alla i Melvins + crew, förutom Buzz såklart som gick hem och la sig klockan 19 varje kväll. Detta på grund av att det hade bjudits på sprit och Åsa hade fått för sig att Jeff kallat henne för en get bland annat ... Hon skrek åt alla i bandet att de var gamla gubbar och att deras musik var sämst. Detta var halvvägs in på turnén och när Åsa vaknade dagen efter så trodde hon kanske att det inte skulle bli någon fortsättning på grund av allt dumt hon hade sagt. Hur som helst så kom detta att inspirera låten Anger MGMT/Vredesterapi, och på sätt och vis så hade hon ju rätt.
 
Bangers i Los Angeles
– Våren efter det skulle vi till Texas för att spela på festivalen SXSW, så då föreslog Melvins att vi kunde åka till Los Angeles nån vecka innan och spela in en split-EP med dem. Vi spelade in ett par covers och nya versioner på deras och våra gamla låtar i deras studio som kändes som att den låg långt bort från allt och alla. Vi tyckte att låtarna blev så bra att vi ville ha med några av dem på vår skiva Duo Limbo också. I ungefär en vecka spelade vi in EP:n vi döpt till Bangers i deras studio, som för övrigt vaktades av en stor blodtörstig hund som Lina råkat reta upp genom att skälla åt den när den vid ett tillfälle var kopplad, som det visade sig att den väldigt sällan annars var. Så varje gång vi var på väg in eller ut ur studion fick vi springa förbi den och dess hungriga blick medan den såg redo ut att hoppa på oss.
 
Dales pick up truck / lightöl från macken
– Buzz visade oss en ackordföljd som han ville att vi skulle skriva text och melodi till. Studion vi spelade in i låg i ett slags industriområde och var vägg i vägg med en bilmekaniker som spelade mexikansk musik på högsta volym hela dagarna och som hördes mellan tagningarna. Det fanns inga fönster i studion vilket var lite tråkigt då det var platsen där vi spenderade största tiden av vår Los Angeles-resa. Så när vi skulle skriva texten till låten (som vi redan döpt till Eagles Over America) tog vi våra öl vi köpt på bensinmacken vi hunnit bli stammisar på och satte oss i Dales pick up truck som stod parkerad utanför studion. Vi kom på att vi ville skriva på svenska och texten kom naturligt, då låten mest handlar om pick up trucks, ölburkar och killar. Melvins älskade låten och vi spelade in den direkt. Det var när vi gjorde versionen på engelska och de förstod vad den handlade om som de blev uppenbart tveksamma, men då var det ändå för sent att säga nåt. Det var även lightölen från bensinmacken som gav inspiration till Moa Romanovas extraspår på skivan, Ska Jag Gå Och Köpa Öl Eller?.
 
Jeff Pinkus / Paul Leary
– Det var vår vän Jeff Pinkus som vi bodde hos i Austin som presenterade oss för Paul Leary. De spelade båda i Butthole Surfers och Paul hade hört vår musik och ville spela in nåt med oss medan vi var i Texas. Så vi bestämde oss för att göra halva skivan med honom i hans hemmastudio i hans sjukt snygga hus i Austins förort. Det såg ut exakt som man tänkt att ett lyxigt hus i Texas skulle se ut, med palmer och enorma kaktusar i trädgården. Plus en hel del Judge Judy-merch, Paul Leary är otippat nog ett av hennes största fans. Vi spenderade två dagar där och allt gick rätt snabbt och smidigt. Vi fick ihop Get Jealous och Anger MGMT på både svenska och engelska och vi hann till och med spela in en Texas-version av Tropics med Jeff på banjo som vi filmade i Pauls vardagsrum.
 
Duolingo
– En sak som vi börjat göra nästan reflexmässigt nu är att översätta låtar till svenska. Svenska låtar i all ära men det är nåt med översättning från engelska som får det att låta så fult. Det kan vara vilken låt som helst, nån vi hört på radio eller en av våra egna låtar, och den som kommer på den dummaste översättningen vinner. Vår låt Detention blir "Jag får ha dumstruuuut, var å varannan daaaaag" och vi önskar att vi gjort en 50-talig schlagerversion av den. Det var så idén att göra en skiva med engelska låtar och svenska översättningar kom till. Det är också ett väldigt lätt sätt att förvandla en EP till ett fullängdsalbum.
 
Lyssna på skivan här:
 

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA