x

VÄRLDENS BÄSTA LÅT: Hur slutet på ett förhållande blev till allsång

VÄRLDENS BÄSTA LÅT: Hur slutet på ett förhållande blev till allsång

GAFFAs Josefi Jönsson avhandlar ett nu tio år gammalt avsked som kom att sätta ett betydande avtryck.

Sommaren 2010 definierade inte bara mitt mellanläge från högstadiet och gymnasiet. Dess soundtrack satte prägel på alla solvarma minnen – och en låt gjorde särskilt stora avtryck på ett helt decennium, inte bara för mig.

“Och i din port har ingenting, förändrats utom just på din. För bredvid ditt namn, står ett namn till.”

Vi alla vet vid det här laget vilken blond popdrottning en av modern musikhistorias mest utmärkande textrader handlar om. Men det är inte det den här texten ska berätta om. Utan om hur tre minuter och 13 sekunder skulle komma att rumla om och definiera 2010-talets svenska pop.

Given klassiker i allsångshäftet

Med Från Och Med Du satte Oskar Linnros tonen för hur ett helt decennium av svenskspråkig pop skulle komma att låta. Med något så världsomvälvande som slutet på ett förhållande skapade han en given klassiker i allsångshäftet. Och banade väg för många av Sveriges idag stora namn. Allt utan att mista udden av det råa och smärtsamma i att se en relation spricka och den som förut varit ens allt gå vidare medan man själv stampar kvar på samma ställe.

Att Oskar Linnros satt på en större bredd musikaliskt, än vad vi tidigare hade fått se under hans tid i Snook, hade han redan hintat om två år tidigare. Som producenten bakom Veronica Maggios andra album ...Och Vinnaren Är gavs vi ett smakprov på hans stilistiska blandning av soul och pop. Men till den egna solosatsningen hade han lyckats vässa och precisera den där ljudbilden ytterligare – till något alldeles säreget. Och nu fyllde han ett tomrum som inte många riktigt förstod fattades den svenska musiksfären.

En känsla som inte vill försvinna

“En tredjedel av den jag var går hem. För en är krossad. En är din. Det här är slutet på vår film.”

Kanske var det den lekande enkelheten som gjorde det. I den uppmuntrande virveltrumman som följer genom berättelsen han målar upp. Av fingrarna som tycks löpa lättsamt över pianot. Fast kanske främst lättheten som gömmer sig i texten; i känslan av att känna igen sig. Av att se någon på stan efter så lång tid, i telefon och nya jeans, och fortfarande känna hur någonting finns kvar där. Men samtidigt veta att det bara är din egen känsla och inget som längre är besvarat. En känsla som aldrig riktigt tycks komma att försvinna helt och som alltid kommer att tära lite på en.

Cirkeln sluts på Skansen

I den karakteristiska bikerjackan och med frisyren där sidorna snaggats och håret på toppen slickats bakåt stod han den där sommaren 2010 på Allsångsscenen på Skansen. I publiken skymtades då ett försiktigt försök till allsång. Tre år senare står han återigen på samma scen. I publiken samsades nu de många plakaten där hans namn skrivits med tjock svart spritpenna. Och denna gång överröstar allsången stundtals den egna sången. Och när han mot refrängen ger sig ut med mikrofonen i publikhavet – från och med då (från och med du) sluts cirkeln för denna numera Allsångsklassiker.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA