x

"Så skönt att få släppa ut den energin just där och då" – intervju med Bjoern

"Så skönt att få släppa ut den energin just där och då" – intervju med Bjoern

För Linnéa Björn, aka Bjoern, var musiken tidigt en plats där hon kunde slappna av, vända uppmärksamheten inåt och lära känna sig själv. 

– Jag var ett barn med mycket energi och stunderna av stillhet var få. Skapandet blev min lugna stund i vardagen.

Hon minns hur hon brukade komma hem från skolan, stänga in sig på sitt rum och börja plinka på el-synten hon fick från sin mamma efter en av hennes jobbresor. Där öste hon ur sig känslor och meningar hon inte ens visste att hon upplevt. Hjärtesorg var oftast ämnet låtarna handlade om även om hon aldrig hade varit kär. 

– Har alltid tyckt att det är rätt märkligt vad man kan hitta inne i själen ibland. Det som finns där är oftast inte det man trodde och jag tror att det som fastnar i det undermedvetna säger mycket om oss själva och vilka vi är som personer. Den känslan av att finna svar och upptäcka mig själv kändes fantastisk och gjorde att jag ofta återkom till pianot för att uppleva den igen. Den här processen har utvecklats genom åren men syftet är fortfarande detsamma.

Bjoern har för vana att dela med sig av sina känslor på Instagram och nu via en podcast. Man kan ju tycka att båda nämnda är lite friare än att kapsla in en känsla i en poplåt. Hur jobbar hon då för att få ner känslor i en så begränsad mall som en låt ändå är?

– Det är absolut en utmaning. Att behöva hitta de rätta orden och beskrivningarna för att komprimera en stor känsla till få ord i mina låtar skiljer sig från mina andra plattformar. På Instagram och via min podcast #hearmethink så har jag möjligheten att tala fritt utan att tänka efter så mycket. Att skriva en låt är att ta denna process ett steg längre. Då ska allt det som känns och tänks färgas genom melodier istället för att noggrant färgas med ord. 

Hon jämför det med att skapa en film i 3D och bestämma vilka element som ska sticka ut ur skärmen. De elementen som gör att historien och känslan känns mer levande. 

– Orden i en låt är lite som de 3D-elementen enligt mig. Det är fantastiskt hur mycket melodier och sättet man väljer att sjunga dem på säger mer än ord ibland. Jag har flera gånger lyssnat på musik där jag först inte tänker på texten och skapar mig en bild av vad låten handlar om, för att sedan lyssna igen och inse att det jag först trodde att låten handlade om är helt fel, haha ... musik är spännande på det sättet. Den berättar det den vill berätta genom att väcka känslor i lyssnaren. Det jag skriver om kanske betyder något helt annat för den som lyssnar än vad det betyder för mig. Älskar det!

I skrivande stund har du släppt tre singlar i år. Är det nån särskild del eller detalj i dessa låtar som du känner lite extra för och vill framhäva?

– Jag älskar alla mina låtar och är stolt över dem. De har olika platser hos mig och beskriver känslor och scenarion som jag har upplevt. Svårt att välja. Då jag tycker att text är det som är svårast och ofta kommer till mig sist så skulle det som jag är mest stolt över i mina låtar vara vissa textrader. Älskar raden “you faded into your art, stories you told fooled me, you were a king” i min första singel Why. Faden “feelings will never get out once they’ve got in” i min andra singel Hold Me eller raden i min nya singel som lyder “want to see the sun turn into lava” som för mig målar upp låtens känsla. Vissa rader känns som att de fångar hela låtens själ på ett fint sätt och målar upp bilder i lyssnarens fantasi.

 

Vad har varit din största utmaning som artist och vad har varit mest inspirerande?

– Den största utmaningen hittills har varit att ta min musik till de som uppskattar den. Att skapa en publik och få nå ut till fler för att skapa ett band till de som känner en samhörighet till det jag skapar. Jag tror att de som på något sätt väljer att ägna mycket tid till sin artistiska sida, som jag har gjort, vi blir bättre på att använda vår inre “router” som tar emot och skickar iväg olika typer av budskap som vi snappar upp av vår omvärld. Det vi skapar finns redan i luften på något vis och är därför något som bör delas med andra och tydas av fler. Det blir extra tydligt då jag jobbat på samma låt länge och känner att jag inte kan tyda den mer. Känslan av att ha tömt alla känslor i en låt är utmattande men samtidigt befriande och ett bevis på att den måste släppas för att känslan ska kunna leva vidare hos någon annan. Musik fungerar nog som en slags katalysator för oss alla. Att höra om just det, vad som väcktes i de som hör min musik är det som inspirerar mig mest med att vara artist.

Man brukar prata om tursamma missar eller happy accidents. Kan du nämna då du med din musik har varit med om en sån tillfällighet? Att ett fel resulterade i nåt bra?

– Det känns som att det är så mycket i skapande-processen som grundar i “tursamma missar” eller missförstånd mellan mig och den andra låtskrivaren/producenten i sessions. Att man liksom hör olika saker och så leder det till något som ingen tänkt från början. Älskar det. Men för att nämna ett scenario så skedde en “happy accident” när jag spelade in sången till min andra låt Hold Me. Jag och Martin Wiklund (producenten på låten) hade precis skrivit en annan låt där jag sjöng väldigt kraftfullt och skrek krigsvrål vid flera tillfällen, haha ... Energin från vår andra session satt på något vis kvar i studion och gjorde att vi fick idén att jag skulle skrika under den sista delen av låten för att fånga upp den där känslan som så påtagligt fanns i rummet. Var så skönt att få släppa ut den energin just där och då och skriken resulterade i vad som nu är min favoritdel av låten.

Hur ser framtiden ut för dig annars?

– Jag planerar att släppa en EP nu under hösten 2020 där jag ska samla ihop låtarna jag släppt under året tillsammans med två låtar som inte är släppta än. Sen ska jag börja jobba på ett album vilket ska bli superspännande och kul. Har även några fantastiska kompisar och producenter på andra sidan jorden i LA som jag ser fram emot att skapa mer film- och trailermusik tillsammans med under året. Jag gjorde en EP i början av 2020 tillsammans med Martin Wave som enbart riktade sig mot USA:s filmindustri. Ett roligt projekt vid sidan av mitt artistprojekt. Jag drömmer också om att få spela massor med livekonserter och att få möjlighet att samarbeta med större artister för att nå ut till fler människor. Framtiden får utvisa vad den har att erbjuda helt enkel. Är taggad!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA