x

KRÖNIKA: ”Måste våra stjärnor samarbeta med en högerextremist?”

KRÖNIKA: ”Måste våra stjärnor samarbeta med en högerextremist?”

I helgen var det så dags för en spelning med en fyndig lösning, i en tid när man inte bara drar ihop en konsert hur som helst. Veronica Maggio ställde sig på en scen inuti ett hotell. Där förvisso endast knappt 50 personer var inbjudna, men där också hotellgästerna kunde följa konserten från sina balkonger, som vetter mot ett slags innergård i själva hotellet, under tak. Spelningen hade föregåtts av en skickligt iscensatt kampanj, i guerillamarknadsföring-stil.

Kreativ lösning. Men det som slår mig ännu en gång, är att det där bubbeldrickeföretaget dyker upp i ett musiksammanhang igen. Den "hemliga" spelningen var en del av konsertserien Red Bull Secret Gig. Andra som också uppträtt i denna serie är woke-artisten Robyn, den uttalade antirasisten Timbuktu och snällkillarna Mando Diao.

Red Bull startades och ägs som bekant av ett uttalat högertroll, Dietrich Mateschitz. Företagets progressiva marknadsföring i musikbranschen till trots så var dess högste höns Mateschitz så imponerad av högerslasksajten Breitbart – startad av Donald Trumps förre chesfsstrateg Steve Bannon – att han ämnade starta en egen europeisk motsvarighet. Oklart hur det faktiskt blev med den saken.

När Mateschitzs politiska åsikter och mediehusplaner bubblade upp till ytan ifrågasattes flertalet artister för sitt samarbete med läskeblaskproducenten av Fredrik Thorén, i en artikel på Sonic Magazine. Journalisten Sara Martinsson hade en annan vinkel på Arbetets kultursida. Hon skyllde det omaka samarbetet på skivbolagsbranschens eget misslyckande i att hålla jämna steg med tiden.

Jag är den förste att skylla på systemfel, men var någonstans är det rimligt att den ursäkten tar vid och den egna moralen åker ut genom fönstret? Ja, någonstans här, innan man hoppar i säng med en högerextremist. I Robyns fall har ju inte heller samarbetet med ett skivbolag upphört, hon har hela tiden fortsatt att samverka med Universal. Men tydligen är det så pass illa ställt i musikindustrin att artister måste slänga bort principer de har.

Varje köp eller typ av ekonomiskt samarbete innebär i en komplex kapitalistisk världsekonomi att någon motbjudande storkrämare står i änden av kedjan och plockar ut det mesta av profiten. Så enkelt är det. Men det finns ju gradskillnader trots det. Hur många av dessa artister skulle exempelvis vara bekväma med att uppträda på ett av Trumps många hotell?

Musikbranschen är fullkomligt infesterad av Red Bull-pengarna och -loggan. På Way Out West förra året stod DJ:n Kornél Kovács och langade vax i ett bås inlindat i en Red Bull-flagga och i baren serverades Red Bull-vodka till skamlösa ockerpriser. Och eftersom det inte blev något Way Out West i år kör Luger den digitala festivalen Red Bull Dungen Festival istället.  

Det är inte så mycket skivbolagens fel som det är Red Bulls förtjänst att det ser ut så här nu för tiden. Företaget är inte dummare än att de förstår att alla kan schackra med sina principer, det gäller bara att erbjuda tillräckligt mycket pengar. Tyvärr kostar det att ha principer. Ibland blir det jävligt dyrt.

Ironiskt nog har internet, paradigmskiften och kapitalistisk utveckling bara inneburit en ny slags maktkamp, med lite nya aktörer. Nu är det exempelvis Spotify och Red Bull som skär emellan, istället för bara skivbolagen.

Så, måste våra stjärnor samarbeta med en högerextremist?

KRÖNIKA: "En patetiskt paradoxal pojkgubbe"


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA