x

BÄST JUST NU: Broder Daniel-Henriks favoriter har gjort det igen

BÄST JUST NU: Broder Daniel-Henriks favoriter har gjort det igen

Doves – Carousels

Kuriosa: på en efterfest för lite över tio år sedan satt Henrik Berggren och spelade There Goes The Fear, om och om igen.

Som den perfekta poplåt han tyckte att den var ville han inte prata om eller lyssna på något annat.

När Doves nu gör comeback, är det inte utan att man undrar vad han tycker om Carousels, som bär på samma episka proportioner.

Förra veckan släppte Doves comebackplattan The Universal Want som bland annat bär på ovan nämnda singel. GAFFAs Daniel Horn delade ut 5 av 6 stjärnor och skrev bland annat i sin recension:

"The Universal Want följer upp Kingdom Of Rust (2009) som var ett gediget hantverk, varken mer eller mindre. Och där har Doves alltid varit, pendlat mellan en fyra och en femma på den sexgradiga skalan. Some Cities och The Last Broadcast är så nära mästerverk det här bandet kan komma, men The Universal Want är inte långt efter. Den bär samtidigt på en enorm erfarenhet som inte övergår i tröttma. Till saken hör att den där erfarenheten alltid har legat i bakgrunden och grott och det är just den som har gjort att Doves sticker ut från all annan britpop-sörja. Doves är tillbaka och allt låter exakt så som du vill att det ska låta. Småpsykedeliskt (I Will Not Hide), pophärligt (Broken Eyes, Prisoners) funkdrivigt (For Tomorrow) och Doves-episkt (Carousels). Och det är alltid bittert. Bitterljuvt. Balladen och light-dubutflykten Cathedrals Of The Mind är egentligen den enda plumpen i protokollet."

LÄS OCKSÅ: 35 färska skivor du bör kolla in


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA