x

Från Maggio, Bryant och Stenström – håll koll på Kasino

Från Maggio, Bryant och Stenström – håll koll på Kasino

Du skojar inte bort namn som Thomas Stenström, Miriam Bryant och Veronica Maggio. Johannes Runemark har figurerat bakom dessa personer, antingen som låtskrivare och/eller som gitarrist. Men nu är det dags att glida ut på solokvist och han gör det med Kasino och med Byter Kanal – en singel som blandar The Blaze med tropical house. Som en svensk version av nyss nämnda duos Places.

– Jag tror att inspirationen från elektronisk musik skiner igenom lite på just den låten. Jag lyssnar en del på fransk elektronisk musik och är förälskad i det melankoliska och suggestiva och hämtar gärna inspiration därifrån.

Men låt oss ta det från början. Hur var tiden innan Johannes hamnade mitt i den svenska popeliten? Han minns när han och hans bror var små och skrev låt efter låt tillsammans. Hantverket startade där.

– Vi kunde sitta och skriva i dagar, vi skrev gitarr-riff och min bror skrev texter på engelska vilket var helt sjukt coolt. Sedan spelade vi in låtarna på kassettband och lyssnade på dem om och om igen. Den känslan av att vi hade gjort något som vi kunde lyssna på var helt otrolig. Det har egentligen aldrig riktigt försvunnit och jag tycker fortfarande det är lika magiskt att skapa något och sedan kunna ”limma” fast det så att någon annan också kan lyssna på det. 

Efter det har mycket hänt. Många drömscener har förvandlats till verklighet och han kan nu se tillbaka på upplevelser få inom yrket ens närmar sig.

Vad tar du egentligen med dig från tidigare låtjobb tillsammans med artister som Bryant, Maggio och Stenström?

– Jättemycket! Det är så sjukt inspirerande att få skriva med så jävla bra låtskrivare och artister. Alla tre har otroliga förmågor att både skriva, förmedla och sätta ord på känslor som känns ända in. Jag är lycklig när jag får sitta i samma rum och skriva musik tillsammans med alla tre! 

"ETT AV MINA ABSOLUT FINASTE MUSIKALISKA MÖTEN"

15 oktober kom Kasinos debut-EP Du som bär på ett speciellt Panda Da Panda-samarbete.

– Jag hade, vad jag trodde, skrivit klart låten som jag ville att han skulle gästa på, men när jag fick tillbaka låten från honom så hade han skrivit en egen refräng. Han sa att det var som att jag hade skrivit låten till honom och att han var tvungen att svara med sina egna ord. Det är ett av mina absolut finaste musikaliska möten. Jag är så otroligt glad att Thibo ville vara med och skriva klart den låten med mig.

Om du får tre ord på dig att sammanfatta din musik, vilka blir det?

– Oj vad svårt … men kanske: Visor – någon sa att jag skriver heartbreak-visor som skulle kunnat spelats på ett tomt dansgolv. Det lät ganska fint tycker jag! Verkligt – jag har jättesvårt att skriva om något som inte kommer från mig själv eller om något som inte hänt eller händer i mitt liv. Känslor – allt jag skriver och komponerar utgår alltid från ganska konkreta känslor och de får styra helt vart låten kommer hamna i slutändan. 

Vad har varit din största utmaning som artist och vad har varit mest inspirerande?

– Min absolut största utmaning har varit att tro på det jag gör. Det har varit många sömnlösa nätter och tankar på att lägga ner den här EP:n. Det mest inspirerande och finaste är när någon lyssnat och känner något. Då försvinner alla mina tvivel för en stund.

Man brukar prata om tursamma missar eller happy accidents. Kan du nämna då du med din musik har varit med om en sån tillfällighet? Att ett fel resulterade i nåt bra?

– Ackorden till Byter Kanal är en miss jag gjorde live med Thomas Stenström. Jag skulle spela hans låt Elvis, Einstein och jag och spelade helt fel ackord men tyckte att just den ackordvändan var så fin så jag lade det på minnet. Sedan sprang jag till studion och spelade in det och det blev typ hela Byter Kanal

Hur tänker du annars kring det estetiska? Hur vill du framföra din musik rent visuellt?

– Åh, jag längtar så jävla mycket efter att få spela live! Det visuella har jag inte riktigt klurat ut än. Det enda jag vet är att jag vill att man ska gå från ett Kasino-gig och i alla fall känna att man varit delaktig och inte bara en åskådare. Hur det ska gå till har jag ingen aning om men jag lovar att jag ska klura ut det så fort det blir läge.

Vad känner du annars att musik-Sverige saknar för tillfället? 

– Livemusik! Jag saknar att trängas bland folk i en svettig lokal med en öl i ett plastglas och känna kicken i bröstet. Kan inte komma på något annat som saknas faktiskt!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA