x

"Nostalgi är vår tids religion"

"Nostalgi är vår tids religion"

Väntan är över, nu återvänder Florence Valentin med ett nytt album. GAFFA pratar med Love Antell om en märklig nostalgitrend och om kulan som dödade Olof Palme den äldre och som senare kom att hamna i hans farmors byrålåda.

Det har dröjt några år sedan sist. Elva, för att vara exakt. Men i år återvänder Florence Valentin med deras första album sedan
Spring Ricco. Anledningen till den långa pausen var helt enkelt att livet kom emellan. Gruppmedlemmarna fick familj och skaffade jobb, och därmed fick bandet stå till sidan. Love Antell å sin sida började släppa soloskivor och medverkade i Så Mycket Bättre. Men en förfrågan om att göra en grej kring en återutgivning av en gammal skiva gjorde att vännerna från Stockholm hittade tillbaka till skapandet på nytt.

– Vi fick fundera på det och ganska reflexmässigt kände vi att vi provar att göra något och på den vägen är det. Det har varit en kul grej för att vi har saknat det, och vi mår bra av det. Vi har insett att vi mår bra av att träffas och spela ihop.

Vår besatthet av en svunnen tid

Love Antell ser inte sig själv som en särskilt nostalgisk person, även om hela projektet på ett sätt är nostalgiskt. “Nostalgi är vår tids religion”, menar han, och det är precis den tematiken skivan kommer att kretsa kring. Love Antells musik har i stort sett alltid haft en politisk ingång och även här har han sett hur politiska krafter som Trump, Sverigedemokraterna och Brexit har vunnit mark genom att anspela på nostalgi.

– Hela den här skivan är nostalgisk, och att spela med det här bandet är nostalgiskt. Jag blev nyfiken på nostalgi som jag själv kände, men också som jag kände som någon sorts tendens i tiden. Nostalgin dominerar allt. Den ideologiska diskussionen, politiskt, handlar väldigt mycket om saker från förr. Konservativa krafter vill ta tillbaka samhället till den ordning som var förr. Men även Socialdemokratin slåss ju om det, och vänstern, med arbetarrörelsen och sånt. Man har någon slags idé om en storhetstid bakom sig som är viktigt.

Det politiska samtalet är en sak, men han tycker också att nostalgin dominerar andra delar av vårt liv. Vår besatthet av en svunnen tid går att skönja även på sociala medier.

– I alla dessa fotofilter-tider vi lever i, så är det ju gamla Super 8- och VHS-filter vi sätter på våra videor på Instagram, det är ju vårt sätt att pynta vårt liv i nostalgi trots att vi inte behöver det. Polarioidbildens fyrkantiga format är något vi förhåller oss till även om vi inte använder sådana kameror någonsin idag. Det är jättemärkligt egentligen. Det är som att vi ser vår tid genom en lins som är av ett gulnat foto.

En bredare politisk syn

Det politiska har alltid varit viktigt för Love Antell när han skriver sin musik, det var framför allt väldigt viktigt för Florence Valentin när de slog igenom i Stockholm i början på 2000-talet. Det var en annan tid då, tycker Love Antell.

– När vi började med Florence Valentin var det väldigt viktigt att vara ett politiskt band, det var nästan så att vi ville klistra det i pannan så att folk förstod det, för att det saknades tyckte jag. Idag är många som håller på med musik väldigt mediatränade och det är viktigt att ta ställning i olika frågor. Det ställs nästan som ett krav av en person som är i offentligheten att vara engagerad i någon fråga. Det klimatet har förändrats ganska mycket.

Men Love Antell känner också att dagens politiska klimat består mest av identitetspolitik. själv vill han istället måla upp bilder av det samhället vi lever i, både utifrån hans eget perspektiv och utifrån andras. Hans eget intresse för historia och samhällsfrågor kommer från konst och musik, och från de bilder som hans förebilder målade upp, och det är den typen av konst han själv vill göra.

– Mina stora förebilder inom musik och konst, allt från Goya till Joe Strummer, har ju liksom satt bilder från sin tid och berättat om det. Jag tycker det är spännande. Jag skulle inte vilja hålla på ett helt liv med bild och konst och ha gjort Sommaren Är Kort. Så är det bara. Det är en ganska stor skillnad i ingången med vad man håller på med. Det är säkert mer framgångsrikt att göra sån musik.

Olof Palmes kula i byrålådan

Om man ser tillbaka på Love Antells släkthistoria är det ganska givet att han fick ett intresse för kultur och politik. Exempelvis var hans farfar kulturattaché, och hans farmors kusin var självaste Olof Palme. Och det är inte alla som växt upp med kulan som sköt Olof Palme i sin farmors byrålåda.

– Min farmors far hette också Olof Palme. Han skulle slå ner arbetarupproret i Finland under finska inbördeskriget 1918. Men han stupade i Tammerfors. Kulan som träffade honom hade min farmor i en byrålåda hemma i sitt vardagsrum. Så vi hade liksom kulan som sköt Olof Palme hemma. Det tycker jag är en rolig grej, Olof Palme den äldre. Det är lite voodoo över det hela.

Florence Valentins nya album kallas Det Var En Gång och släpps 20 november. Men vi kan nog räkna med att inte behöva vänta elva år på ett album nästa gång. Det här albumet bör ses som en början snarare än en engångsföreteelse.

– Vi kommer nog hålla på att göra skivor på det här sättet framöver. Det är ett ganska ostressat projekt för det är egentligen inget annat som driver det framåt än vår egen lust. Med tanke också på coronan, så har vi känt att vi måste göra ett nytt album, så vi får en ärlig chans att komma ut och spela nästa gång med något nytt.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA