x

Nathalie: "Jag gömmer mig inte bakom svåra ord eller förtrollade fraser"

Nathalie: "Jag gömmer mig inte bakom svåra ord eller förtrollade fraser"

Ett sorgealbum ska bli till. 12 februari i år inleddes resan mot fullängdaren med debutsingeln Hela Tiden och genom den påbörjas historien om Nathalie Lidqvists tunga upplevelser som innefattar en storebror som gick bort i suicid, pappan som dog året efter och mamman som senare fick en demensdiagnos. Samtidigt så bär musiken på galopperande hopp. Eller galopperande pop som Nathalie själv kallar det.

– Jag har skrivit en låt som heter Nässlorna. Den handlar om min brorsa och hur det var när han gick bort, och när jag fattade att det var ett självmord och inte en olycka. Det är den mest dansanta låten i min repertoar och ändå innehåller den ett besök på ett krematorium, bland annat. 

I skrivande stund så har Nässlorna inte släppts än, men det är en låt som Nathalie är väldigt nöjd med och det känns på förhand som att just den låten sammanfattar hur Nathalie bearbetar saker. Hon pratar om att hålla det genomskinligt och ärligt.

– Jag gömmer mig inte bakom svåra ord eller förtrollade fraser. Och den slutar med meningen: "Det blir inte som det blir, det blir som det ska". Det är väl vad jag önskar mig. Och efter alla månader av distans, karantän, oro och att ingenting är som det brukar, kanske den meningen också kan vara en tröst.

DET DÄR FÖRBANNADE TVIVLET

Nathalie har länge varit involverad i musik och funnit sig själv i olika konstellationer och genrer, men det är först nu som hon solodebuterar. Hon minns när hennes mamma skjutsade henne till barnkörläger efter barnkörläger. Men startskottet – när hon insåg att musik var det hon ville syssla med – var i ett annat sammanhang.

– Jag tror att det bottnar i att jag upplevt den där klassiska grejen att man varit på en konsert och känt alla känslor och längtat efter att få göra exakt det där. Stå på den där scenen och uppleva det jag tror mig se att de på scenen upplever.

Vad har varit din största utmaning som artist?

– Min största utmaning som människa, och då även som musiker, är väl det där förbannade tvivlet som jag går och kånkar på. Det är ju knappt att man orkar och vill prata om det för då matar man väl eländet med energi och så får det gro ännu mer. 

Nathalie kommer in på att hon aldrig trodde att hon skulle kunna spela in och släppa någonting i eget namn. Det har helt enkelt känts för läskigt tidigare.

– Och jag har varit rädd att folk mitt i processen ska komma på att jag ju inte kan ett skit. Så otroligt märkligt, men noll ovanlig känsla. 

En annan utmaning är att vara just artist. Alltså att ens jobb innebär att stå längst fram och fronta. 

– Det är fint att bli uppmärksammad, jag är så glad för att folk vill höra vad jag har att säga men ibland blir man ju så otroligt trött på sig själv bara. Det har jag ju inte sagt i någon intervju än, men min dröm har varit att vara körsångerska och turnera med andra artister, alltså att inte behöva stå i centrum men ändå få vara med där det händer. Det vill jag fortfarande testa!

ATT LÄGGA HJÄRTA I ORDEN

Nathalie inspireras just nu av böcker, samtal och det som hon beskriver som “bara allmänna ljud”.

– Jag har en melodi som jag brukar spela på piano och som är inspirerad av taxibilarnas tutande när jag var i Kongo Brazzaville för några år sedan.

När hon får till uppgift att sammanfatta sin musik med tre ord landar det på: textbaserad, melodiös och varm. Hon fokuserar mycket på att lägga hjärta i orden. 

– Jag har inte alltid skrivit musik och egna låtar, men jag har alltid skrivit texter och läst andras, och blivit blixtförälskad i ord och formuleringar. 

Och melodierna är direkta. Som hon säger så är det lätt att få hennes kreativa, blåseuforiska, arpeggiosyntiga och flerfärgade pop – som debutsingeln Hela Tiden visar upp – på hjärnan, samtidigt som det serveras med den bistra verkligheten, sorgen och frågorna som följer. Det är också exakt så bra popmusik på svenska skapas.

“DET ÄR UNDERBART OCH SÅ OTROLIGT JÄVLA TUNGT” 

Hennes kommande skiva bär som sagt på tunga teman, men det är ju såklart även ett sätt att bearbeta sorg. 

Det har varit ALLT att spela in. Och med det menar jag att det varit glädje, trötthet, sorg, tvivel, pepp och så vidare. Att sjunga om det här är ju att återuppleva händelser, att gå tillbaka till minnen, platser och personer. Det är underbart och så otroligt jävla tungt. Och det är långt kvar innan albumet kommer, så denna berg- och dalbana lär fortsätta tuffa på!

VEM? När Nathalie Lidqvist sysslar med musik så nöjer hon sig med förnamnet Nathalie. Hon har en förkärlek för gospel, som hon bland annat har studerat på folkhögskola och även arbetat med, som körledare.

VAD? Nathalie kallar själv sin musik för galopperande pop och det finns en direkthet både i musiken och i texterna. Kort och gott: själfull, livfull och rak pop för vänner av Veronica Maggio, Nadja Evelina och Oskar Linnros.

VAR? Nathalie är en del av den bubblande musikscenen i Umeå.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA