x

The Avalanches: “Den här plattan är gjord för utomjordingarna”

The Avalanches: “Den här plattan är gjord för utomjordingarna”

Klassikern Since I Left You är 20 år gammal men samplingsgenierna i The Avalanches trampar vidare och jagar nu för tiden levande artister för sina låtar. Med GAFFAs Janne Hallman pratar Tony Di Blasi om en debut som skapade enorm press och om den senaste skivan som är gjord för rymden.

Efter de sedvanliga öppningsfraserna och utbyte av corona-läget (Australien hade en veritabel nedstängning i flera månader, klart tuffare än i Sverige), så kommer vi snabbt in på bandets nya platta We Will Always Love You, som släpptes i början av december. En skiva som såg dagens ljus relativt snabbt efter förra albumet Wildflower. Det kom visserligen 2016, men med tanke på att skivan innan dess, debuten Since I Left You, nu är 20 år gammal så har Tony Di Blasi och Robbie Chater ändå jobbat ganska snabbt.

– Det fanns stunder innan Wildflower när jag trodde att vi aldrig skulle göra några fler skivor; att det bara skulle bli en engångsgrej. Vi bara satt i våra rum år efter år, ingen musik blev gjord, vi spelade inga konserter. Det fanns också en stor press att överträffa debuten, så vi blev mer och mer vilsna.

Men skivan kom och världen öppnade upp sig – igen.

– När Wildflower till sist släpptes och vi fick gigga i Spanien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien ... Det var så otroligt häftigt att vi tänkte att nästa skiva måste vi spela in fort, säger Tony Di Blasi under Zoom-intervjun från hans hem i Melbourne. 

KROCKADE MED 20-ÅRINGEN

Släppet av We Will Always Love You krockade dock med 20-årsjubileet av Since I Left You, vilket Tony menar är lite synd.  

– Det hade verkligen varit cool att göra nåt kring det. Fortfarande kommer många fram till oss och säger att Since I Left You fortfarande låter så fräsch och tidlös. Men vi kanske gör en streamad jubileumskonsert på webben senare i år, så hela världen kan vara med och fira. 

We Will Always Love You är ett album som bygger på kärlek, inte bara till mänskligheten utan även till naturen och universum. Den innehåller inte lika många samplingar som Since I Left You (enligt Robbie Chater är det över 900 stycken), utan denna gång är det främst nutida artister som medverkar på sång och instrument.  

– Vi hade ingen lista, utan det var låten i sig som bestämde vem vi skulle kontakta. Jag och Robbie lyssnade på musiken och funderade "vem skulle passa till just den här låten?”. Och de flesta ville ställa upp. Vi blir fortfarande överraskade av att nån ens har hört talas om oss, haha! Men det är väldigt hedrande. 

Listan är lång, men bland de mer namnkunniga hittar vi Rivers Cuomo, Perry Farrell, Karen O, Leon Bridges, Denzel Curry, Tricky, Jamie xx, Kurt Vile, Johnny Marr, Mick Jones, Blood Orange – och vår egen Neneh Cherry. 

– Hon är grym! En del av artisterna fick vi gå genom managers och agenter för att få tag på, men till henne skickade vi bara ett mejl och hon svarade direkt ja. Vi träffade Neneh i Melbourne för två år sedan och hon var så sjukt trevlig. Annars brukar folk vara ganska svala när man träffar dem backstage, men hon var väldigt nyfiken och intresserad, och lyssnade verkligen på oss. Det är så underbart när man möter artister som beter sig som normala personer. 

Har ni träffat nån annan av artisterna på riktigt, eller är allt skickat digitalt fram och tillbaka över världshaven? 

– Vi har nog mött hälften av dem. Robbie träffade till exempel Leon Bridges i Los Angeles, och på två dagar var låten klar. Denzel Curry hade gjort en spelning i Sydney och hade några timmar över innan han skulle flyga tillbaka till USA. Vi hade ingen text färdig till Take Care In Your Dreaming, men han kom till studion, lyssnade på låten gång på gång, sen gick han in och satte sin vers på två tagningar, tackade för sig och gick. Helt fantastiskt att få se nån så talangfull jobba och leverera. En av de bästa dagarna i mitt liv! 

RYMDEN STOR INFLUENS

Gästspelen bidrar till att albumet känns mer eftertänksamt, filosofiskt och kärleksfullt, samtidigt som melodirikedomen flödar och svänget är intakt. På sätt och vis känns skivan som en lång sömlös festivalkonsert eller ett DJ-set på ett rejv, med en försiktig inledning, sedan gradvis ökning mot eufori som varvas med stillsamma nedkylningsperioder innan takterna tar vid igen. Det hela avslutas med en blippande ljudmassa som påminner om rymdens blinkande stjärnor. 

Och rymden är en stor influens på albumet, berättar Tony Di Blasi. 

– Det kom från att vi båda har blivit äldre och funderade över våra liv, och sen fortsatte det med tankar kring vad som händer när vi dör. Och på våra skivor har vi samplat röster av folk som är döda sedan länge, men vi håller dem vid liv genom att använda deras röster. Sen strömmar ju all musik ut i rymden i all evighet, så nån där ute kanske kommer höra vår skiva, vem vet? Så det började som en personlig resa, men expanderade till yttre rymden. Jag vet att det låter knäppt, men så blev det. Så den här plattan är gjord för utomjordingarna, haha! 

Det var också därför de ville ha med kosmologen Carl Sagans fru Ann Druyan på skivan.

– Han spelade in hennes hjärnvågor och hjärtslag dagen efter att han friat till henne, och sen gjorde han om det till ljud som finns med på två Golden Records i rymdsonderna Voyager 1 och Voyager 2 som skickades ut i rymden på 70-talet. Vi tyckte det var en så otrolig, vacker och romantisk story. 

Dock hoppade Ann Druyan av samarbetet i sista sekunden, men däremot fick The Avalanches använda hennes porträtt på omslaget till skivan. 

ALLT TOG STOPP, TROTS ALLA RÄTT

Precis som de flesta artister anser Tony att deras senaste skiva är den bästa de gjort, och beklagar sig över att den inte kunde få den uppmärksamhet som den förtjänade. 

– Ja, det var rätt bedrövligt. Allt gick enligt schemat, det gick fort att spela in skivan, första singlarna gavs ut i februari och mars, albumet skulle släppas i maj, och vi skulle åka ut och turnera hela sommaren. Men plötsligt tog allt stopp, trots att vi hade gjort allt rätt. Fucking covid ... 

Bandet hoppas dock att det ska lösa sig framöver och har redan bokat in sig för några festivaler, även om den här sommaren blir i softaste laget.

– Vi saknar publiken så oerhört, och vill bara turnera. Vi missade ju Sverige och Way Out West förra året. Men bokningsbolagen är väldigt försiktiga, och ingen är 100 procent säker på vad som kommer hända. Men Sverige är definitivt med i våra turnéplaner!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA