x

KRÖNIKA: Grammys går fortfarande inte att ta på allvar

KRÖNIKA: Grammys går fortfarande inte att ta på allvar

Inför söndagsnattens Grammyceremoni i Los Angeles gick superstjärnan The Weeknd ut och nobbade galan. Han som trots förra årets megahit Blinding Lights och det kommersiellt gångbara och ömsom välkurerade albumet After Hours inte fick en enda Grammynominering. The Weeknd anklagade galan för att vara rasistisk och han är inte den första. Det är sedan gammalt att Grammys blåser afroamerikanska artister på konfekten år efter år. Hur de nobbat Kanye West, Beyoncé och Kendrick Lamar – på priser och nomineringar de uppenbart varit värda. 

Men det här året slår anklagelserna inte lika bra ut. Årets Grammygala visade sig vara en succé för afroamerikansk musik. Priser som tidigare skamlöst gått till vita artister inom genrer dominerade av svarta, gick det här året till rätt personer. Megan Thee Stallion vann årets raplåt, Nas årets rapalbum och så vidare. Men vad som var extraordinärt var att priser som årets nykomling, årets låt och årets dans gick till svarta artister. Många av låtarna som vann, var också skrivna för att stötta förra årets Black Lives Matter-rörelse. Dessutom var Grammys mer än tillfredställande ur ett feministiskt perspektiv, fler kvinnliga artister var representerade på vinnarlistan än någonsin. Grammys visade det sig, var äntligen rätt ute. Eller?

Det är fortfarande något som inte riktigt stämmer med Grammys. En gala som uppenbart har mer med politik än konstnärskap att göra, och dessutom verkar styras av människor som inte verkar ha någon riktig koll. Beyoncé som orättvist förlorade i albumkategorin när hon tävlade med sina album Beyoncé och Lemonade, vann nu pris för den bleka låten Black Parade. Som om Grammys ville sona för sina tidigare fel, med ännu ett fel. 

Att Nas vann årets rapalbum känns inte heller riktigt rätt. Han som tidigare stod utan priser förtjänar en vinst, men inte med ett så mediokert album som King's Disease. Han fick priset istället för Freddie Gibbs & The Alchemist, Megan Thee Stallion och Run The Jewels som inte ens var nominerade för sitt hyllade RTJ4

Men den största blundern av alla var en nominering. Kaytranada vann inte bara årets danskategorier, han var också nominerad till årets nya artist? DJ:n som släppte sitt debutalbum 2016, ett album han turnerat med världen över, vars största låt har över 80 miljoner lyssningar på Spotify. I vilken mening skulle Kaytranada vara ny 2021?

Sedan har vi The Weeknd. Det kan varken ha varit dålig koll eller rasism som exkluderade den kanadensiske stjärnan. The Weeknd anklagar inte bara Grammys för att vara rasister, utan också för att styras av branschpolitik och pengar. En anklagelse som känns mer aktuell i år. Vad ska vi annars tro om en så orimlig exkludering? Politiskt korrekta eller inte – Grammys är fortfarande lika orättvisa och korrupta.

KRÖNIKA: Ger sig cancel-kulturen på Bruce Springsteen så är det krig


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA