x

Det softa 70-talet och stämsång – håll koll på Honey

Det softa 70-talet och stämsång – håll koll på Honey

– Vi hämtar stor inspiration till vårt låtskrivande från filmens värld. Vi dyker gärna in i karaktärer, relationer och helt enkelt i en annan persons liv. Det hjälper oss att måla upp en värld för när vi ska skriva texter och melodier, så att vi tillsammans kan få samma känsla för vad vi vill att vår låt ska förmedla. Vi hämtar såklart också inspiration från våra egna liv men det är nånting med filmer och specifika scener som får kreativiteten att flyta.

Honeys (bandnamnet skrivs ut stilistiskt med en punkt, Honey.) senaste singel When Harry Met Sally är specifikt väldigt inspirerad av Eagles och Fleetwood Mac och tar oss cirka 50 år tillbaka i tiden, utan att kännas mossig.

– Vi har alltid pratat om att Eagles musik är som gjort för en roadtrip då vi gärna målar upp en scen där vi kör på en väg genom öknen till Las Vegas med New Kid In Town spelandes på radion. Det var lite den känslan vi ville förmedla med vår låt. 

Har ni nån plan framöver att behandla just en roadtrip-film?

– Inte direkt, men eftersom vi är så inspirerade av filmer så hade vi inte tackat nej om vi fått ett erbjudande för att göra ett soundtrack. Det hade varit en dröm för oss. 

Honey är Miranda Öhman (uppväxt i Älvsbyn, Norrbotten) och Magda Skyllbäck (uppväxt i Falun, Dalarna) och för dem båda var sången inkörsporten till musiken. Miranda sjöng alltid tillsammans med sin familj när hon växte upp och båda sidorna av familjen är väldigt musikaliska. Även Magdas familj är väldigt musikalisk, men för henne blev det uppenbart att hon skulle hålla på med musik när hon tio år gammal blev utvald av sin musiklärare att sjunga ett solo. 

Under tonåren och skolåren fortsatte musiken att vara den självklara inriktningen. Miranda studerade musikal ett tag på Kulturama i Stockholm och Magda studerade musikestet. Men deras vägar korsades först när de båda flyttade till London 2014 för att studera på musikuniversitet. 

– Från dag ett blev vi bästa vänner. Vi parade ihop oss och sjöng alltid tillsammans då våra röster och stämmor gick så bra ihop. En specifik upplevelse var när vi blev utvalda att uppträda på en så kallad “end of term showcase” på skolan. Vi fick många komplimanger om våra röster och hur enhetligt vi lät tillsammans. Det var den upplevelsen som startade våra tankar kring att göra ett projekt ihop. 

Några år senare, under en midsommar i Hyde Park, sa Magda till Miranda: “nu gör vi det här”. Därefter började de skriva musik ihop och etablerade sitt sound.

 

Duon pratar vidare om en procedur som som ska hållas helt organisk. De gör allt själva och spelar in i Magdas lägenhet i London. När de ombeds att välja ut en låt som betyder något alldeles särskilt fastnar de vid den andra singeln Do It All Again.

– Miranda visade en kväll upp en melodislinga som hon hade spelat in på sin telefon och därifrån slog kreativiteten in. Under den kvällen i november 2019, skrev vi hela låten och tillsammans med vår producent spelade vi in en demo. Medan vår producent spelade in gitarr gick vi in i Magdas sovrum och skrev ner hela texten under 20 minuter. Efter det satte vi upp vår mikrofon och spelade in sången. Det var nåt magiskt med att spela in sången där och då. Allting var färskt och vi hade aldrig sjungit den innan. Vi hade målat upp en scen medan vi skrev texten och känslorna vi fick då förmedlades så ärligt i vår sång. Eftersom det här var en demo så var tanken alltid att vi skulle spela in sången igen, men vi fick aldrig till det så bra som den kvällen. Det var nåt magiskt som vi inte kunde återskapa.

Hur inleder ni annars helst en ny låt och när känner ni att den är klar? 

– Vi inleder vårt låtskrivande olika från låt till låt. Det sätt som vi känner har fungerat bäst för oss är när vi på egen hand kommer upp med olika ideér för låtar och det kan vara allt från röstmemon på telefonen, en textrad eller helt enkelt en låt som inspirerar oss för tillfället. Därefter möts vi upp för en kaffe och frulle och kör en låtskrivarsession och spelar in demos som vi sedan tar till vår producent. Det är en lång procedur för en låt att bli helt klar. Oftast vill vi sitta med en låt några dagar/veckor för att se om det är nåt som behövs läggas till/tas bort. Ibland hjälper det om vi tar en paus och vilar öronen, då vi ofta känner att vi kan få tunnelseende och inte kan se låten tydligt. Sedan kan vi lyssna på låten igen med fräscha öron och på så sätt höra om låten är klar eller inte. Vi brukar oftast spela in sång och stämmor sist och vi tycker att det är vad som knyter ihop det hela. Ibland kan det också bara landa och röra sig om en liten detalj som avgör om låten är klar.  

Man brukar prata om tursamma missar eller happy accidents. Kan ni nämna då ni med er musik har varit med om en sån tillfällighet?

Do It All Again var lite av en happy accident hur den kom till. Vi har dock haft lite andra roliga stunder när vi spelat in. På vår första singel Give Me Love kunde Miranda inte riktigt höra sig själv och sjöng en textrad lite falskt och det lät lite edgy. När vi spelade in låten så dubblerade vi sången och tillsammans med Mirandas lite falska ton fick den ett speciellt sound och det lät inte lika bra när vi testade att ta bort tagningen. Så den fick vara kvar. Om man är lite intresserad av var i låten det sker så är det när vi sjunger andra delen av första versen, ordet “my life”. Även nu skrattar vi när vi lyssnar tillbaka på det eftersom att det är det enda vi hör. I vår kommande singel som släpps nu till våren hade vi en liten “happy accident” då vi lät micken rulla med alldeles för mycket reverb och den fångade upp våra skratt och konversationer, det lät smått hemsökt och vi gillade det. Vi lade till det som en detalj i låtens breakdown-sektion.  

Om ni får beskriva er musik/stil med tre ord, vilka blir det?

– Flörtig, nostalgisk  och “catchy”. Vi valde nostalgisk och catchy för att vi känner för det första att vår musik är väldigt enkel att relatera till och har starka melodier som sätter sig lätt på  hjärnan. Vi tror att många kan känna igen sig i våra låtar och vårt sound i sig är nostalgiskt. Både unga som gamla kan njuta av vår musik. Flörtig för att vi är  lekfulla och har alltid glimten i ögat.  

Vilken låt önskar ni att ni hade legat bakom? 

– Vi är båda stora fans av The Cardigans och vi letar ofta efter inspiration i deras  låtar. Vi älskar Lovefool så mycket och har alltid sagt att vi önskar att det var vi som låg bakom den. Den är lekfull, flörtig och samtidigt glamorös. Det är verkligen Honey i en låt. Vi hoppas att vi en dag kan skriva en sådan tidlös popdänga som den.  

Hur ser era framtida planer ut? 

– Det vi jobbar på just nu är att släppa vår EP som kommer ut nu till våren/tidig sommar. Efter det så kommer vi att fortsätta släppa låtar kontinuerligt, göra våra musikvideor, skriva mer och helt enkelt göra det vi älskar. Vi hoppas att vi kan nå ut till en sån stor publik som möjligt, vi vill kunna dela vår glädje i det vi gör. Vi hoppas även att vi så snart som möjligt kan ta vårt projekt live eftersom vi inte har kunnat göra det än på grund av pandemin. Vi tror att detta bara är början, just nu kör vi helt independent och DIY, vilket kan vara påfrestande i vissa stunder men vi har så roligt med det vi gör och hoppas att vi en dag kan ta det till nästa nivå och  förhoppningsvis kunna leva på det.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA