x

Alternativ poprock som når ut – håll koll på Cy

Alternativ poprock som når ut – håll koll på Cy

Är det inte för härligt när en så alternativ-präglad men ändå så direkt och tydlig singel som My Name Next To Yours får ett ordentligt genomslag? Inte nog med det, det är Amanda Cygnaeus absolut första singel som Cy.

– Jag förväntade mig inte alls så bra respons, så jag blev lite förvånad att den togs emot så väl! Den låten betyder så mycket för mig och den kom till på ett så himla organiskt sätt. Det var verkligen ren och skär känsla som hade byggts upp under lång tid som kom ut på en gång. Det är också första låten jag skrev som jag visste att jag ville släppa som artist. 

Amanda tror att den har nått ut så bra just för att den känns lika äkta som den är. 

– Den låter snarlikt från dagen vi gjorde den, och när musik inte är krystad eller påklistrad så märks det så tydligt. 

Hon är särskilt nöjd med låtens andra vers.

– Jag älskade att skriva den, det var dränerande men också väldigt terapeutiskt. Jag älskar också de små kördetaljerna vi la till för att få lite variation. 

Musiken har alltid funnits Amanda nära till hands. Pappa spelade in henne och hennes syskon på en “väldigt gullig julskiva” när hon var i åttaårsåldern. Hon började sedan spela saxofon men insåg snabbt att det var alldeles för svårt och klurigt att sjunga till. 

– Så när jag var tolv och gick på Popkollos sommarläger – där man fick skriva låtar, sjunga, spela i band och uppträda på scen – så kände jag mig som en riktig rockstar. Körde rygg-mot-rygg-gitarrpose till och med. Blåsorkestern kändes plötsligt väldigt lame. Jag var inget vidare på att spela gitarr, men den hängde med vart jag än åkte efter det. Strax efter det insåg jag att låtskrivande faktiskt var ett jobb, och att jag MÅSTE testa det.

Hur inleder du helst en ny låt?

– Helst så har jag en liten bank med idéer eller dikter som jag tar med mig för att kicka igång inspirationen på texten. Sen är jag oftast tillsammans med en producent där vi tillsammans lyssnar på musik, leker med instrument och testar allt vi kan komma på. Ibland skriver jag låtar hemma på kammaren, men det blir roligare och bättre när man får köra lekstuga och testa allt som dyker upp! Jag skriver en del till andra artister och det kan lätt bli en mekanisk process som går lite på autopilot, så när man vågar suga och ha kul är det väldigt härligt! 

När känner du att du är klar med en låt då?

– Gud jag vet inte. Jag känner mig sällan klar, haha. När jag har hunnit ändra textrader ett par gånger, när låten inte känns långtråkig och när det finns en tydlig början, mitt och slut börjar det närma sig. Men jag tycker att det är svårt att hitta balansen mellan att utmana lyssnaren och samtidigt göra något som känns lättlyssnat och effortless. 

Om vi går in på lite nördiga ämnen. Vad uppskattar du för effekter i produktionen? Nån bit du fastnat lite extra för?

– Jag ääääälskar vokal-produktion. Att jobba med effekter i rösten för att framhäva vissa rader eller känslor är så effektfullt tycker jag. Eftersom jag tänker mycket på rösten och texten när jag lyssnar på musik så blir det lite extra viktigt för mig. Sen är ett bra, enkelt och tajt beat aldrig fel. 

Man brukar prata om tursamma missar eller happy accidents. Kan du nämna då du med din musik har varit med om en sån tillfällighet? Att ett fel resulterade i nåt bra?

– Egentligen är nog gitarr-delen i Don’t Sleep With My Ex ett happy mistake. Johannes rev av ett gitarr-solo lite på skoj och när det väl var inne så insåg vi att det faktiskt var riktigt fett. Egentligen är hela låten typ ett happy mistake. Vi skrev den och jag tänkte instinktivt att den var lite för plojig och lite väl ärlig, men sen spelade jag den för några vänner och alla tyckte att jag definitivt skulle avsluta den och släppa den. Läskigt som fan, men jag kände att om jag ändå skulle släppa musik, så ska den i alla fall vara så ärlig som möjligt.

Nämn en låt du önskat att du legat bakom.

– Oh my god, så mycket musik känner jag så inför. Den första låten jag tänker på är With Every Heartbeat med Robyn och Kleerup. Den är så otroligt vacker, rå och cool. Och jag älskar ju Robyn. Sen är A Case Of You av Joni Mitchell också geni punkt com, jag dööör för den texten. 

Hur ser framtiden ut för dig annars?

– Oklart, haha. Förhoppningsvis ljus! Jag ska släppa en EP i slutet på året och nu håller jag på att samla ihop mer musik inför 2022. Jobbar med EP nummer två och är väldigt peppad redan nu på hur den ska bli. Sedan planerar jag hur min live-setup ska se ut och ser så mycket fram emot att spela live!!! Ska bli helt sjukt kul.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA