x

KLASSIKERN: En hel skivbutik komprimerad till en skiva

KLASSIKERN: En hel skivbutik komprimerad till en skiva

Amerikanska DJ Shadow spenderade dagligen timmar i skivbutiken Rare Records (se bild ovan) för att hitta de samplingar från vinylskivor som tillsammans skulle utgöra nästan hela hans debutalbum Endtroducing och resten är idag, exakt 25 år senare, historia. GAFFAs Jim Knutsson återbesöker skivan som bildligt talat komprimerade en hel skivbutiks bästa stunder till drygt 63 minuter mestadels instrumental och experimentell hiphop.

Efter en lång tids skivsamlande i Kalifornien skapade Josh Davis under sitt alias DJ Shadow sitt banbrytande album under två års tid. Han skulle komma att bli både en av de mest hyllade men också mest obskyra på DJ-scenen, och debutskivan skulle komma att ifrågasätta om vilket som har mest värde av studioinspelad musik eller samplad. Han bearbetade säkert hundratals skivor för att med en Akai MPC60-samplingsmaskin plocka ut guldkornen och sedan få dem att skapa något helt nytt i sin nya form.

Efter ett kort ljudkollage till intro får DJ Shadow upp ångan direkt i filmiska Building Steam With A Grain Of Salt som tillsammans med första singeln Midnight In A Perfect World brukar räknas som skivans höjdpunkter. Den förstnämnda består av en ny sorts triphop från en annan värld, med en repetitiv pianoslinga värd att tillbe medan ett skrämmande ackord sätter stämningen samtidigt som trummorna står för själen och drivet.



Även om man inte visste det tidigare så är detta exakt den dos man behöver få utskriven av doktorn för att bli helad. Och den passade in perfekt i det nyskapande hasch-aktiga hiphop-landskapet som Portishead, Tricky och Massive Attack hade tagit till massorna, även om det faktiskt var på grund av DJ Shadows singel In/Flux från 1993 som epitetet triphop nämndes för första gången.

I The Number Song samplas allt från Metallicas Orion till A Tribe Called Quests Can I Kick It? (Spirit Mix) vilket visar på DJ Shadows musikaliska bredd över ett högoktanigt beat med tillhörande scratch. Den blommar ut i ett fantastiskt funkbreak och får något så stelt som samplingar att låta så frigjort och levande.



Han fortsätter historielektionen inom musik genom att sampla allt från country- och folksångare som Loudon Wainwright III till syntpionjärer som Kraftwerk, där hiphop-akten Public Enemy en gång var hans inspirationskälla till att börja sampla. 

Efter att ha börjat som DJ på radiostationen på universitetet fick han till slut så mycket uppmärksamhet att han började remixa och producera på skivbolaget Hollywood Basic. Vilket i sin tur ledde till att han fick ett eget skivkontrakt med brittiska skivbolaget Mo' Wax. Och det var där han lärde sig att sammanföra så skilda influenser som hiphop, rock, funk, jazz, soul och ambient i sina första singlar som föregick debutalbumet. Han döpte albumet till Endtroducing då det både skulle bli en introduktion till hans sound för den stora massan, samtidigt som han såg det som ett slut på den unika atmosfär han skapade genom denna produktion då han också tänkte gå vidare och utforska andra musikaliska vägar.

Skivan blandar högt och lågt, kort och långt men framför allt bjuder den på pärlor som hans största hit Stem där gitarr och fiol skapar en vacker men melankolisk och sorglig stämning som störs av oroande attacker innan en oväntad mosh pit sätts igång. 



Allt låter slumpartat fast samtidigt briljant. Isländska Björks vackra ballad Possibly Maybe blir attackerad av grooviga trummor och en alarmerande och bångstyrig gitarr från svenska Pugh Rogefeldts Love, Love, Love i Mutual Slump



Och ibland återvänder samplingar under skivans gång som en röd tråd för att hålla ihop det variationsrika albumet. Ett exempel på det är Giorgio Moroders Tears som får mest utrymme i orgeldängan och skivans korta höjdpunkt Organ Donor, som bjuder på funk av högsta klass med sin drivande trumsampling. 

DJ Shadow ställer i en låttitel frågan varför hiphop suger 1996, samma år som skivan gavs ut, och svarar på den genom att låta "It's the money, money, money ..." eka ut i ett drygt 40 sekunder långt mellanspel. Som också fungerar som ett intro till i inledningen nämnda förstasingeln Midnight In A Perfect World, som bjuder på skönsjungande soul över ett bastant trumbeat. Den sorgsna och hypnotiska pianoslingan är tillbaka från ett tidigare mellanspel, som sådde fröet till denna fullt utslagna och perfekta souldänga som återskapar en filmisk midnattskänsla. 

Obskyr musik som jag har lämnat onämnd, intervjuer, TV-serier, helt enkelt alla slags ljud han tycker passar in hackas upp för att bilda nya ljudlandskap. Och en av få som han inte samplade var hans dåvarande flickvän Linda Haugen som han senare gifte sig med, som tillsammans med Lyrics Born och rapparen Gift Of Gab bidrog med mindre sånginsatser. En av de avslutande spåren bjuder på en varm saxofonslinga innan den mästerliga TV-serien Twin Peaks avslutar skivan med att konstatera att "it's happening again".

Den nästan helt samplingsbaserad skivan blev mer av en kultklassiker än en storförsäljare. Ingenting är det andra likt men samtidigt hänger allt ihop genom en röd tråd där hjärnan och själen är i symbios. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA