x

Energi in och energi ut – intervju med Ana Diaz

Energi in och energi ut – intervju med Ana Diaz

Tredje gången Ana Diaz gick in i väggen blev hon så dålig att hon började få hjärtproblem. Sedan avbröt hon sjukskrivningen för Så Mycket Bättre. Numera drar den turnéaktuella artisten ett skiljetecken mellan prestation och vila.

Ana Diaz sitter hemma i sin säng efter en dag av telefonsamtal och skrivandet av en arbetsbeskrivning åt hennes skivbolag. Hon är just nu på jakt efter en ny manager, något hon varit utan sedan hon gick över från producent till artist 2015. Under de hektiska producentåren i städer som Los Angeles och London var det alltid någon som höll reda på biljetter, adresser och vart hon skulle ta vägen. Hon berättar att hon har upplevt det som skönt att vara ifred men insikten om att det inte går ihop är nu ett faktum. 

– Jag kan inte vara så här lös i kanterna för jag missar typ 80 procent av alla mejl som kommer. Folk säger “Ah, du är jättesvår att få tag i” och jag fattar ingenting. Nu såg jag att jag till och med har fått ett vykort av någon som ville boka mig. Det har gått så långt att de har behövt skaffa vykort och posta hem till mig. Jag tror jag behöver en mellanperson. 

Är det svårt att hitta någon sådan som du trivs med? 

– Det svårt om man inte vill underkasta sig reglerna. Du ska vara kommersiell och vilja de här sakerna. Tänk om man tycker att det viktigaste är att vara sann i det man säger, att man tycker att autenticitet är viktigt. Jag tänker inte sitta i något lekprogram. Jag upplever att jag inte är bra på det där. 

Vad menar du med lekprogram? 

– Jag jobbar med musik och tänker att jag skriver låtar och framför dem. Jag identifierar mig inte riktigt med underhållning. Jag är inte bra på det. Jag har svårt att dölja känslor och köpa ett läge. Jag låser mig och då blir det kanske lite klurigt. En manager ska ju exploatera det som du är. Då finns det vissa grepp som man ska ta. Om man inte vill det? Jag känner inte att det känns rätt och då blir man ganska omöjlig. 

“JAG VAR GANSKA SLUT JUST DÅ”

I fjol tackade Ana Diaz ja till att åka ner och medverka i Så Mycket Bättre. Hon avbröt sin tredje sjukskrivning till följd av utbrändhet för att åka ner och delta i programmet. På plats tolkade hon och blev tolkad av artister som Markus Krunegård, Lisa Nilsson och Plura. 

Hur kändes det för dig att vara med i Så Mycket Bättre som är ett stort underhållningsprogram, om det är så som du säger att du inte är bra på att underhålla? 

– Det var asfett. Bara upplevelsen att få göra det. Jag är så himla förtjust i att jobba på svenska. Jag gjorde ju inte det innan jag släppte Lyssna. Jag gottar mig i svenska och tycker det är så himla fint när det blir bra. Jag ville fokusera på det. De som var där var mycket mer vana vid omständigheterna, jag satt ju mest och tittade och var ganska slut just då. 

Ana berättar om hennes mående under programinspelningen och stödet från framför allt två av säsongens deltagare, Markus Krunegård och Plura, samt deras nattliga samtal. Här gavs utrymme för Anas funderingar kring vad hon egentligen gjorde på inspelningen. 

– Jag kände inte riktigt att jag hade det. Jag är kul när jag är kul men jag ville mest lära mig mer. Det var fett att se de andra, de var så ruttade. Alla var så schyssta. Det är något jag kan ta med mig av att åka dit och gå sönder. Jag fick så mycket stöd. Det var stort för mig att åka dit och våga att inte vara stark.

I och med deltagandet i det populära lördagsprogrammet har nya lyssnare trillat in på Ana Diaz musik. Hon beskriver det själv som att hon har fått kontakt med en helt annan grupp människor, de som kanske inte läser musiktidningar eller har en uppsökande inställning till musik. 

– Jag märker att om jag står på Ica kan det komma någon liten Anita som sticker fram huvudet bakom självscanningskassan. Men jag går också runt och tror att jag har gylfen öppen eller snor i näsan. Det där lägger sig och börjar om igen för nästa säsongs deltagare. Nu är det liksom Melissa som kommer att få deala med det här. 

Du är ganska transparent och delar med dig av din erfarenhet av utbrändhet (exempelvis SVT-dokumentären Aldrig Mer Utbränd). Hur känns det att vara publik med något sådant? 

– Asså, jag är ju personlig men jag är inte privat. Jag tror inte jag är själv om att säga de här grejerna. Det har bara blivit så att någon stoppade en mick under min mun. Men jag vet att det inte bara är jag som känner det här. 

Skulle du säga att just din bransch är extra hård? 

– Det är ju hardcore att jobba med musik. Det finns statistik på att du har en psykisk press som någon olympisk satsning men du har ingen sponsbil, coach eller lön. Det är en hård bransch och det är jättemånga som har saker de vill få ut. Den är ganska styrd av kommersiella intressen. Hade jag börjat när jag var yngre hade det nog varit värre. Jag debuterade ganska sent, jag var 38 när jag släppte Lyssna. 

BÖRJADE FÅ HJÄRTPROBLEM

Ana beskriver producentåren innan artistkarriären som periodvis “jävligt hardcore”. Det var under två år i London med oavbrutet jobb som hon började tappa hår, fick ögonryckningar och symptom på ansiktsförlamning. Där och då bestämde hon sig för att vara ledig en dag i veckan, något som i slutändan inte räckte. 

– Det är som en lång sträcka av att jag har haft fel förhållningssätt till energi ut och energi in. Jag har trott att jag har haft gränslöst med energi, för jag har känt så. Nu tredje gången blev jag så dålig att jag började få hjärtproblem och hela kroppen flippade ur. Jag fattade ändå inte. Jag tänkte “Jaha, nu sjukskrev min läkare mig. Vad bra, då hinner jag göra den här kortfilmen”. 

Artisten och producenten berättar om att hon går mycket på intuition och vill få som en framåtlutning i kroppen när hon tänker på musiken hon jobbar med. Samtidigt finns försiktigheten och viljan att bromsa sig själv när det blir för mycket. En balans i energi in och energi ut och ett skiljetecken mellan prestation och vila. 

När du ska få in energi, hur får du det då? 

– För mig funkar natur, gå i skogen och jag har köpt massa krukväxter. Jag har mycket brasvideor och regn och fågelljud. Bada mycket, basta mycket, duscha kallt. Jag försöker kultivera någon sorts cool inre förälder och inget sånt barn som ingen har någon koll på och är ute sent på nätterna. Jag har haft ett sånt turbulent liv fram till nu och nu försöker jag självodla de här egenskaperna. Jag kan ofta känna “Kan någon komma och rädda mig?

Du får lära dig att rädda dig själv lite? 

– Ja, så jävla tråkigt. Värdelöst! Jag tycker det är fett orättvist. Men jag tror att det är det enda sättet. Jag vill inte ha ett liv där jag är så upptagen av om jag är tillräcklig eller inte. Jag vill vara upptagen av annat. 

DET KOMMANDE ALBUMET

I våras släppte Ana senaste singeln Vikommerådö. En gammal låtskiss om en tidigare relation återupptäcktes och Ana gjorde om den till en låt hon beskriver som “somrig”. Just nu håller hon också på att arbeta på ett kommande album som det ännu inte finns så mycket detaljer kring. 

Vad kan du säga om det nya albumet? 

– Det finns ett tema. Jag ser att jag skriver om ett visst område jag håller på att greja i. Det är något slags in-progress-grej. I skissen på vad som ska komma näst har jag liksom referensljud och playlist och prodd. Vem som ska spela vad. Ihopsättandet har jag inte kommit till än men det känns som att det blir tydligare hela tiden. Jag hoppas det blir bra. 

När går du in i studion? 

– September eller oktober. Börjar jag turnén måste vi gå in och göra den här föreställningen istället. Blir den inte av bokar jag sessions i studion. Men jag utgår ifrån att jag inte ska ut och spela, eller hur ska man tänka? Jag övar på att lita på livet, lita på att det löser sig.

Fotnot: Turnén blir av och inleds med konsert i Malmö, 22 oktober.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA