x

UTBILDNINGSSPECIAL: “Man kan inte låta sig styras av skivbolag”

UTBILDNINGSSPECIAL: “Man kan inte låta sig styras av skivbolag”

Med Kulturama-utbildningen var det som att Dotter fick en stor nyckelknippa med uppgiften att ta reda på vart dörrarna fanns. Vi pratar med popstjärnan om två år som gjorde skillnad.

 Även om regelbunden kreativ utövning förmodligen är det viktigaste för att komma någon vart som artist kan studier erbjuda en rejäl skjuts in i musikbranschen. Johanna Jansson – mer känd som Dotter – är en artist som förutom att ha hjärtat sittandes på rätt ställe också har en hög med akademiska meriter i bagaget. Under tidiga 20-årsåldern pluggade hon nämligen på två av Kulturamas utbildningar.

Hur har den senaste tiden varit för dig?

Jag mår bra men är ganska sliten! Har varit en otroligt hektisk sommar med spelningar, låtskrivarcamps och resor så det är precis nu det börjar lugna sig lite och jag kan ha en skrivperiod. Jag håller på och sajnar med ett förlag i LA så det blir mestadels Zoom-sessioner om kvällarna medan jag kan fokusera på nya släpp och samarbeten på dagarna. Längtar lite efter att komma in i nån sorts rutin men det är näst intill helt omöjligt när man har det jobb jag har då alla dagar ser väldigt olika ut.

gallery_large

Kan du berätta om vilken utbildning du läste och hur du upplevde din tid på Kulturama?

Jag pluggade två år på Kulturama (2008-2010). Sång på heltid sedan yrkesförberedande artistutbildning. Tiden på Kulturama var superkul och det var underbart att få satsa på musiken till hundra procent, två otroligt värdefulla år där jag verkligen utnyttjade tiden att öva och utveckla min sångröst. Det var också via andra elever som jag tog mig in i musikbranschen, fick kontakter och började jobba med producenter som jobbade med de stora skivbolagen Universal, Warner, Sony och så vidare. Om jag inte hade pluggat på Kulturama är jag osäker på vart jag hade varit idag.

Hur mycket användning har du haft av lärdomarna från Kulturama under din karriär som artist?

Vi jobbade väldigt mycket med röstteknik på Kulturama, fantastiska verktyg man får med sig och själv måste jobba vidare med. Det är som att man får en stor nyckelknippa men sen är det upp till en själv att ta reda på vart dörrarna finns. Jag känner att jag verkligen plockade med mig det bästa från den tiden och använt det jag känner var bra för mig. Den röstkontroll jag fick gjorde att jag sen hade mycket lättare att styra vart jag ville ta min röst och mitt sound.

gallery_large

Har du några tips till unga hungriga musikmänniskor som vill gå den akademiska vägen inom området?

– Man måste nog bara se till att man själv får ut det bästa av utbildningen. Till exempel gick jag inte singer-songwriter-linjen men satt ändå hemma och skrev mycket med andra på skolan och uppträdde väldigt ofta med mina egenskrivna låtar under uppspelen. Man måste själv se till att man får ut det bästa man kan av alla utbildningar för så ser det också ut i musikbranschen; man kan inte låta sig styras av skivbolag eller management för det leder till att man ofta bara sitter och väntar på att de ska ta kommandot. De ska bara vara en förlängning av dig själv och hjälpa dig uppfylla dina drömmar och visioner. Det är du som är kaptenen över dina artistambitioner så se till att du själv vet vad det är du vill så du kan få ut det bästa av en utbildning och sen av framtida samarbeten.

Äntligen tycks fladdermuspesten vara “över” och det är snart dags för riktig livemusik igen! Vad händer härnäst för Dotter?

Haha, ja jag har faktiskt spelat otroligt mycket även om spelningarna sett lite annorlunda ut. Jag släppte nyss en singel, Jealous, och jag har många fler låtar som är på väg. Ni kanske kommer få höra ett lite annorlunda sound från mig nu inom den närmaste tiden! Sen ska jag åka till Los Angeles så fort det öppnar sig mer där och jobba med det nya förlaget, det ser jag fram emot sjukt mycket!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA