x

Sci-fi, stoner, poppunk och psykedelisk rock – håll koll på Från Mars

Sci-fi, stoner, poppunk och psykedelisk rock – håll koll på Från Mars

Umeå-bandet Från Mars tog sin start via en Tool-tatuering när Edvin B (gitarr) och Alexander (trummor) möttes ute på krogen, och därefter tillkom Joel på bas vid liknande omständigheter. Efter en hel del repande började Sandra (sång) spela med bandet. Under den här tiden skapade de någon sorts punk/metal-hybrid – “en variant av sludge, kan man säga”. Den första låten de släppte var Järnjätten, ett perfekt exempel på musikstilen. 

– Efter vårt första släpp flyttade Edvin B till Karlskrona för att plugga, så vi tog med en annan gitarrist (Albin Kroon), som numera inte spelar med oss. Det var när Albin slutade spela med bandet som William tillkom på gitarr. Så vid det här laget hade bandet två gitarrister, en pendlande lead-gitarrist och en stationär rytmgitarrist. 

Och här kommer Edvin L in i bilden. Han hade sett dem spela, var utelåst och strövade runt i natten under sommaren 2020 och det var då han träffade på bandet. Kvällens insikt kom att bli att en synt vore ett bra tillskott till ljudbilden.

– Från denna punkt framåt så har vi inte haft några förändringar i vår lineup då soundet börjat kännas mer komplett. 

2020 vann gruppen P4 Nästa i Västerbotten med låten Hej KP, som lustigt nog bara var en övningslåt de skrev “för att bryta isen” när Sandra tillkom.

– Den här låten drog oss rent musikaliskt mer mot poppunk, vilket alla i bandet såg som en rolig tvist. Det här var verkligen en punkt då alla i bandet började se potentialen i projektet och ville ta idén längre. 

Annars inspireras Joel och Sandra främst av punk, Alexander och Edvin B av rock, William av metal och Edvin L av dystopisk techno. En god blandning helt enkelt.

– Inom bandet är det alltid en ständig diskussion kring hur soundet ska vara och det är uppskattat.

Resultatet är svårt att definiera då de släppt musik på ett spektrum som innefattar många genrer. Deras senaste resa har emellertid glidit mer mot det psykedeliska och stoner-hållet, vilket kan höras i de senaste tre släppen Medvetslös, Snö På Hawaii och den nya singeln Amalia

Bandnamnet Från Mars speglar enligt egen utsago ett driv till utforskande av gruppens universum, att de alltid välkomnar idéer från alla medlemmar och på så sätt utvecklas. 

– Vår första låt skrevs kring ett sci-fi-tema, vilket föranledde rymdestetiken.

Finns det nån särskild musik eller ett band som ni alla kan uppskatta och enas kring? 

– Den svenska proggrörelsen som förhållningssätt till musiken är någon vi alla enas kring. DIY-tänk, att fokusera på bildkonsten och musikvideor är också något vi håller nära hjärtat. Den mycket breda genren rock och lite mer specifikt hårdrock gillar alla i bandet mycket. Black Sabbath är ett av de banden som vi alla uppskattar enhetligt och är även en av flera bandmedlemmars största inspirationskällor. Då bandet är en klump av väldigt olika musiklyssnare så är just denna fråga ganska svår att svara på mer utförligt, det finns en väldig massa olika sorters musik som vissa i bandet gillar väldigt mycket medan andra inte delar samma entusiasm.

Olikheten i bandmedlemmarnas musiksmak är också något som präglar deras sound och var något som de tidigt lärde sig att dra nytta av. Ett tydligt exempel på kontrasten mellan inspirationskällorna i bandet är mellan gitarristerna, där Edvins ofta bluesliknande solon ligger i framkant och Williams tunga riff fyller ut i bakgrunden.

Vad har varit er största utmaning som band och vad har varit mest inspirerande? 

Den största utmaningen har varit att en gitarrist som studerar på andra sidan landet. En utmaning är förstås att hålla ihop ett band med så olika idéer och att hitta tid att repa när man är sex stycken. Men det har också varit viktigt under pandemin att ha en grupp som träffas några gånger i veckan och jobbar mot ett gemensamt mål. Distansarbete och distansundervisning har gjort det här lättare att hantera. Att arrangera spelningar har också varit en utmaning, speciellt när vi velat hålla risken för smitta så låg som möjligt. Det innebär väldigt strikta gästlistor och att hålla platser för spelningar hemliga från offentligheten. När vi arrangerade en spelning ute i skogen insåg vi även hur häftigt det är att skapa ett unikt evenemang från grunden. Spelningen blev lyckad och vi insåg nog allihopa där och då att det här inte skulle bli vårt sista arrangemang. 

Naturen är också nåt som inspirerar medlemmarnas tänkande och musikskapande. 

– Att arrangera egna spelningar/minifestivaler och spela utomhus i skogen. Det är det friaste sättet att spela på, vi får göra allt under helt egna premisser. Att spela ute med bara ett elverk i en skogsdunge, det känns perfekt för oss. En vy av stjärnorna medan vi spelar, det inspirerar.

Bandet ser även de ökända “generator parties” – där bland annat Kyuss under 90-talet styrde upp egna minifestivaler ute i Kaliforniens öknar – som bidragande inspiration att själva skapa en scen, skapa ett sound och generellt bara skapa en ursäkt att spela musik för vänner och ha kul.

Hur har den nuvarande musikscenen förändrats i Umeå sen ni startade och vilket utrymme fyller ni i den? 

– Flera av Umeås musikscener hade det kämpigt redan innan pandemin. Umeå Open, Verket, SUB, för att nämna några. Sen försvann ju nästan allt under pandemin, så vi behövde arrangera egna spelningar i början för att ha någonstans att spela. Edvin L:s bakgrund som techno-klubbarrangör har varit värdefull. Eventen vi arrangerade gjorde vi för att ha fester vi själva hade velat gå på vilket nu har blivit grunden till vårt tankesätt kring spelningar. Utrymmet vi fyller i Umeå är som ett livligt försök dra liv i underground-musiken och att introducera ett nytt sound till den historiskt punkiga Umeåscenen. 

Ett av gruppens mål för framtiden är att blåsa ännu lite mer liv i den alternativa musikscenen i Umeå och Västerbotten.

– Kulturscenen i Umeå är väldigt gräsrotsbaserad. Det finns väldigt många fantastiska konstnärer och kreativa människor i Umeå och vi vill gärna hitta nya sätt för musikscenen och andra konstscener att mötas, samarbeta och skapa unika upplevelser. 

Vad har ni för utgångspunkt när ni skapar musik? 

– Alla instrumentalister i bandet uppskattar att improvisera ihop, vilket förr eller senare leder till intressanta fragment som byggs ihop till ett verk. En annan, inte helt ovanlig, process är att någon tar med sig en idé som de arbetat på hemifrån till replokalen som vi då fortsätter att arbeta tillsammans på. Framöver kommer vi testa att skapa musik mer konceptbaserat, med en genomgående process eller idé som översätts till musik. Tanken med att skriva mer konceptbaserat är att kunna sammanställa en mer genomgående skiva där alla är med på premisserna. 

Man brukar prata om tursamma missar eller happy accidents. Kan ni nämna då ni med er musik har varit med om en sån tillfällighet? Att ett fel resulterade i nåt bra? 

– Att syntspelaren Edvin L blev utelåst på grund av en tvättmaskinsincident och därmed träffade bandet kan vara ett av ödets mer tursamma ögonblick. Edvin odlade på den tiden grönsaker tillsammans med andra i en förening. Det var under den årliga skördefesten som vi kom i kontakt med konstnären Albin Söderlind, som har försett oss med artworks till alla singelsläpp sedan dess.

 

Albin Söderlind har till dags dato målat de fyra senaste omslagsbilderna åt dem. 

– Han har fått vara väldigt fri i sin process, där han fått tolka en låt för att senare sammanfatta känslorna han får på en vit duk. 

I övrigt är estetiken en viktig del av Från Mars. Den franska stumfilmen Le Voyage Dans La Lune från 1902 är en film de använt som backdrop under gig. 

– Den tidiga sci-fi-filmen där rymdresenärer som utforskar månens underjord och förintar utomjordingarna som lever där reflekterar den dystopiska ljudbilden som vi i bandet strävar efter. 

Angående klädval så förändras det från konsert till konsert.

– Men ska man välja ut några specifika kläder som representerar Från Mars så måste det vara flanellskjortor.

LÄS OCKSÅ: Enbart ovaccinerade tillåts när konserter hålls av dansbandsduo


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA