x

"Jag vet att det blir bättre om jag gör det själv" – intervju med Ida Redig

"Jag vet att det blir bättre om jag gör det själv" – intervju med Ida Redig

För många är hon popstjärnan som bland annat tävlat i Melodifestivalen men för oss musiktekniknördar är det inte minst som musikproducent Ida Redig lyser lite extra starkt på den västkustska musikscenen. GAFFA har träffat en hårt arbetande artist som borde vara en förebild för alla som någon gång velat jobba med musik.

Även om det händer att Ida producerar andras musik går mesta av tiden åt till att jobba med den egna musiken samt film och TV-grejer. Ida börjar med att berätta att hon exempelvis precis jobbat med musik till Original Sins – The 7 Sins – en kortfilm baserad på INXS – där hon gjort egna tolkningar av ett par av det klassiska rockbandets låtar. 

– Jag hinner inte med så mycket mer än att göra filmgrejer och min egen musik.

Ida har sedan senaste albumet (Tills Döden Skiljer Oss Åt, 2016) släppt en hög singlar men först nu tycks en ny fullängdare utkristallisera sig. Efter en halvtaskigt tajmad paus precis innan corona-uppehållet har massa ny musik skapats. Tack vare sin breda repertoar kan hon också ta många olika typer av gig.

– Det kan vara en arrangör som hör av sig och vill ha en lugn och mysig kväll och undrar om jag inte kan komma och spela några av mina lugna låtar. Sen kan det var någon annan som vill ha ett riktigt jävla drag. 

OTIPPAT SAMARBETE

Med en massa nytt material under bältet handlar den nuvarande processen mycket om att sortera ut låtarna och även om hon samarbetat med en del andra låtskrivare så gör Ida i vanlig ordning i princip allting själv. 

– Det är inte det att jag måste göra allting själv, det är ingen prestige jag känner. Det är bara att jag vet att det blir bättre om jag gör det själv för då blir det som jag vill. 

Härnäst väntar ett lite otippat samarbete med Lasse Holm där duon tagit sig an dansbandsklassikern Inget Stoppar Oss Nu, känd från Colin Nutleys gamla rulle Black Jack

– Lasse är väldigt rolig att jobba med för han har verkligen full respekt för mig som producent och vad jag kan. Där kan man verkligen ta in varandras influenser på ett ömsesidigt sätt.

HÅRDVARA ÄR ÖVERSKATTAT

Ida byggde sin studio redan i tidiga 20-årsåldern och har tack vare detta samlat på sig en hel del hårdvara. Trots detta är hon en stor förespråkare av mjukvara, då hon menar att allting går att uppnå lika bra.

– Det finns så sjukt mycket mjukvara idag baserad på alla analoga grejer. Att säga att du behöver hårdvara för att starta en studio är inte sant. Du behöver en preamp (mikrofonförstärkare, reds. anm.), en bra dator och du behöver en bra mikrofon. Jag sitter och jobbar med mycket Universal Audio-pluggar och de är ju svinbra. Att det skulle höras skillnad med riktig hårdvara är bara löjligt. Men att sitta, skruva och lyssna med fysisk utrustning har en charm i sig.

gallery_large

(Foto: Sonny Colbrelli)

BRA OCH DÅLIGA SÄTT ATT RÄTTA TILL FALSKA TONER

Komponerandet och producerandet går ofta hand i hand när Ida skapar musik då mycket inspiration går att hitta från själva ljuden. Men det finns ljudfenomen hon inte står ut med.

– Ofta när man är och skriver med folk – särskilt i Stockholm – så är det någon standard att det är autotune på allt. Det är fan det värsta jag vet! Säg att det är en skitbra tagning, då är det ju inte det egentligen om det ligger autotune på vid inspelningen. Det gör att det låter vasst och fult och jag tycker mig höra många låtar där det hade låtit sjukt mycket bättre om det inte varit autotune. Man hör en liveversion som låter bra och sedan hör man den inspelade versionen … varför liksom? Om det inte ska användas som en effekt så använder jag aldrig autotune utan rättar till tonerna (manuellt) med Melodyne utan att det ens märks i efterhand. 

SIMULERA BRUS

Vi backar tillbaka till digitalt kontra analogt. Något Ida menar man går miste om i den digitala världen är det naturliga brus som uppstår när man spelar in och mixar med analog utrustning. Ett tomrum som hon dock brukar fylla ut med pluggar som simulerar brus i efterhand. 

– Det är fult när det blir för tyst och allting blir för rent. 

Tyst är det däremot sällan när Ida referenslyssnar på sina mixar då hon istället lyssnar med sanslöst hög ljudvolym i sitt PA-system. När det gäller att spika sången i mixen har hon däremot ett litet hemligt trick:

– Min bästa referenslyssning när jag mixar sång är att lyssna ut ur telefonhögtalaren, där hör du alla fel. Det är jättelätt att höra nivåfel eller om sången är lite falsk. Det är väldigt många saker som försvinner när du lyssnar starkt så du måste vara medveten om vad du inte hör, så du kan inte bara lyssna starkt. Men jag tycker att musik ska kännas bra och gör den det så är den bra. Jag tycker inte man ska överanalysera så jävla mycket. 

KONSTEN ATT AVRÄTTA EN LÅT

Samarbeten med andra kan föra med sig mycket gott, dessvärre finns det exempel på externa mixare som tenderar att överarbeta.

– När man jobbat med andra som sedan ska mixa den färdiga låten kommer den ofta tillbaka i form av en död låt. Man har en bild av att man måste göra en massa saker när man mixar; du måste rensa upp här, du måste fixa sången. Jag har aldrig varit mycket för det här med att göra saker för sakens skull.

Akustiska trummor är ofta det som är enskilt svårast att med en liten budget få till i en produktion. Dessa spelas nämligen ofta in med ett stort antal mikrofoner in i dyra ljudkort med flertalet ljudingångar. När vi pratar om hur nya producenter kan gå till väga för att lösa detta har Ida även här ett eget recept:

– Skaffa tre mikrofoner, en för kicken och två till överhäng. Sedan spelar du in det och skiter i princip i hur det låter. Sedan använder du trumemulerande mjukvara och slutligen lär du dig att trigga trummorna. Det är det absolut lättaste sättet att få det att låta bra utan att mista livekänslan, det kan du inte riktigt få om du sitter och spelar trummorna på en synt. Om du inte har så mycket pengar så kommer du sjukt långt med allt som finns i Logic. Det du behöver är: Ljudkort, dator, Logic, tre okej mickar och Youtube. 

gallery_large

(Foto: Michal Kwiatkowski)

TÄNK TILL EXTRA – SPARA TUSENLAPPAR

Vi pratar vidare om eventuella fallgropar man som grön producent kan undvika. Det blir ganska uppenbart att det inte finns överdrivet många genvägar utan som med det mesta annat handlar det om att investera enormt med tid för att uppnå resultat. Och rent ljudmässigt gäller det att prioritera smart om budgeten är begränsad.

– Du måste inte som jag bygga separat inspelnings- och mixrum eller lägga tid och pengar på dubbla väggar. Då är det i sådana fall bättre att bygga ett litet rum för till exempel gitarrförstärkare eller bygga ett litet sångbås. I slutändan spelar det ingen roll ändå. Idag sitter jag och jobbar i samma rum som jag spelar in i och det är sällan en låt blir förstörd av att det kommer in lite brus från en dator. Och innan du lägger 30 000 på ett helt ljudisolerat rum ska du fundera på om du behöver det. Fallgropen är att du ofta gör för mycket, till exempel dämpar rummet för mycket. I slutänden handlar det bara om musiken. Du kan inte köpa dig till eller bygga dig ett rum för att få en bra låt. Eller gå en utbildning för att bli en bra låtskrivare.

Härnäst väntar samarbetet med Lasse Holm, lite julspelningar samt en coverplatta på hela Kents Vapen Och Ammunition. Och enligt Redig har hon framför allt många nya bra låtar som ska framföras på en vårturné som för fullt håller på att planeras med hennes bokningsbolag. 

IDA REDIGS TOPP 5 PLUGGAR:

1. Valhalla Reverb

– Vintage Verb är snyggast på sång men älskar även Valhalla Shimmer och Valhalla Room. Beror på vad man vill åt såklart! 

2. Soundtoys

– Jag har hela paketet men om jag måste välja en blir det decapitator. Sjukt snygg, särskilt på "In your face-sång" Men jag älskar nästan allt med Soundtoys. Värt alla pengar.

3. Melodyne

– Eftersom jag är anti slentriananvändning av autotune är det här också en favorit. Använder den dock bara på sång (och minimalt) trots att den har massa features. Har du en grym tagning med känsla som är sur är det väldigt lätt fixat till skillnad från autotune som dödar känslan.

4. Native Instruments Komplete 13

– Jag skulle lätt kunna klara mig bara på det här biblioteket om jag var tvungen, men om jag måste välja en skulle det nog vara Alicia Keys-pianot. Älskar!

5. Ujam Beatmaker Kandy

– Mitt senaste mjukvarutillskott. Den är ganska billig och är egentligen ingenting som sticker ut eller är banbrytande, det är bara lagom bra trumsamplingar som låter bra direkt, vilket är grymt när man sitter i en skriv-session till exempel. Det är lite som musikens snabbmat skulle jag säga!

LÄS OCKSÅ: Nyheter, intervjuer, listor, recensioner – till GAFFA Tech-sektionen


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA