x

Annyett Royale – född till stjärna

Annyett Royale – född till stjärna

Redan vid fyra års ålder anade Annyett Royales föräldrar att dottern skulle bli en stjärna. Inom sin stora syskonskara var hon den enda som ärvde faderns förmåga att med stämbandens hjälp beröra människor på djupet. Nu har samarbete med göteborgska Zeptagram inletts och den mäktiga sångerskan har hittat tillbaka till musiken på allvar.

Hon hade blåst mormor av stolen efter att som sjuåring ha framfört Tina Turners What’s Love Got To Do With It. Och som 15-åring gick hon inte bara med i skolans kör utan vann även en talangshow efter att kört över motståndet med Mary J. Blidges Real Love. Men det var först när hon besökte en viss musiklegendar som kvarnarna började mala på allvar.

– Jag kom först in i branschen via talangshower och showcaser runt om i min hemstad. Min gudsyster är Snoop Dogs syssling, hennes mamma och hans far vår bror och syster. Hon tog mig till Snoops hus för att umgås när jag var tonåring och hon en ung vuxen. Där träffade jag Snoop och hans pappa Vernell Vernado. Det bara blev så att jag sattes på prov för att sjunga trots att ingen annan än min gudsyster Tasha visste att jag kunde. 

gallery_large

När hon väl tog mod till sig och sjöng blev det prominenta sällskapet chockade av den unga tjejens röstresurser. Även om det var en hårt pressad situation så bar den frukt och slutade med att Vernell Vernado blev den unga Annyetts manager. 

– Jag antar att jag kan säga att det var mitt genombrottsögonblick eftersom Snoops pappa sedan blev min manager. Sedan dess har jag vuxit som singer/songwriter och producent och jag har arbetat med några av branschens främsta producenter, koreografer, musikchefer och och har byggt extraordinära relationer med dem.

Gällande musikbranschen anser Annyett att den förändras på så sätt att mycket idag handlar om att gör saker och ting själv. Även om friheten på sätt och vis är större så ställs också kraven än mer på dig som kreatör att ta hand om allt även utanför själva musikskapandet.

– Det är svårare för folk att falla för din musik utan backning eller någon tydlig gimmick. Verktygen är mycket större idag – oavsett om du är sajnad till ett major-bolag eller är självständig – som sociala medier, radio och tv. 

Den omtalade NFT-kulturen fortsätter att växa och Annyett ser positivt på utvecklingen för den. Hon gör heller ingen hemlighet av beslutet att vända sig till Zeptagram för samarbete var ett lyckat drag.

– Zeptagram har varit helt fantastiska. Det är en plattform som ger oberoende artister möjligheten att sälja andelar av sin musik till följare och supportrar samt utbyta ut royalties. Jag tycker att det är ett fantastiskt samarbete mellan artisten och de som älskar och stöttar dem. Det är mer som ett partnerskap där dina fans nu känner att de är en del av din framgång och de får något tillbaka som är mycket större än bara det. Jag har jobbat med Zeptagram nu på tre låtar där den sista, Sober, även producerades av Johan Forsman Löwenström.

gallery_large

Zeptagram som drivs av Christina Löwenström och nyss nämnda Johan Forsman Löwenström hjälper inte bara artister att sälja andelar till rättigheter och NFT:er, det är också ett musikförlag och ett nav där ett stort utbud av kontakter finns till förfogande.

– Gemenskapen av artister, producenter och andra kontakter i samhället har varit extraordinära och en säker plats för artister att dela och nätverka också. NFT är en enorm digital tillgång och jag tror att den kommer att fortsätta växa i värde i dagens kultur.

https://nft.zeptagram.com/

Zeptagram.com

https://zeptacoin.com/


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA