x

En marknads-koordinators musiksmak: "Är ni punkare ska det synas!"

En marknads-koordinators musiksmak: "Är ni punkare ska det synas!"

I artikelserien YRKET undersöker vi hur musiksmaken står till bland de olika yrkesgrupperna i samhället. Låt oss bryta ner fördomar eller leva upp till klyschor. Marknadskoordinator Emma Karlsmark Elfstrand, 29 år, rev tidigare scener för Live Nation innan hon började skapa innehåll av text, bild och formgivning i symbios. Musikaliskt kommer hon från ett punkhem och väntar nu på att robotarnas smak ska ta över.

– Jag har alltid tyckt om att lära mig nytt. Men när jag började på universitetet där jag läst enskilda kurser i media- och kommunikationsvetenskap, om den fotografiska bilden och intermediala studier som sammanfogar semiotik, hermeneutik, narratologi och retorik så gav det en bra grundförståelse och bas att stå på, men jag insåg ganska snabbt att jag också behövde lära mig mer på andra håll. Det är möjligt att jag hade hamnat på samma jobb som marknadskoordinator på Liljewall även om jag gått vägen genom en kandidat till praktik och sedan en master, men jag hade också tur med en arbetsgivare som kunde läsa mitt CV och se att även erfarenhet av initiativ till egna projekt med arbetslivserfarenhet i slutändan kan vara likvärdigt med en längre utbildning.

Vägen dit var dock inte spikrak.

– Bland mina allra första jobb i tonåren rev jag scen för Live Nation och arbetade på ett företag där jag fick fota de där ikoniska modell-för-en-dag-spegelbilderna.

Innan Emma fick titeln marknadskoordinator bloggade hon även för Odalisque Magazine och drev popupgalleriet Wall St. på Vasli Souza vid Gustav Adolfs torg i Malmö tillsammans med några vänner.



Emma kommer från ett punkhem där hennes föräldrars vänner var en uppsjö av olika sorters kreatörer och hennes mamma arbetade som kock under många år innan hon omutbildade sig. Pappa är kulturarbetare och musiker.

– Frågor om politik och kultur har alltid varit en del av samtalet med mycket uppmuntran att läsa och utforska olika sorters skapande på egen hand. Med min lillebrors mamma, som reste mycket under stora delar av 90-talet och som har pluggat filosofi i både Sverige och Finland så fick jag verkligen öva upp förmågan att vrida och vända på det mesta i samtal om hur världen ser ut. Vad som är moralen i Härskarringen eller om relationer. En vän till familjen rådde mig att lära mig en sak och bli riktigt bra på det. 'Fotografera svartvita porträtt och gör det till din grej!' Jag kan verkligen beundra de som har ett tydligt kall och söker spetskompetens, själv trivs jag bäst med att kunna lite av varje och hitta på nytt. Det var ju kul att det visade sig att det fanns ett yrke som passade mig med.



Lite förenklat så kan man säga att ditt jobb är att samla in och sammanställa marknadsinformation. Är du lika strukturerad när det gäller musik? Att du är en mästare på att skapa spellistor för alla möjliga sammanhang? 

– Delvis skulle jag nog säga. Frågar du en marknadskoordinator som inte jobbar inhouse på ett företag som arbetar lika visuellt som man gör på en arkitektbyrå så är det nog en större del av arbetet som går ut på att bevaka varumärket. I mitt jobb har jag en väldigt varierande vardag. Allra enklast beskrivet skulle jag kunna säga att jag jobbar med detaljerna som gör helheten. Där är absolut att skapa en känsla av pusselbitarna som ska på plats i det mesta jag gör, och det är ju verkligen något som rätt musik till rätt tillfälle gör.

Vilken är den konstigaste spellistan du har skapat och vad var tanken bakom den?

– Lustigt att du frågar, jag satt faktiskt precis och skrollade igenom en spellista som en kollega gjort på temat gul. Vi hyllar vardagsarkitekturen med 332 sidor Liljewallprojekt och texter med röster om och från oss på företaget inbundna i gult, en bok vi kallar Var Dags Arkitektur som vi har arbetat fram tillsammans med vår redaktör Matilda Stannow. Den gula färgen står för glädje, kreativitet och lustfylldhet och för vårt boksläpp så kändes det helt rätt att hålla det som ett genomgående tema. Så därav en spellista med gul musik! 



Du fungerar som en spindel i nätet i ditt yrke och blir en länk mellan olika avdelningar, har du också lätt för att hoppa från musikgenre till musikgenre?

– Jag är absolut skyldig till att ha tvingat min sambo till x antal timmars genomlyssning av Viral Hits på Spotify i somras när vi kuskade runt Skåne för att hitta färg och material till att göra om gäststugan hos hans mamma utanför Kivik. Ett beteende som lätt slutar i många spelningar av låtar som Rumors av Lizzo tillsammans med Cardi B eller Greekazos Försent efter nya Snabba Cash-serien. Olika situationer kräver olika musik; det finns åka-bil-med-sin-partner-musik, fokusjobba-på-kontoret-musik, vänner-på-middag-musik, ut-och-springa-musik, cykla-till-fest-musik i en oändlig lista som ger olika sinnesstämningar. Så utifrån känslan i stunden kan det nog absolut te sig genrelöst, men gräver man i mina spellistor så finns det nog ändå någon typ av släktskap mellan de av mina favoriter som håller i sig genom åren. Det känns inte som något som är särskilt unikt, men det är säkert ändå något som går mer i linje med min yrkesroll än emot den.



Du sysslar bland annat med marknadsföring, har du några exempel på artister som du tycker har gjort ett bra jobb på att marknadsföra sig själva? 

– Tydliga koncept säljer bra. Med fingret på pulsen så känns ju att flörta med country som att det har varit en stark trend senaste åren och där tycker jag Sarah Klang är ett väldigt bra exempel på en svensk artist som håller en tydlig profil. Internationellt har Lil Nas X varit med och format den moderna cowboyestetiken. Likaså Orville Peck som jag absolut har en soft spot för.

– De flesta som slagit riktigt stort och kunnat upprätthålla framgången för mer än en one-hit-wonder har ju en skicklig marknadsstrategi att tacka. I en tid där våra största sociala plattformar finns online har det såklart förändrats om man jämför med en tidigare mer analog tid. Jag läste om att det snart finns fler botkonton på YouTube än verkliga användare och att det börjar bli ett problem för hur effektiva algoritmerna är för att tilltala oss människor. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer när robotarnas smak tar över! Något som varit en konstant är dock den viktiga kopplingen mellan musiken och det visuella, vi kan anta att det kommer att fortsätta. Jag kommer inte på någon enda artist eller band som inte arbetat med bildmedium i allt från logotyper, foton, videor och visuals. I en tid där musikvideon antagits varit död har också artister som Beyoncé och the artist formerly known as Kanye West, Ye, skapat verk som Lemonade och Runaway. Även den status som Billie Eilishs gröna utväxt haft skulle heller inte vara möjlig utan en visuell kultur i symbios med musiken, och en av de mest ikoniskt förpackade multimediala artisterna i vår tid måste ju vara RuPaul.



Du samlar in, bearbetar och analyserar data om marknader, är du likadan när det gäller musik att du vill veta allt om banden du lyssnar på? Och har det varit någon gång som du känt att du fått veta för mycket om en artist, som har spräckt hål på bilden du hade av den? 

– Allt existerar i sitt sammanhang, så visst komplicerar det relationen mellan verk och person. Jag kan absolut gå igång på att djupdyka i artiklar om det är en artist jag är intresserad av, men det är också så tidskrävande att det händer ganska sällan om jag ska vara helt ärlig. Därför tror jag inte att det är möjligt för någon att helt grundligt granska all den kultur som svämmar över en i dagens medieutbud för att se om den är helt reko och eko, men om det är något som visar sig vara helt ruttet så är det såklart att det skapar en viss dålig eftersmak. Tråkigt nog har jag inte haft så många idoler, så just den där krossade drömmen har jag nog inte fått uppleva. Har säkerligen råkat utsätta en hel del vänner för just det genom att man genom jobb och umgänge fått se hur vissa får lite väl uppsvällda egon. När jag var i tonåren var det under en period väldigt viktigt för mig att ha allt som No Doubt spelat in. Jag äger nog färre än tio LP-skivor och då är det pappas gamla band Commando M Pigg, något omslag jag själv har gjort och sedan en som jag köpte på den sista spelningen jag var på i Köpenhamn innan pandemin slog till.



En av de viktigaste uppgifterna du har är att skapa publicitet och uppmärksamhet för ditt företags tjänster, hur skulle du rekommendera ett okänt band att slå igenom? 

– Skulle säga att samarbete är nyckeln! De flesta kan inte allt och inte ens då är det säkert att det faktiskt är bäst att bara köra ett helt eget race. Använd dig av det nätverket du har för att hitta andra som också har driv, men kanske ännu inte kommit hela vägen fram för att få alla pusselbitar på plats. Är man ett helt band så finns det säkert en hel drös personer i ens omgivning som skulle tycka att det var kul att få göra något tillsammans. Även om det kan låta tråkigt så kommer ni behöva tänka på hur ni förpackar er musik. Gäller både för lyx och lo-fi. Ni behöver prata om vilka ni är och vad ni inte är, samt vilka ni vill ska upptäcka er musik och varför. Vilka andra artister ligger närmast er i uttryck och hur särskiljer ni er.

I början kan plånboken ofta vara tom, ska man räkna med att behöva en liten budget för bilder och grafiskt material?

– Folk måste ta betalt för sin tid. Men det kan finnas vägar runt för att komma igång. Kanske kan en lapp på en skola med program för grafiska designers leda till att en ny kompis vill göra en logotyp mot att ni spelar på en födelsedagsfest. Flytthjälp mot pressbilder av någon annan. Ni skriver en låt till en kortfilm och får hjälp att göra en musikvideo. För att slå igenom på riktigt kommer ni med största sannolikhet att så småningom behöva hjälp med distribution och produktion. Har ni spelat in låtar kan det vara värt att skicka dem till både mindre och större skivbolag för att se om någon nappar. Går det inte vägen bör ni se till att er musik finns tillgänglig digitalt och kan därefter skicka själva till medieplattformar som lyfter eller recenserar ny musik.

Ska man ta hjälp av någon som redan har gjort resan?

– Fråga någon som du ser upp till hur det såg ut när den började och punkta upp stegen. Det kan vara att göra en lista över alla ställen i stan eller runtomkring där man bor som det skulle kunna gå att spela live – hör av dig till dem. Men också drömställen, större festivaler eller andra musikforum som produktionsbolag för film, TV och radio. Börja mejla, ring och gå runt och presentera er. Lär dig att ta ett nej, det kommer hända hur många gånger som helst. Det kan ge andra chanser längre fram.

Hur viktigt är sociala medier?

– Starta konton på de sociala medieplattformar där det känns kul att ta fram content och att följa andra. Känns TikTok helt rätt – kör! Kan du inte se dig vara aktiv på Twitter – hoppa det i så fall. Sedan kan det ju vara en idé att skapa en profil där många är aktiva så att ni är sökbara, som ett digitalt visitkort. När det väl kommer till innehåll premieras rörligt material på många plattformar med kvantitet först när ni har kvalitet i inläggen. Här handlar det också om att känna sin målgrupp, kvalitet är nämligen inte alltid nödvändigt synonymt med välpolerat. Är ni punkare ska det synas! Glöm inte heller att interagera med andra konton. Musik finns överallt runtomkring oss, därför finns även potentiella samarbeten i alla möjliga hörn. Skriver ni kärlekslåtar till Arjeplog så taggar ni kommunen, har ni extravaganta sminkningar på scen så taggar ni sminkmärket ni använder och så vidare. Var inte rädd för att du kommer behöva harva på ett tag för att få uppmärksamhet för er musik. Men förhoppningsvis så är det faktiskt främst en passion för skapandet som är din drivkraft med musiken.

Vilka band tycker du har lyckats bäst med det grafiska när det kommer till logotyp?

– Det går ju inte att bortse från ikoniska logotyper som The Rolling Stones och Metallica eller skivomslag som Pink Floyds prismor eller Joy Divisions vågmönster. Som helhet kan jag verkligen själv uppskatta Gorillaz i sina storhetsdagar. Det verkar vara så illa att männen får vara precis som de är och alla andra behöver återuppfinna sig själva var tredje år för att få vara fortsatt relevanta och de gör därför inte alltid lika stora grafiska avtryck.



Vilket yrke borde du ha om man enbart utgår från din musiksmak?

– Kärnan i min musiksmak är väl något sorts mischmasch av något punkig och elektroniskt goth-poppig som ändå är dansant och inte för shoegaze-deppigt som ibland sticker iväg åt ett folkligare håll. Jag har en vän som jag delat mycket musik med som läst mycket konst och nu siktar mot att bli antikvarie. Det hade ju varit en väg, men jag tror att man nog lätt i slutändan landar inom kultur och designfältet, i en parallell verklighet hade jag säkert också läst till arkitekt som mina kollegor.



Vad har du själv för yrke och vad lyssnar du på för musik, och kan du se något samband däremellan?

LÄS OCKSÅ: En bartenders musiksmak: "Vill dra ner alla andra med mig"


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA