x

Europe vill hålla det högt och live

Europe vill hålla det högt och live

Liveskivor är ett gissel, likaså live-DVD:er. Känslan av att vara på plats är svår att koka ner i en liten rund och platt plastbit. Oftast blir det ett halvljummet resultat, en så kallad hyllvärmare som man i bästa fall kan stoltsera med för samlarvärdets skull. Europe ville kringgå problematiken på sitt senaste släpp "Live at Sheperd's Bush" med att först och främst prioritera ljudet.

– Vi anlitade världens bästa mixerkille, körde 5.1 surround sound och höll det högt och väldigt live. Det blir oftast bättre om man lägger ner lite tid och pengar i det, säger Joey Tempest från sin, sedan 2001, hemstad London.

Han pratar exalterat om CD/DVD:n och om dess innehåll. Om klubben Sheperd's Bush, där konserten är inspelad. Om John Norums hyllning av den då nyligen avlidne Gary Moore, med låten "The Loaner" och den helt nya låten "Dog House", som gruppen bjöd på exklusivt för just den kvällen.

– Vi samlade en del behind the scenes och skitsnack runt giget också, säger Joey Tempest med sitt mest Joey Tembestifierade uttal.

DVD:n stannade inte kvar i Shepherds Bush hela skivan ut, utan har även diverse klipp från bandets Johanneshov-spelning och några extralåtar från Gröna Lund. En salig blandning med andra ord, "godbitar" som Joey sammanfattar det och minns åter tillbaka till Sheperd's Bush-spelningen.

– Det var väldigt laddat, tredje spelningen på turnen, hög energi, man vet ju aldrig hur ett sånt här gig ska bli. Men det var slutsålt. Ögonblicken man minns är när alla hoppar till "Last look of Eden", när folk nästan välte huset under "Final Countdown". Jag minns också extra väl när några strängar gick under "Dog House", så vi fick jamma mitt i låten, förlänga den liksom och det löste sig. Vi har blivit så rutinerade, vi tog hem det där giget till slut, säger Joey med en, trots allt, ödmjuk ton.

Ser ni er som ett liveband eller studioband?

– Mycket mer ett liveband. Även om jag kan uppskatta de två elementen: skrivandet och att jamma fram idéer. Annars brukar man vara helt slut efter tre månaders skivinspelningar. Det är mycket fix. Men vi känner oss som ett arbetande liveband, det är lättare att följa känslan på scenen.

Vi kommer in på det kommande albumet. En skiva som förväntas dyka upp någon gång under 2012. Inspelningarna ska ske under oktober och november, albumet mixas sedan i januari. Joey ser framför sig ett album skolat i classic rock och blues, men med en ung känsla.

– Det finns helt klart bluesiga undertoner, men det är fortfarande rakt på. Vi vill inte att det ska bli överproducerat, utan istället följa en viss känsla.

Kör ni vidare på förra albumets Thin Lizzy-gung?

– Det blir det automatiskt. När vi började skriva egna låtar fanns de alltid vid vår sida, så än idag. Det var mycket sånt under de tidiga åren, UFO, Whitesnake, Rainbow och så.

Sist tog ni hjälp av Kleerup och Titiyo. Några gästspelare nästa gång?

– Satt precis och funderade på det, vilka man ska bjuda in på en tambourin. Men sånt brukar bli väldigt spontant, så vi får se.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA