Artikel

Paradoxal pop

För ett halvt decennium sedan släppte norska 120 Days sitt självbetitlade debutalbum. Deras experimentella elektroniska poprock hyllades i princip överallt och tog dem runt Europa, USA och Asien. I hemlandet belönades de med två grammisar. Sedan tystnad.

Både fans och skivbransch förväntade sig en uppföljare. Från 120 Days håll hördes absolut ingenting. På flera år. Förklaringen var dock ganska enkel – bandmedlemmarna stod inte längre ut med varandra.

– Vi var jävligt trötta på varandra. Efter att ha turnerat non-stop i ett år började det kännas som om vi trängdes i en liten försluten påse. Vi umgicks konstant och hade inte träffat några andra människor över huvud taget på rätt länge. Det blev väldigt påfrestande, säger Ådne Meisfjord.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt exklusiva innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 43 kr. / månad.

  • Tillgång till exklusiva intervjuer med toppmusiker
  • Tillgång till recensioner av de viktigaste konserterna
  • Tillgång till över 10 000 musikrecensioner
  • Rabatt på biljetter till konserter och festivaler
  • Ren musikupplevelse – välj bort störande annonser

    Redan GAFFA+ medlem

    ANNONCE