x

Undercover: Mauro Scocco – "28 grader i skuggan"

Undercover: Mauro Scocco – "28 grader i skuggan"

När 28 grader i skuggan släpptes 1994 var det en annan era för skivomslagen. Det var i en tid då cd-skivan blomstrade. Då hela skyltfönster på Åhléns kunde vara täckta av meterstora utskrifter på det senaste stora skivomslaget. Då man bläddrade bland skivorna i butiken och kunde välja ut en skiva enbart på grund av hur omslaget såg ut. Skivomslagen hade egna budgetar. Fotograf, grafiker och artist skulle gärna åka bort och tillsammans arbeta fram omslaget. Helst utomlands.

Den ödesmättade bilden på 28 grader i skuggan är ett sådant exempel. Den är tagen på en pir mitt i exklusiva Monte Carlo dit Scocco och kompani åkt för att koppla av och hitta inspiration till ett skivomslag. Den är kraftigt efterarbetad med hela landgången bortretuscherad och en skuggad Scocco ser till synes ut att vara ensam på öppet hav, med bara en vit trappa mot skyn som utväg.

Helen Sköld som designat omslaget förklarar att man sällan hade en ustuderad bildidé att arbeta utifrån, utan att det fick växa fram under resorna.

– Det var mest att man åkte iväg, hängde omkring och hittade en plats eller en omgivning som passade. Det var ett rätt nära samarbete mellan artist, fotograf och grafiker. Inte alls som idag alltså. Nu känns det som att det mer och mer handlar om teknik, att få det att se perfekt ut, istället för bra idéer.

Helen berättar att hon hade sån "jävla ångest" när hon fick se det färdiga omslaget och märkte att det var fyra till fem procent mer grått i himlen än vad det hade varit på datorskärmen. 

– Jag var så himla deppad över det. Jag tyckte allt var förstört, haha. Men nu tycker jag det ser bra ut. Man får som sagt komma ihåg att de här omslagen skulle vara i stora skyltfönster, med en helt annan exponering än idag. Det var hemskt om något blev fel.

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA