x

Systrarna Söderbergs tidlösa melodier

Systrarna Söderbergs tidlösa melodier

Ända sedan First Aid Kit släppte sin debut-ep Drunken Trees, 2008, har de blivit släpade genom träsket av åldersfixering fram och tillbaka många gånger, både av sina egna lyssnare och medier. De blev förvisso hyllade som musikaliska underbarn, men omvärldens ständiga förundran över hur två så unga tjejer kunde skriva så vuxna texter och göra sån mogen musik blev lite tröttsamt i längden för Klara och Johanna. 

– Det var som att de inte trodde att musiken var ärlig, eller att vi bara försöker vara något vi inte är. Det har varit tungt när folk inte har tagit oss på allvar. Men vi har ju inte strävat efter att vara underbarn, vi är inga under, det är överdrivet. Det är lite irriterande att bli behandlad som om man är så otroligt speciell för att man lyssnar på folkmusik och skriver sin egen musik. Som att folk tycker att unga människor inte är kapabla till nåt annat än att vara med i Idol. När man gjorde nåt ärligt och fick såna saker tillbaka kändes det jobbigt, säger Klara.

– Fast nu känns det bättre, fyller Johanna i. Vi är några år äldre, vi har släppt en ep och ett album, nu kommer det andra albumet. Vi är mer än bara ett litet fenomen. Sen har vi har fått så mycket positivt också, det är väldigt lite negativa saker som riktats mot oss i det stora hela.

---Smygande genombrott---

Drunken Trees-ep:n var First Aid Kits intåg på folkpopscenen som svepte med sig en världsomspännande publik, lite i tysthet; indiepubliken gör inte mycket väsen av sig när de hittar nya stjärnor på sin himmel. First Aid Kit själva är inte direkt heller de mest högljudda systrarna i kvarteret. Deras genombrott kom smygande, som att alla inblandade väntade på den stora skrällen. Sedan kom ett Youtube-klipp där First Aid Kit framför en besjälad version av Fleet Foxes Tiger Mountain Peasant Song sittandes på en sten ute i skogen. Framför datorn satt den där tystlåtna indiepubliken och tindrade med ögonen inför vad de såg. (Idag har över 2,5 miljoner sett Youtube-klippet.) Fans världen över började äntligen göra lite väsen av sig och First Aid Kit drog ut på vägarna i USA, Europa och Australien, där de blev överrumplade av det positiva gensvaret som de fick. 

– Skaran av folk som tycker att det vi gör är bra har bara blivit större, och det är helt fantastiskt såklart. Men det finns inte så mycket att säga mer än att en av våra största drömmar har uppfyllts. Och det är inte roligt att vara med om sånt om man har en "skitsamma"-attityd, man måste uppskatta det. att få åka på turné med Bright Eyes till exempel, är något vi aldrig trott att vi skulle få göra, och det är en av många saker som vi är otroligt tacksamma för, säger Klara.

Den växande publiken som tagit till sig First Aid Kits nordiska tolkning av folkpop består idag av mer än en skara indiekids. ett stort antal respekterade och välkända musiker har ramlat av stolen när de hört First Aid Kit. Conor Oberst är en av dem, och han såg till att ta vara på talangerna. I höstas spelade First Aid Kit som förband på Bright Eyes turné och nya skivan The Lion´s Roar är producerad av Bright Eyes egna Mike Mogis. Johanna och Klara har Bright Eyes som en av sina stora influenser och har lyssnat på dem ända sedan tidiga tonåren. 

– Jag tror inte att vi någonsin kommer att bli kända på det sättet som till exempel Bright Eyes är. Conor Oberst är ju flickidol! Det var intressant att se det från hans sida, hur han upplever och hanterar sitt kändisskap, säger Johanna.

– Sen var det så klart nervöst att gå in i studion med Mike Mogis, säger Klara. Vi hade ju aldrig jobbat med en producent förut, så vi var rädda att vi inte skulle vara överens, att Mike ville ändra för mycket. Att han skulle sänka våra röster i mixen och så vidare. Men det fanns egentligen inget att vara orolig för. Alla farhågor vi hade innan blev helt tvärtom.

– Nya skivan är i grund och botten samma sak som vi har gjort tidigare, men i en större skala. Allt kändes lätt, och det var inte så stort som vi trodde att det skulle vara. Att just få jobba med Mike, som har gjort hundra skivor och har erfarenhet, gjorde att det gick väldigt enkelt, fortsätter Johanna.

---Mot det storslagna---

First Aid Kits två första skivor är extremt avskalade, de flesta sångerna är uppbyggda av systrarnas stämsång och ett enkelt gitarrkomp. The Lion´s Roar är en helt annan produktion. I Klara och Johannas lågmälda folkpopuniversum är det en storslagen skiva. Sången står, och kommer alltid att stå, i centrum. Men tillsammans med Mike Mogis kunde First Aid Kit göra saker de inte haft tillgång till under tidigare skivinspelningar. Som att ta in en stråkkvartett till exempel. Systerduon som fortfarande bor i samma hus och sjunger ihop i princip varje dag har aldrig tampats med problem när det gäller att hitta sitt sound. De har alltid haft en förkärlek för avskalad musik med mycket känslor och starka melodier.

– Vi vet båda hur vi vill att vår musik ska låta. Vi vet alltid vad vi vill och är samstämmiga stilmässigt. När man skriver låtar kan vi bråka lite om texter, det är alltid svårast att komma överens om just texterna, för det är så personligt. Det är så viktigt att båda sjunger om nåt som vi känner att vi kan stå för. Det är ju inte bara Klara som sjunger, det är jag också, så båda måste kunna relatera till vad vi sjunger, säger Johanna om systrarnas nära samarbete i studion. Men vi bråkar aldrig på riktigt. Vi blir bara mer samspelta. 

– Ja, snart kommer vi att växa ihop och bli en person, skrattar Klara. 

First Aid Kits inställning till sin tillvaro med underbarns-stämplar och samarbeten med musiker som Jack White och Mike Mogis är tillbakalutad. Klara och Johanna är till och från spralliga, skämtar internt på ett sätt som bara syskon kan göra och brister ut i skratt över små detaljer i varandras resonemang. Deras brådmogenhet ligger inte i deras personligheter eller sätt att uttrycka sig. Den kommer fram i hur de så otvunget förklarar vad fokus ligger på.

– Det blir så otroligt stort i början när man märker att folk tycker om ens musik. Men när man blir mer van vid det, så fokuserar man ju mer på musiken än folks beundran, säger Klara.

Det är ju annars vanligt att det blir tvärtom, att stora artister tappar fokus på musiken.

– Det finns olika sätt att hantera det där. Vi skriver inte låtar för att göra andra nöjda, det är lätt att gå i fel riktning. Vi får höra så mycket att vi inte ska ändra nåt också, så vi kör hårt på det som undermedvetet känns bra, säger Johanna. 

– Vi tänker inte så mycket på vad vi är, om vi är artister eller musiker, vi definierar inte det. Vi kan inte ens musikteori. Det här är bara vad som kommer ur en, säger Klara. 

First Aid Kit är ett fenomen som vid ung ålder har lyckats blända en hel musikscen med sin tolkning av folkpop. Deras okonstlade uttryck står i kontrast mot ett musikklimat där trender och image ofta tillåts styra över musiken. När alla andra fokuserar på deras genialitet kontra deras ålder, så fokuserar de själva på musiken.

– Vi gör så enkel musik med sång och gitarr i grunden. Det är svårt att förstöra det, säger Johanna.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA