x

Kvelertak: Mer av allt

Kvelertak: Mer av allt

Det skulle ta tre år för Kvelertak att följa upp sitt massiva genombrott, den självbetitlade debutskivan. Men bandet har verkligen inte legat på latsidan, snarare tvärtemot.

Det är inte varje år ett band slår igenom så stort som detta gäng från Stavanger. Utan skivkontrakt fick de scentid på Øyafestivalen och Roskilde. Det tog dock inte många månader innan Indie Recordings rotade fram ett kontrakt och en penna och såg till att bandet skrev på. Till andra albumet har även giganten Sony Music haft vett att hoppa på tåget.

Debutalbumet släpptes till både recensenternas och fansens samstämda jubel, såväl på bandets hemmaplan i Norge som i utlandet. Kvelertak inkasserade Statoilstipendiet, och grabbarna drog ut på en omfattande och lång världsturné, både som huvudakt och som förband till Converge.

Kavlar upp ärmarna

Lyckligtvis är det på intet sätt tre utbrända bandmedlemmar GAFFA träffar på ett hotell i Oslo. Tvärtom är gitarristen Maciek Ofstad, basisten Marvin Nygaard och sångaren Erlend Hjevik på ett alldeles lysande humör, och verkar sugna på att ge sig ut på turné igen. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att de med det nya albumet – med den korta och välklingande titeln Meir – har fördubblat antalet låtar att framföra live. Kvelertak är redo för att kavla upp ärmarna igen, berättar Erlend.

– Vi var ute på en mycket längre debutturné än vad som är normalt, och var ute på vägarna i omkring två och ett halvt år. Självklart blev det slitsamt i längden, men eftersom vi fick en sådan chans var vi tvungna att jobba på så gott vi kunde. Man kan väl fråga sig om det är ett jobb eftersom vi lever av det vi tycker är det bästa i hela världen.

– Vi gör ju det, men samtidigt får man ingenting gratis, flikar Marvin in. Det är verkligen ett skittungt jobb och det hade inte funkat om vi inte hade gillat det. Det är så klart mycket bättre än ett "vanligt" jobb. Alla kan väl relatera till att jobb är nåt trist, så vi kan inte klaga på att få spela i ett band med en fulltecknad kalender.

Låtarna på nya albumet skrevs mestadels ute på vägarna. Det säger sig självt, då killarna som sagt var ute på turné i två och ett halvt år efter debutplattan. De hade bara tre månaders paus för att jobba med låtmaterialet. De menar själva att resultatet är ett "koncentrat av Kvelertak".

– Meir är i större grad ett rockalbum, metalbiten är aningen nertonad. Samtidigt är metallåtarna mer metal och rocklåtarna mer rock. Kvelertak har alltså finputsat formeln. Det är rätt och slätt mer av det mesta, och ett mer enhetligt album än debuten, förklarar Maciek.

– På den här skivan hänger nog låtarna ihop tydligare. De spelades alla in vid samma tidpunkt och med samma producent, och det hörs nog. Fansen kommer säkert att känna igen det nya materialet, även om det är en del nytt. När vi spelade in albumet gjorde vi saker och ting på ett lite annat sätt. Det har varit en mer demokratisk process. Låtarna är mer ett resultat av ett samarbete mellan samtliga i bandet än sist. Det är oftast Bjarte som skriver låtarna, men alla bidrar på olika sätt från utkast till färdig låt.

Nordisk mytologi resten av karriären?

På sedvanligt, effektivt vis har Kvelertak spelat in just de låtarna som är på det färdiga albumet, berättar Erlend.

– Det fanns inga fler låtar, dessa var de vi hade. På så sett kan man säga att vi är väldigt effektiva när vi spelar in, ja. Enligt traditionen, om man kan säga det efter ha gett ut två skivor, tog vi även med en gammal låt, Snilepisk, som var en av de första demolåtarna som vi spelade in. Den har legat på MySpace i år och dar, och vi har ofta spelat den live.

Erlend berättar vidare att en av de största skillnaderna är texterna på det nya albumet.

– Jag har hållit mig undan den nordiska mytologin. Om jag hade gett mig ut i det landskapet även på denna platta hade vi varit tvungna att skriva likadana texter för resten av vår karriär. Och det var inte särskilt frestande att låsa fast sig i något sådant. Den här gången har jag hållit mig till teman som undergång, mörka krafter och såna saker. Jag lyssnar först på musiken och skriver sedan texter som passar. Även det skiljer sig från när vi gjorde första skivan. Alla band som gör stor succé med debuten får genomlida frågor om "den svåra uppföljaren". GAFFA låter inte Kvelertak komma undan heller, men Maciek menar att de inte direkt hat känt någon press på att följa upp succén.

– Det är ingenting som har stressat oss, men den här gången har vi nog varit mer medvetna om att det finns en publik därute. Första skivan gjorde vi ju liksom bara, utan att tänka mer på det. Och ingen av oss var förberedd på att den skulle bli en sån enorm framgång. När vi började med Meir hade vi ändå i bakhuvudet att det finns många därute som gillar det vi gör, men det har bara varit en positiv känsla. Och nu när albumet är klart är vi i alla fall inte stressade, eftersom vi känner att det definitivt är en uppföljare värd sitt namn. Vi sitter återigen med en skiva som vi alla är nöjda med, och i våra ögon är låtarna till och med bättre än på debuten. Vi lekte med tanken att sätta ett klistermärke på skivan med "nu med nya, ännu bättre låtar", ler Maciek.

Kommer inte i byxan

Kurt Ballou från Converge är med som producent även den här gången och skivan spelades in på Godcity Studios i Massachusetts, USA , precis som debuten. Samarbetet och studion fungerade så bra på första skivan att Kvelertak inte såg att det fanns anledning att ändra på något av det, säger Marvin.

– Vi var jättenöjda när vi var där sist, och efter det har vi ju turnerat med Converge och lärt känna Kurt. Då fanns inget skäl att ändra på något, även om vi gjorde ett lite annorlunda album. Det verkar som Kurt också blev nöjd. Han skryter i varje fall om resultatet, och den karln slänger sig inte med lovord utan anledning.

Att Kvelertak har ett nytt album som ska mätta svältfödda fans världen över betyder också att killarna verkar få ge sig ut på ytterligare en lång och omfattande turné, ett faktum som i motsats till vad man skulle kunna tro inte avskräcker "nekro 'n' roll"-bandet, även om Martin erkänner att det är en insikt han hyser blandade känslor för.

– Som vi sa tidigare är vi inte i ett läge där vi kan klaga. Vi lever ju av att göra det vi älskar. Det är ju trots allt ett privilegium. Samtidigt är det en livsstil, så även om vi fick slita hund sist, så kliar det i fingrarna att komma ut och spela igen. Men för mig, som är familjemannen i bandet, blir det en väldigt lång tid att vara hemifrån. Jag kommer inte i byxan vid tanken på att vara borta i tolv veckor på raken.

Det torde vara förståeligt för de flesta, men sångfaren Erlend väljer ändå att avrunda intervjun med en liten pik till familjemannen:

– Bros before hoes!

 

Olja och rock

Stavanger, som för övrigt var europeisk kulturhuvudstad 2008, har alltid haft ett antal populära namn på gång i etern, men man kan nog säga att Kvelertak är bland de mest kända genom tiderna, i vart fall om internationell framgång ska tas med i beräkningen.
Men det finns många andra kända namn som härstammar från oljestaden: Lindstrøm, Cloroform, The September When, Mods, Purified in Blood, Wunderkammer, Tôg, och relativt färska Overthrow, som förutom Kvelertak spelar på årets Roskildefestival. Förra gången Kvelertak uppträdde på Roskilde var 2009, och då spelade de på den minsta scenen. När de nu besöker Roskilde igen kan Kvelertak räkna med en större scen.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA