x

Norén-broder frontar Green Day-musikal

Norén-broder frontar Green Day-musikal

Viktor Norén (Viktor & The Blood, Sugarplum Fairy) gör snart musikaldebut. Artisten bär nämligen på huvudrollen i American Idiot när den sätts upp i Stockholm. Den 20 februari har musikalen premiär på Cirkus, och vi ställde några frågor inför vad som komma skall.

Hur kommer det sig att du går och gör musikal nu?

– Jag fick frågan out of the blue. Och tackade ja på en gång. Det hade jag antagligen inte gjort för tio år sedan, men ju äldre jag blir desto mer övertygad blir jag att Danny Wallace Yes Man-teori är det bästa sättet att leva. Våga säga ja. Om man fortsätter säga nej finns bara ett öde. Sur-gubbe. Och det är bland det värsta man kan vara. "Remember kids, it's better to create something that others criticize than to create nothing and criticize others.", som Ricky Gervais tweetade nyligen. 

Vad betydde Green Day och American Idiot för dig?

– Mycket. Vilket också var en av anledningarna till varför jag kände att jag skulle kunna göra det här rättvisa. När Sugarplum Fairy flyttade till Stockholm och släppte vår första skiva 2004 släpptes American Idiot, och jag kommer ihåg att jag och Krille (Kristian Gidlund), höga av storstaden, lyssnade på den på repeat. Den var en stor inspiration för oss, då vi kunde relatera till musiken, och dess kraft att ta dig till en bättre plats. Jag tänker på Krille när jag hör den skivan, och därför har den blivit extra viktig för mig, vilket också kommer göra hela den här upplevelsen väldigt emotionell för mig.

Fördomsfullt känns steget från ynglingen Viktor som växte upp i småruffiga Borlänge till att samma Viktor skulle vara med i en musikal som ganska långt … vad hade den Viktor som lyssnade på American Idiot sagt om man berättade för honom att han 15 år senare skulle sjunga de låtarna, fast i musikaltappning? 

– Han hade antagligen hatat det. Vilket är rimligt. Hade det varit tvärtom hade det varit alarmerande. Sen är en av anledningarna till att jag, som inte kommer från musikalvärlden, överhuvudtaget fick den här förfrågan att musiken inte ska göras i musikaltappning, utan göra musiken rättvisa. Att den ska spelas och framföras på det sättet den är skriven. Och med tanke på att rockmusiken har och alltid har haft stora problem med att utvecklas och moderniseras, tycker jag också det här att ett perfekt forum för precis just det. Det här kommer kommer bli en modern rockkonsert, som den borde spelas och framföras 2016. 

Vilka utmaningar ställs du inför när du nu inte bara ska sjunga, utan också agera?

– Till och börja med är jag inte skådespelare. Så det blir en stor utmaning. Men jag sätter ett stort värde i att jag kan relatera till karaktären, att vi på många sätt delar samma typ av uppväxt. Känslan av att inte inte ha ett värde, utan att behöva slita sig till det.
 
Är du nervös?

– Ja, det är jag. Men jag hoppas och tror att det kommer hjälpa mig, då jag ödmjukt kommer lägga ner 10 000 timmar på att göra min bästa insats.  
 
Har du sett föreställningen innan? 

– Nej, jag vill gå in i det här helt ren, och försöka göra min egen tolkning, så som jag själv skulle vilja se den här typen av musikal framföras. Så att till och med en 15-årig kille från Borlänge med förutfattade meningar kan se den och säga, "fan – det där var jävligt bra ändå".

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA