x

''En färd över floden mot dödsriket''

''En färd över floden mot dödsriket''

Göteborgsbandet Den Stora Vilan släppte i oktober den 17 spår långa dubbel-LP:n Utsikt Mot Havet. Albumet har ett annat sound än deras tidigare album och bandet beskriver det själva kort och koncist med "det enkla har blivit enklare och det svåra svårare". Nedanför guidar bandet oss igenom Utsikt Mot Havet, låt för låt, från början till slut.

1. Garaget

– Vilda distortionsgitarrer och sinnesvridande whawha­figurer möts på ett stadigt garagegroove. Detta är powerrock från hamnens hjärta.

2. Disneyfilm

– Efter att ha lämnat garaget går vi rätt in i en annan människas tankar. Hopplöshet är en utspridd känsla idag, och det tar sig olika uttryck. Disneyfilm är också en låt byggd kring sväng, i mitten av låten spelas ett dualistiskt gitarrsolo, där tonerna likt två röster försöker göra sig hörda. Den Stora Vilans stämning infinner sig direkt. Denna låt producerades av Thomas Frank i vår egna studio, Ljudvalvet.

3. Bakom Ljuset

– En suggestiv reggae om att känna sig lurad och förd bakom ljuset. Tvetydigheten i texten speglar en splittrad känsla som genomsyrar en stor del av dagens samhälle. Mathias Danielsson gästar och gör ett väldigt fint inhopp på pedal­steel.

4. Drömmen Sprack

– En riktig rock'n'roll­-låt. Tolv­strängade gitarrer ackompanjerar. Texten handlar om en dröm som visade sig vara ett luftslott. Något du aldrig mött men ändå vet allting om. Vår längtan efter det fantastiska. Erfarenheten säger oss att vi inte vet allt men likväl bygger vi vidare.

5. Det Vi Ej Förstår

– Ibland kan man undra vad det är man söker efter. Och ibland kan man inse att det är något bortom ens förstånd. Så är det ofta i konsten, 1+1 blir sällan 2. Rent musikaliskt bygger låten på en snabb underdelning som möts av långsamma basar. Likt en vals i regn.

6. Rosa

– Utsikt Mot Havets första instrumentala nummer. Även denna låt är inspelad och producerad av Thomas i egna studion Ljudvalvet. Jag ville skapa en känsla av tyngdlöshet. Något svävande i rummet. En fortsättning på Det Vi Ej Förstår.

7. Tusen Solars Gryning

– I ett psykedeliskt ljudlandskap hörs berättelsen om en majestätisk soluppgång efter en lång och mörk natt i buddistisk anda. Pukor i fjärran växer in i refrängdelarna. De varslar om att något är i görningen.

8. När Vi Var Nere

– Skivans tyngsta låt. Skriven redan 2013. Om en relation som är på väg ur kurs. Musiken är tänkt som hammare mot städ. Monotoni som ibland spricker upp och vandrar ut.

9. Mitten

– Från Siddhartha Gautama till Aristoteles har mittens väg varit en filosofisk tankegång för hur man skall leva. Musiken är pigg och raskar på genom de knappa två minuterna. Texten kan också tolkas humoristiskt.

10. Stölden

– Övertygande om rätt och fel är en mänsklig konst. Stölden handlar om sociala spel och folk som inte riktigt beter sig som alla andra. Lyssnaren finner en hybrid av retorik om moral och rätt och människans ständiga strävan efter perfektion. Här är det inte moral som predikas, eller övertygelse. Den som predikar får alltid räkna med att bli ifrågasatt och har man inte svar på tal. Lyckas man däremot hålla upp en trovärdig fasad kan man bli hyllad som en hjälte.

11. Innan Allting Är Över

– Skivans kärleksballad om en kärlek som är på väg att försvinna ut i intet.

12. Blänk I Asfalten

– Denna låten skrevs som en tonsatt dikt. Vi utgick från texten och satte melodi efter ordens rytm. Trycksvärtan skulle höras genom gitarrerna.

13. Människans Själ

– Om att fastna i tankar, att ha svårt att se skogen för alla träd. Människans Själ är en bluesig låt med vackert munspel. Vi sökte efter ett luftigt sound med fria små utspel som en grund för sången att vila på.

14. Domino

– Skriven i en stuga i Värmland. Musiken kom flygande efter vi satt upp vår utrustning i den gamla skolsalen. Den fina akustiken i rummet gjorde sitt för skapandet. Låten kändes självklar direkt. Texten skrev vi färdigt i studion. I slutskedet kom Jonny Wartel förbi och la ett passande saxsolo.

15. Kometen

– Livets förgänglighet tas upp i denna science­fictionballad. Arrangemanget hjälpte Don Alsterberg till med, innan vi spelade in låten i Silence-studion. Vi ville fånga svårmodet och lugnet som kan infinna sig när man vet att det är över. Dynamiskt byggs musiken upp till det ofrånkomliga. Himmelska röster ljuder över kaos och försök till en sista kommunikation. Signalen har sänts ut.

16. Styx Blåa Öar

– En färd över floden mot dödsriket. En morsesignal ljuder, i fjärran syns öar. Skriven tillsammans med Jerker Jarold från Uran.

17. Imorgon

– Hela sista sidan på Utsikt Mot Havet hänger ihop. Imorgon börjar efter en olycka hänt. Några människor vaknar upp på en strand, de vet inte hur de hamnat där eller vart de är på väg. En lång musikalisk resa ligger framför dem. Stråkmaskiner och flygelriff växlar med stämsång och sköra gitarrtoner. Vi skrev denna låt ihop av olika delar som improviserats fram. Det finns ingen väg tillbaka men det finns ett slut.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA