x

''När vi kom till stugan flödade musiken ur oss''

''När vi kom till stugan flödade musiken ur oss''

När Postiljonen skulle följa upp debuten Skyer, i sin studio på Odenplan i Stockholm, var det något som inte riktigt stämde. Arbetsklimatet kändes pressat, som om de i studion var tvungna att producera något. Då föddes idén att åka upp till Daniels mormors stuga i Dalarna för att se om inte ett miljöombyte kunde hjälpa till.

– När vi kom till stugan flödade musiken ur oss. I början inspirerades vi mycket av tanken på att vara på väg någonstans. Men inspiration är ett lustigt ord, för man vet inte alltid själv vad man inspireras av, men mycket kommer ju från Dalarna, landskapet och olika platser, det blir lite en produkt av var man är geografiskt och vad man funderar på, säger bandmedlemmen Daniel Sjörs till GAFFA.

Väl igång flöt arbetet på bra och nu är det nästan ett år sedan materialet till Reverie blev klart. Enligt Daniel är det enda som varit jobbigt att man alltid skriver väldigt många låtar, men att få egentligen kommer med på albumet till slut, att mycket av arbetet kanske inte märks i slutresultatet.

– Vi är ändå väldigt nöjda. Den här gången är vi mycket lugnare inför albumsläppet än vi var inför Skyers. Vi har nog blivit lite vuxnare. Folk får liksom lyssna om de vill. Vi har oavsett skapat något tillsammans och det är som det är, vi är inte så nervösa, vilket nästan känns lite konstigt. Men Reverie speglar ju en viss tid i våra liv, och det kan man ju aldrig ändra på eller ångra.

Det finns däremot en chans att låtarna på Reverie kan utvecklas, och även om det inte finns några planer på det i nuläget medger Daniel Sjörs ändå att några av låtarna på den kommande skivan har flera versioner i sig.

– Folk tänker ofta direkt på remixer som någon slags dansremix, men det behöver det ju inte vara. Vi funderar på att kanske göra en annan typ av remix, för man kan göra det på olika sätt. Vi tycker till exempel att en del låtar passar väldigt bra med bara piano och sång. De kan få en helt annan betydelse och innebörd när man plockar bort element, en annan feeling. Och om någon sådan variant blir av kommer vi nog att göra den själva i så fall.

Det mjuka, melodiska soundet från debutskivan är fortfarande kvar, men nu hörs även lite mer synth och beats även om Reverie börjar, med en för bekanta lyssnare, ganska klassisk Postiljonenlåt.

– Vi satt med låtordningen och funderade länge. Vi ville gärna ha en körlåt som öppningslåt på skivan. Alla tre gillar det här folkliga mycket, till exempel låtar som Amazing Grace. Så det var ett väldigt aktivt val att börja skivan på det sättet.

Finns det en låt som du tycker sammanfattar Reverie extra bra?

– Jo men Wait sammanfattar det hela ganska bra. Det var den första låten vi skrev faktiskt, och den tog även längst tid att skriva. Man ändrar ju hela tiden och håller på, byter ut saker och så vidare, men den låten har varit med längst under hela arbetet med skivan. Vi hade en demo på den redan 2013 tror jag, så den tog mer än ett år att göra klar. Så brukar det ju inte alltid gå till med låtar, jag vet inte vad som hände där riktigt, men den blev bra.

Även om musiken har fått lite mer upptempo på kommande skivan, var det inte något som bandet medvetet valde att utforska, snarare lät de sig styras utefter vad som lät schysst bland tonerna de hittade.

– Med till exempel Go! blev det ju mest att den utvecklades till något snabbt och sen hakade vi på det och lät musiken formas utifrån det.

Men saxofonen är fortfarande med?

– Ja, vi har ju tänkt att det blivit lite av våran nisch, och jag vet inte om vi kommer lämna det. Det är svårt att säga. Det är en kille som heter Jonas som spelar saxofon på våra låtar och vi vill inte lämna honom heller, vi gillar det och tycker att det passar väldigt bra på sina ställen.

Daniel Sjörs menar att det inte riktigt går, eller ens är nödvändigt att spekulera i hur folket kommer ta emot Reverie. Att de känslorna hör till varje enskild individ och deras upplevelse.

– Skivan är ju väldigt upp och ned egentligen, det tycker vi själva i alla fall. Det är många olika typer av låtar som ändå hänger ihop med varandra, känslorna går hit och dit helt enkelt. Därför känns det lite som att lyssnare får ge sig ut på resa genom låtarna.

Reverie med Postiljonen släpps 19:e februari, och tills dess kan du lyssna på singeln Wait nedan:


FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA