x

10 år efter Silent Shout: The Knife i exklusiv intervju

10 år efter Silent Shout: The Knife i exklusiv intervju

2006 släppte The Knife sitt tredje album Silent Shout. Ett album som både resulterade i en etta på svenska albumlistan och ett grammispris. Silent Shout rankades också som årets bästa album av amerikanska Pitchfork. Nu, tio år senare, ställde electropopbandet upp på en intervju med Fader, där de nostalgiskt minns det bejublade albumet.

– Jag tror att det mest handlade om att vi ville göra mer musik, egentligen hade vi ingen plan på vad vi egentligen skulle göra. I början av albumet hade vi mest tekniska idéer, för i och med att vi hade använt mycket fri mjukvara på albumet Deep Cuts hade vi en idé om att arbeta med analog utrustning på Silent Shout, säger bandet till The Fader.

Det var inte bara den analoga utrustningen som gjorde att The Knifes tredje album stod ut, utan även sättet som Karin Dreijer Andersson använde sin röst väckte reaktioner. I intervjun berättar sångerskan om hur det kommer sig att hon började sjunga i andra tonarter.

– Det handlade om att jag ville leka med att vara en karaktär som inte går att placera. Vad händer när lyssnarna inte kan placera en sångerska? Vad är det? Nu är vi mycket mer öppna med att inte behöva bestämma vilket kön en vokalist har. Men under den tiden var det viktigt för mig att experimentera.

Innan Silent Shout hade electropopduon inte uppträtt på scen på sju år men i och med det tredje albumet bestämde de sig för att även framföra låtarna live och möta publiken. Karin berättar att det var svårt att ta beslutet om att åka på en turné.

– Ingen av oss var intresserad av att göra spelningar överhuvudtaget. Men så, ett år innan turnén, gjorde vi en spelning på ICA i London. Under den konserteen skapade Andres Nilsson, som vi samarbetade med, videoprojektioner och vi framförde tre låtar. Efter det började vi diskutera med honom om det gick att utveckla det som vi gjort lite längre. Han berättade då att han hade en idé om att ha två skärmar, en skärm framför oss och en bakom oss. Sättet han berättade det på gjorde att vi kände oss okej med idén.

Och trots att det har gått tio år sedan albumet och konserterna så minns både Karin och Olof Dreijer albumet Silent Shout väl.

– Vi gjorde nya versioner under Shaking The Habitual-turnén, då fick vi möjligheten att välja de låtar som vi kände någonting extra för och skapade sedan nya versioner av dessa, de versionerna kände jag mig mer nöjd med. Det var skönt att få ge dem nytt liv, Silent Shout är en produktion av väldigt enkla ljud och jämfört med idag är det stor skillnad. För med Shaking The Habitual använde vi en stor palett av ljud, säger Olof i intervjun.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA