x

Den Sorte Skole utmanar copyright-lagarna

Den Sorte Skole utmanar copyright-lagarna

Den Sorte Skole är ett kollektiv från Köpenhamn i Danmark och som jag först upptäckte på en festival i Frankrike. De spelade sent på natten och presenterade något som jag aldrig hade varken sett eller hört förut. Bakom samplers och skivspelare så mixade de ljud från hela världen till en dansant och helt exotisk mix av blues, världsmusik, elektronika och vinylbrus. Till det användes flera videoskärmar av olika storlekar som skapade ett bildcollage till musiken. Jag hade tänkt att stanna 2-3 låtar men stod kvar som fastnaglad hela spelningen. När det nu är dags för dem att spela i Sverige så pratade jag med Martin Højland om bandets historia, samplingar och politik.

Hur började det?

– Vi började som hiphop- och reggae-DJ:s för 15 år sen. Men våra DJ-set blev mer och mer avancerade och utveklades sen till vår första mixtape Lektion #1. Därefter började vi gräva djupare och djupare i samplingarna för att se hur våra favoritlåtar var uppbyggda. Nästa steg var att börja göra våra egna samplade beats.

Var det så ni skapade Lektion III?

– Vi ville lämna mixtape-scenen och göra ett helt och hållet samplingbaserat album som våra hjältar DJ Shadow och RJD2. Men vi ville inte bara kopiera mästarna, så vi satte upp några regler så att det vi gjorde skulle vara unikt. Den första regeln var att sampla från så många kulturer, länder och genrer som möjligt. Med internet var plötsligt hela världen möjlig för att leta skivor. Den andra regeln var att fokusera mindre på beats än vad samplad musik ofta gör. Meningen var att göra samplad musik som inte lät som att den var samplad, det skulle låta som ett band från en spökvärld som blandade alla genrer och traditioner till ett uttryck. Men inte centrerat runt ett beat hela tiden. Reglerna ligger fortfarande som grund till allting vi gör idag även om sättet vi komponerar på nu är mycket mer komplext.

Så hur skapar ni ett album idag?

– Först samlar vi ihop nya samplingar till vårat arkiv. Det är som en musikalisk skattjakt där vi lyssnar på hundratals gamla vinylskivor varje vecka under flera månader för att hitta de där små passagerna i varje låt där ett instrument eller en röst eller ett ljud är isolerat nog för att vi ska kunna sampla den. Sen 2010 har vi varit väldigt strukturerade i vårat letande och har idag en enorm databas med samplingar alla indexerade efter instrument och tonart.

– Varje låt börjar sen med en sampling. Ett ljud som är intressant. Oftast lägger vi det i en loop och låter den snurra ett par dagar och lyssnar igenom vårat arkiv för att se vad som matchar i ton, atmosfär och så vidare. Vi pitchar ingenting så att hitta samplingar i tonart handlar bara om tålamod och ett bra öra.

– När vi har många passager eller individuella låtar som vi känner funkar eller verkar lovande så började vi arbeta ihop dem till ett flöde. Det är ganska svårt eftersom de flesta låtarna kan ha väldigt olika stil, tonart eller tempo. Men det är väldigt viktigt eftersom vi försöker skapa långa resor istället för enskilda låtar. Vi vill att lyssnare som har tålamod att upptäcka vår värld ska få en upplevelse. Det är också här som vi skapar mycket ny musik eftersom broarna mellan låtarna är lika viktiga som låtarna själva.

Hur är kvaliteten på era samplingar?

– Många av samplingarna i vårat arkiv kommer från helt otroliga nördbloggar där människor lägger ut gamla och bortglömda obskyra vinyler digitalt. Men de ligger oftast uppe i MP3-kvalitet och en väldigt viktig del i albumprocessen är därför att hitta och köpa allting på vinyl från runtomkring i världen och återskapa kompositionerna med högkvalitativa inspelningar. Vi är väldigt nördiga och tålmodiga.

Lektion III var mer som en musikalisk resa medan Indians & Cowboys är råare och mer direkt. Var det planerat eller något som hände under skapandet? 

– Vi tycker ändå att Indians & Cowboys är som en resa genom stämningar och atmosfärer, men du har helt rätt i att den är råare och mer direkt. Och det var absolut planen från början. Vi villa skapa något mer kantigt och "in-your-face". Vi ville ha mer oljudssamplingar och samtidigt försöka få med mer av energin från vår live-show. Samtidigt finns det också lugnare och mer stämningsfulla stycken på skivan men den råa energin var vår vision, något som tvingade lyssnaren att ta ställning.

Det känns också som att Indians & Cowboys är mer politisk. Är det något ni diskuterade innan eller hände det spontant på grund av hur världen runtomkring er ändrades medan ni skapade?

– Det var absolut en av idéerna bakom skivan. Den skulle reflektera tiden vi lever i. Men båda albumen är politiska på så sätt att de utmanar de existerande copyright-lagarna genom att de är gjorda helt och hållet av samplingar som inte är godkända. Men det politiska uttrycket är klarare den här gången. Till exempel i titeln där vi vänt på uttrycket cowboys och indianer till Indians & Cowboys. Indianerna kom först, det var deras land som togs ifrån dem av nybyggare och cowboys. Och urbefolkningar överallt anser att land inte är något man kan äga. Man lånar den från moder jord. Det är en analogi för vår relation med samplingar och de gemensamma musikaliska skatterna.

– En annan och för oss ännu viktigare politisk punkt med vår musik är dess musikaliska karaktär. Det är kanske naivt men vi ser en stor potential och skönhet i att föra samman element från hela världen till ett gemensamt musikaliskt uttryck som går bortom gränser, genrer och kulturer. Många av de största utmaningarna vi har framför oss i världen idag handlar om rätten till individuell egendom och religösa bråk, och detta är frågor vi försöker ta upp med våra projekt. Att ge ett exempel på hur vi med musik kan överbrygga stora gap och spela tillsammans.

Hur fungerar det med rättigheter och eran musik? Jag har förstått att det är okej så länge ni ger bort musiken gratis, men hur fungerar det med vinyl och streamingtjänster?

– Tyvärr är det inte sant. Att vi ger bort musiken gratis gör ingen skillnad. Varje bit av inspelad musik på CD/vinyl har två copyrights bundna till sig. En för komposition och en för inspelningen. I de flesta fall gör våra kompositioner med samplingar att det första copyrightproblemet blir irrelevant för oss eftersom vi har gjort om originalkompositionen såpass mycket att vi har blivit kompositören. Den andra copyrightfrågan angående inspelningen är mer problematisk eftersom vi använder en faktiskt sampling och inte spelar in den med nya instrument. Men, och det här är vårat argument för varför vi gör som vi gör, vi anser att våra musikaliska stycken som en helhet (Lektion III och Indians & Cowboys) står över de individuella delarna och placerar våra album i en gråzon som nödvändigtvis inte är illegal. Vissa advokater i musikbranschen kommer absolut att säga att det vi gör är definitivt illegalt medan andra tycker att det är omöjligt att veta innan det blivit testat i en domstol.

– Men vad som alltid varit väldigt viktigt för oss och som vi alltid varit väldigt öppna med är att vi redovisar var vi samplar ifrån. Alla våra skivor kommer med en booklet där vi listar alla källor. Vi gör det för att hedra de artister som vi bygger vår musik av och öppna upp musiken för lyssnarna.

Skadar det här er ekonomiskt eller hur ni sprider er musik?

– Våra skivor har alltid varit tillgängliga som gratis nedladdningar. Vi anser att det får vår musik att spridas längre bort. Men den finansiella sidan är såklart problematisk. Även att vi har enorma mängder av nedladdningar från hela världen så kämpar vi med att ens kunna leva blygsamt av det här. Vissa människor donerar till oss när de laddar ner, men inte tillräckligt många. Man måste göra radiovänlig musik för att tjäna musik i den här branschen. Vi får å andra sidan skapa intressanta projekt hela tiden, vi har massor med lyssnare och vi känner oss lyckligt lottade som får följa vägen vi har valt.

Du har beskrivit era skivor som musikaliska resor och både skivorna är verk man ska lyssna på som helhet istället för som enskilda låtar. Det är raka motsatsen till vad dagens publik verkar vilja ha, är det något som oroar er? 

– På sätt och vi ja. Utan säljande singlar är det väldigt svårt att nå musikmedia och övertyga folk att det här är något att gilla. Det tar lång tid att ta sig in i vårt musikaliska universum och det är definitivt något som håller oss tillbaka. Men kanske bara på kort sikt, för att de som investerar tid får en större belöning. Och de människorna kommer att stanna längre, tror jag. Idag handlar allt om hits, iallafall i media och på affärssidan, men det kommer att ändras. Många människor längtar efter kvalitet, nånting djupare, nånting som sakta öppnar sig och håller i flera år. Musik som kanske verkar konstig och svår att engagera sig i först, men som sakta drar in dig. Musik kan vara underhållning, men det kan också vara nånting som får dig att tänka, resa och reflektera. Båda är bra, men vi är inte här för att underhålla.

Hur närmar ni er eran liveshow? Jag fick intrycket när jag såg er att ni monterade ner albumet och sen byggde upp det igen med de verktyg ni har på konserten.

– Vi försöker se till att konserterna är annorlunda från albumen. Att sitta hemma eller att cykla med ett av våra album i lurarna ska vara en annan upplevelse än att stå i en konsertlokal. Våra skivor är oftast lugnare än våra konserter, men vi försöker ändå se till att det är samma dynamiska karaktär på spelningarna. Men du har rätt i att vi nedmonterar låtarna till småbitar och delar som vi sen sätter ihop på konserterna. Desto fler lager och instrument vi kan spela på våra skivspelare och samplers, desto roligare är det för både oss och publiken. Det är viktigt för oss att veta och känna att om vi gör ett dåligt jobb med att framföra musiken så märker publiken det.

Den Sorte Skole ser du på Malmö Live, 30 april.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA