x

Svenska festivaler långtifrån jämställda – "det är en komplex fråga"

Svenska festivaler långtifrån jämställda – "det är en komplex fråga"

De senaste fem åren har mansdominansen bland de bokade akterna på Sveriges tio största festivalscener minskat från 79 till 69 procent. Samtidigt finns det stora skillnader i hur jämställt olika festivaler bokar och faktum är att vi i år ser en tillbakagång igen. Det visar en ny undersökning från föreningen Jämställd Festival.
 
– Väldigt trist att andelen kvinnodominerade akter för första året sedan Jämställd Festival började sina mätningar inte ökat, utan faktiskt minskat sen ifjol, säger Elisabeth Rosenbrand, arrangör för festivalen Musikens Makt, till GAFFA.
 
– Jag tror dock att det kan ha lite att göra med att de flesta festivalerna numera arbetar aktivt med att boka jämställt, och att bokningsbolagen märkt av en stor efterfrågan på kvinnodominerade akter och därför trissat upp gagerna. Det är en komplex fråga.
 
Elisabeth Rosenbrand vill samtidigt poängtera att festivalscenen inte är i närheten av jämställd än, och att vi måste hjälpas åt att fortsätta jobba för att nå dit.
 
– Grunden måste läggas redan i musikskolan, säger hon till GAFFA.
 
I ett pressmeddelande från Jämställd Festival nämns det att Popaganda, Storsjöyran, Urkult och Way Out West är några av de festivaler som tagit sitt ansvar för att minska mansdominansen på sina scener. Stockholm Music & Arts utmärker sig genom att ha bokat jämställt sedan Jämställd festival började genomföra sina granskningar för fem somrar sedan. Men sedan finns det också festivaler som fortfarande bokar över 80 procent män, till exempel Emmaboda, Sweden Rock och Bråvalla.
 
Kan du på något sätt förstå exempelvis snedfördelningen på Bråvalla, som ändå är en bred festival, genremässigt?
 
– Nej. Bråvalla har som Sveriges största och starkaste festival alla möjligheter att förbättra sina siffror och jag tycker det är väldigt tråkigt att de inte tar sitt ansvar. 
 
Hur jobbar ni för att hålla Musikens Makt rimligt könsfördelad?
 
– Vi räknar helt enkelt, och ser till att boka minst 50 procent kvinnodominerade akter. Det är inte svårare än så.
 
PRELIMINÄRA SIFFROR FÖR 2016 ÅRS TIO STÖRSTA FESTIVALER: (källa: jamstalldfestival.se)

Sweden rock:
98 % mansdominerade, 1 % kvinnodominerade och 1 % mixade akter

Gefle metal festival:
87 % mansdominerade, 8 % kvinnodominerade och 5 % mixade akter

Emmabodafestivalen:
86 % mansdominerade, 12 % kvinnodominerade och 2 % mixade akter

Summerburst:
84 % mansdominerade och 16 % kvinnodominerade akter akter

Bråvalla:
83 % mansdominerade, 12 % kvinnodominerade och 5 % mixade akter

Way out West:
57 % mansdominerade, 41 % kvinnodominerade och 2 % mixade akter

Storsjöyran:
57 % mansdominerade och 43 % kvinnodominerade akter

Stockholm Music & Arts:
55 % mansdominerade, 41 % kvinnodominerade och 4 % mixade akter

Popaganda:
42 % mansdominerade, 50 % kvinnodominerade och 8 % mixade akter

Urkult:
41 % mansdominerade, 44 % kvinnodominerade och 15 % mixade akter

TOTALT:
69 % mansdominerade, 27 % kvinnodominerade och 4 % mixade akter*

 

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA