
Förra veckan skrev vi om att artisten Little Jinder gått hårt åt H&M efter att serietecknaren Liv Strömquist på Instagram uppmärksammade dåliga villkor på H&M-fabriker, i Kambodja.
Dagen innan hade Little Jinder själv publicerat ett sponsrat Instagram-inlägg där hon hyllar H&M:s senaste kampanj "ladylike". Under Liv Strömquists bildinlägg skrev Little Jinder blanda annat att hon får "dålig smak i munnen" av att ha tagit emot pengar från H&M men att det "drygar ut kassan".
Nu har popstjärnan valt att klargöra vad det egentligen var som hände, detta genom ett inlägg på sin Instagram. Där skriver hon att det var ett mänskligt misstag men att hon hade en dålig magkänsla inför H&M:s kampanj från början. Ändå valde hon att fortsätta och rättfärdigade det för sig själv med att kampanjen hade ett bra syfte, skriver Dagens Media.
"Men så fort kampanjen drog igång ångrade jag mig och kände att jag inte kunde stå för den. Så när kritiken trillade in höll jag med en del som gick emot kampanjen av olika anledningar, för jag sympatiserar med det och inte mitt slarviga beslut och sa det rakt ut ist för att gå runt och plågas av det i tystnad."
Vidare skriver hon att man inte ska använda feminism som ett sätt att sälja produkter.
"Feminism börjar inifrån och jag tycker inte man ska använda sig av det som säljknep för att folk ska konsumera mer kläder sydda av bland annat kvinnor som jobbar under vidriga arbetsförhållanden"
Hon skriver även att hon kände sig "äcklig, i-land och falsk" som valt att ta emot pengar från H&M och att hon inte ångrar att hon gick emot varumärket.
Läs hela inlägget: