x

Little Jinder om sin sponsor: "Jag kände mig äcklig, i-land och falsk"

Little Jinder om sin sponsor: "Jag kände mig äcklig, i-land och falsk"

Förra veckan skrev vi om att artisten Little Jinder gått hårt åt H&M efter att serietecknaren Liv Strömquist på Instagram uppmärksammade dåliga villkor på H&M-fabriker, i Kambodja. 

Dagen innan hade Little Jinder själv publicerat ett sponsrat Instagram-inlägg där hon hyllar H&M:s senaste kampanj "ladylike". Under Liv Strömquists bildinlägg skrev Little Jinder blanda annat att hon får "dålig smak i munnen" av att ha tagit emot pengar från H&M men att det "drygar ut kassan".

Nu har popstjärnan valt att klargöra vad det egentligen var som hände, detta genom ett inlägg på sin Instagram. Där skriver hon att det var ett mänskligt misstag men att hon hade en dålig magkänsla inför H&M:s kampanj från början. Ändå valde hon att fortsätta och rättfärdigade det för sig själv med att kampanjen hade ett bra syfte, skriver Dagens Media.

"Men så fort kampanjen drog igång ångrade jag mig och kände att jag inte kunde stå för den. Så när kritiken trillade in höll jag med en del som gick emot kampanjen av olika anledningar, för jag sympatiserar med det och inte mitt slarviga beslut och sa det rakt ut ist för att gå runt och plågas av det i tystnad."

Vidare skriver hon att man inte ska använda feminism som ett sätt att sälja produkter.

"Feminism börjar inifrån och jag tycker inte man ska använda sig av det som säljknep för att folk ska konsumera mer kläder sydda av bland annat kvinnor som jobbar under vidriga arbetsförhållanden"

Hon skriver även att hon kände sig "äcklig, i-land och falsk" som valt att ta emot pengar från H&M och att hon inte ångrar att hon gick emot varumärket.

Läs hela inlägget:

 

Vill bara klargöra en sak ang H&M och ladylike-kampanjen. Många frågar vad som hände. Förstår att ni är snabba på att avfärda det som klantigt. Men det var väl ändå ett rätt mänskligt misstag. Jag hade dålig magkänsla inför kampanjen från början men körde över den och viftade bort den med "vaddå d e väl ett bra syfte ändå" och typ jobbade vidare med annat. Men så fort kampanjen drog igång ångrade jag mig och kände att jag inte kunde stå för den. Så när kritiken trillade in höll jag med en del som gick emot kampanjen av olika anledningar, för jag sympatiserar med det och inte mitt slarviga beslut och sa det rakt ut ist för att gå runt och plågas av det i tystnad. Feminism börjar inifrån och jag tycker inte man ska använda sig av det som säljknep för att folk ska konsumera mer kläder sydda av bl.a. kvinnor som jobbar under vidriga arbetsförhållanden som typ får sparken om dom engagerar sig fackligt. Jag kände mig äcklig, i-land och falsk. För vaddå? Inte ens mkt pengar. Näe. Det där ångrar jag inte att jag satte mig emot även om det framstod som att jag gick emot mig själv, haha, men vem gör inte det å andra sidan? DET MÅSTE MAN för att lära sig något. Det är skönare att ha gjort fel än att känna sig falsk. Men nu GLÖMMER VI DET för VEM BRYR SIG och tänker på hur jäääävla skönt det ska bli att få vara ifred med några tända ljus och en tung jävla roman i vinter ist HEEEJDÅÅÅÅ #klantarsel (paradoxalt nog fett ladylike att ha humörsvängningar live i en reklamkampanj!!!! BA JA D E VÄL OK!!! SKOJA HATAR DEN!!! MÅSTE ALLA HATA MIG FÖR ATT JAG INTE ORKAR HÅLLA EN RAK LINJE NU ELLER VADDÅ???? BOOOOOORING VÄRLD MED TVÅ CM I TAKHÖJD!!!! osv osv)

Ett foto publicerat av Little Jinder (@littlejinder)

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA