Roskilde svarar på kritiken

Roskilde svarar på kritiken

Roskilde Festival gick nyligen ut med flera namn till nästa års arrangemang. En av akterna som annonserades var metal-bandet Scour, med sångaren Phil Anselmo. Anselmo uppmärksammades förra året i ytterst negativ bemärkelse då han gjorde nazisthälsning och ropade "vit makt" under en konsert i januari 2016.

Roskilde Festival kritiserades på Facebook efter att bokningen av Scour offentliggjorts. Phil Anselmo gick efter händelserna 2016 ut med en ursäkt. Men det hindrade inte att hans andra band, supergruppen Down, avbokades från spelningar. Hans agerande fördömdes också av andra i branschen.

Händelsen förra året fångades på video och lades upp på Youtube. Anselmo – som också har ett förflutet som sångare i thrash metal-bandet Pantera – hävdade att det bara var ett skämt och skyllde på att det hade druckits en hel del vitt vin backstage. Men efter att Machine Heads Rob Flynn lagt upp ett argt svar på Youtube drog Anselmo tillbaka sitt försvar och bad om ursäkt. Han har sedan dess försökt reparera sitt rykte och erbjöd sig till och med att dra sig tillbaka från Down.

GAFFA har pratat med den musikansvarige på Roskilde Festival, Anders Wahrén, gällande kritiken.

Vad är din reaktion på den kritik ni fått för att ni bokade Scour, med Phil Anselmo i spetsen, till nästa års festival?

– Jag antar att kritiken du refererar till gäller Phil Anselmos agerande och person och att det inte gäller bandet. För Scour är ju inte ett politiskt band eller representanter för någon av de saker som Anselmo var inblandade i under händelserna 2016. Men det är självklart forståeligt att människor reagerar våldsamt på vad han har gjort. För oss är det väldigt viktigt att betrakta själva bandet Scour och om de står för någonting som inte vi kan stå för. Och därutöver måste man se över man ger någon en möjlighet att torgföra attityder som vi inte kan stå för.

– Vi tror på det starka avstånd han tagit från sina handlingar och de förklaringar han har kommit med. Men tyngst av allt väger det faktum att han ångrar sig allvarligt och att han har bett om att få en chans till. Det visar att det inte är en politisk hållning han ställer sig bakom. Han är inte rasistiskt eller nazistiskt förankrad och det är inte en politisk åskådning han predikar eller sympatiserar med.

Var detta något du övervägde innan bokningen, att han är en kontroversiell profil i förhållande till ert jämlikhetstema och er likabehandlingsplan?

– Ja, det är klart, vi kontrollerar ju alltid om det är någonting konstnärerna är förknippade med som vi inte kan ställa oss bakom. Det är något vi måste ta ställning till. Men jag tycker skillnaden ligger i om bandet eller konstnären – det hade ju också kunnat vara en bildkonstnär eller dylikt som vi var samarbetade med – i sitt konstnärskap direkt stöder en viss politisk övertygelse som är extrem och radikal och som vi inte kan ställa oss bakom.

Efter kritiker har Roskilde Festival gått ut med en officiell förklaring på sin egen hemsida, den kan läsas (på danska) här.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT